publikacja
2024-09-03 10:35
Przedstawiciele Polskiego
Standardu płatności nie rzucali słów na wiatr, mówiąc o europejskiej ekspansji
Blika. Nasz rodzimy system płatności zadebiutował właśnie w pierwszym słowackim
banku, a słowackie media
spekulują, że w kolejce po wdrożenie ustawiają się kolejne instytucje.
Z usługi mogą już korzystać użytkownicy
aplikacji mobilnej Tatra banka VIAMO. Z komunikatu prasowego wynika, że na
razie Blik działa tam jako sposób płatności w sklepach internetowych. Aby
zapłacić za jego pomocą, należy wygenerować 6-cyfrowy kod w aplikacji, a
następnie wprowadzić go na stronie płatności. Po tym kroku użytkownicy widzą
wszystkie szczegóły transakcji i zatwierdzają ją, używając swojego PIN-u w
aplikacji. Czyli działa dokładnie tak jak u nas.
Blik SK został przedstawiony na
rynku słowackim w 2023 roku po połączeniu z firmą VIAMO. W poprzednich
miesiącach umowę z tą spółką w zakresie uczestnictwa w systemie Blik zawarł
pierwszy bank – Tatra banka. Pierwszym integratorem płatności, który oferuje
Blika, została z kolei firma PayU. „Użytkownicy aplikacji Tatra banka VIAMO mogą
już dokonywać łatwych płatności Blikiem w dziesiątkach sklepów internetowych,
które korzystają z PayU jako bramki płatniczej” – czytamy w komunikacie. Dodano
też, że spółka Blik SK prowadzi intensywne rozmowy na temat kolejnych wdrożeń,
które zostaną ogłoszone w najbliższych miesiącach.
Blik to system płatności
mobilnych, który powstał na bazie systemu IKO opracowanego przez PKO BP w 2013
roku. Oficjalnie wystartował w 2015 r. pod skrzydłami Polskiego Standardu Płatności.
Aktualnie jest dostępny w prawie wszystkich bankach w Polsce i aktywnie
korzysta z niego blisko 17 mln użytkowników. Szczególną popularnością cieszy
się w kanale e-commerce, gdzie powoli wypiera bardziej tradycyjne metody płatności
jak np. szybkie przelewy. Blik oferuje szereg funkcji. To nie tylko płatności
internetowe, ale także wypłaty z bankomatów, przelewy na telefon, płatności w
sklepach (także zbliżeniowo), płatności BNPL i inne.
“Oszustwa na Blika” też zadebiutują poza Polską?
System Blik jest w pełni
bezpieczny, ale słabym ogniwem są jego użytkownicy. Polskie media regularnie
donoszą o „oszustwach na Blika”, których ofiarą padają nieświadomi użytkownicy
podający innym osobom kody. O
sprawie przypominaliśmy zaledwie kilka dni temu. PSP wyeksportował usługę
za granicę, więc pojawia się pytanie, czy z biegiem czasu tego typu oszustwa nie
pojawią się na innych rynkach (do tej pory była to domena jedynie Polski).
Na
razie system na Słowacji ma ograniczone funkcje, ale z biegiem czasu
pojawią się w nim zapewne nowe usługi – w tym przelewy p2p. Konieczna więc
będzie szeroko zakrojona akcja edukacyjna zagranicznych banków. Zwłaszcza że
– jak donoszą słowackie media (techbyte.sk) – czterech na dziesięciu Słowaków nie
ma pojęcia, czym jest phishing, ale jedna czwarta respondentów zetknęła się już
z tą formą oszustwa. Co dziesiąty miał z nią nawet osobiste doświadczenia.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS