A A+ A++

Kontenerowiec „Ever Given” 23 marca zablokował na sześć dni Kanał Sueski. Było to zdarzenie z kategorii szokujących i niemal nieprzewidywalnych. Przez ostatnie trzy dekady tylko dwa razy z powodu wypadków morskich Kanał Sueski był zablokowany przez dwa dni. Skutki innych wypadków usuwano w kilka godzin.

13 procent światowego handlu – w tym niemal jedna trzecia morskiego transportu kontenerów – przechodzi przez 193-kilometrowy kanał łączący Morze Czerwone i Śródziemne. To najkrótsza droga wodna łącząca gospodarki Azji i Europy.

Przez Kanał Sueski przepływa np. 8–9 proc. całego niemieckiego importu i eksportu, w tym prawie wszystkie statki, które płyną z Niemiec do Chin i odwrotnie. Dodajmy, że Chiny są teraz dla Niemiec najważniejszym partnerem gospodarczym.

Nie wiemy dokładnie, jakie straty poniósł światowy handel przez sześciodniową blokadę Kanału Sueskiego. Lloyd’s wyliczał je na 400 milionów dolarów na godzinę, czyli 10 miliardów dolarów dziennie. Allianz mówił o stratach na poziomie od 6 do 10 miliardów dolarów za całą awarię. Na to, że wypadek z „Ever Given” uderzy również bezpośrednio w polską logistykę, a nie tylko pośrednio przez problemy na linii Niemcy–Chiny, zwrócił uwagę Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Według jego szacunków, w ubiegłym roku przeciętnie tygodniowo do Polski bezpośrednio docierały przez Kanał Sueski towary o wartości około 0,5 miliarda euro.

„Jeśli podobny wolumen utrzymałby się w 2021 r., oznaczałoby to opóźnienie w dostawie do polskich portów towarów wartych właśnie około 500 mln euro, a także narażenie portów na problemy z rozładunkiem” – czytamy w biuletynie PIE.

W sumie więc koniec marca tego roku to kolejny zimny prysznic dla specjalistów od logistyki – w tym w Europie – oraz kolejny sygnał dla dużych firm i polityków, że warto chyba przemyśleć na nowo przenoszenie produkcji tak wielu rzeczy jak teraz i ostatnio do Azji. Być może bezpieczniejszym rozwiązaniem jest skracanie łańcuchów logistycznych.

Pandemia a światowy rynek dostaw

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPlotki na temat końca fabryk są przesadzone
Następny artykułInternetowa rewolucja. Jak e-commerce zmienił logistykę