A A+ A++

Jak pokazują wyniki badania “Omni-commerce kupuję wygodnie 2022” w Internecie kupuje już 87% konsumentów. 9 na 10 Polaków zakupy online robi  minimum raz w miesiącu. Polacy nie tylko więcej wydają na e-zakupu, ale także częściej kupują online. Przed wyprzedażowym szaleństwem, warto pamiętać o kilku zasadach, które w specjalnym raporcie przygotowała Izba Gospodarki Elektronicznej.

– e-Izba od lat zajmuje się szeroko pojętą edukacją cyfrową. Od dekady edukujemy konsumentów, by mogli bezpiecznie i bez ryzyka czerpać korzyści z zakupów przez Internet. Przez kilka lat organizowaliśmy kampanię “Kupuję w Internecie”, której elementem była edukacja konsumentów jak bezpiecznie kupować przez Internet. Mam nadzieję, że Dekalog Bezpiecznych Zakupów przez Internet przyda się wielu konsumentom – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Na co zwrócić uwagę przed zrobieniem zakupów online?

Jak wynika z przygotowanego raportu warto:

Sprawdzić opinie o sprzedawcy. Sprawdź w sieci, jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest tych opinii. Zwróć uwagę czy opinie są konkretne i wiarygodne. Zobacz też, czy przy opiniach pojawia się informacja, że pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali dany towar lub usługę. Jeżeli nie, to podejdź do treści opinii z dystansem.

Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy. Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru.

Black Friday 2022. Bezpieczne zakupy online

Kupuj w wiarygodnych sklepach internetowych. W przypadku nowych serwisów sprawdzaj bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię i opinię na rynku. Jeżeli cena towaru lub usługi jest znacząco niższa niż w innych sklepach, to podejdź ostrożnie do takiej oferty.

Sprawdź regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów. Sprzedawca ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź, czy taki dokument istnieje, jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów – możesz w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów.

Sprawdź czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu. (protokół SSL). Gdy wypełniasz formularze z danymi, sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje “https” zamiast “http”. Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych.

Sprawdź wybór różnych metod płatności. Jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.

Black Friday 2022. Jak nie dać się oszukać w sieci?

Czytaj dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Gdy kupujesz na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych, zawsze dokładnie czytaj treść oferty oraz stronę „o mnie” danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach swoje własne, szczegółowe zasady sprzedaży, jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od czasu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.

Na zakończenie wyloguj się. Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu.

Napisz swój komentarz po każdej transakcji. Wystawianie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są dla innych równie cenne, jak dla Ciebie. Dlatego warto poświęcić dwie minuty.

Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. Do czasu zakończenia całości transakcji sukcesem i zadowolenia z otrzymanego towaru, na wszelki wypadek warto zachować całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą

Izbie Gospodarki Elektronicznej – czym się zajmuje?

Jak informuje PAP, Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm zrzeszonych w e-Izbie. Misją e-Izby jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie.

“Dekalog bezpiecznych zakupów przez Internet” jest dostępny do pobrania na stronie e-Izby.

Źródło: PAP/ Eizba.pl  “Dekalog bezpiecznych zakupów przez Internet” / Raport “Omni-commerce kupuję wygodnie 2022”

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPierwsza Prezes SN wprawia sędziów w konsternację. Popiera “okrągły stół” ws. reform
Następny artykuł​Xbox Game Pass. Lista gier na drugą połowę listopada 2022. Hity i nowości!