A A+ A++

Głębokość bieżnika opon zimowych ma duży wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak ją zmierzyć? Jaki bieżnik ma nowa opona, a jaka jest minimalna głębokość, przy której należy wymienić ogumienie?

Jak zmierzyć głębokość bieżnika opony zimowej?

Bieżnik opony zarówno zimowej, jak i letniej można zmierzyć na różne sposoby. Najbardziej precyzyjne wyniki dają cyfrowe urządzenia do mierzenia głębokości. Ich ceny zaczynają się już od dwudziestu kilku złotych. Można również użyć suwmiarki lub głębokościomierza w postaci laminowanej karty z dokładnymi wskaźnikami. W ostateczności sprawdzi się nawet zapałka albo moneta włożona w rowki bieżnika. Rzecz jasna, taki pomiar będzie mniej dokładny niż przy pomocy miernika.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika, żeby uzyskać miarodajne rezultaty? Najlepiej zaparkować auto na równej powierzchni i maksymalnie skręcić koła, żeby do opon był lepszy dostęp. Warto od razu sprawdzić gumy na wszystkich kołach. Ogumienie należy też mierzyć w kilku różnych punktach, bo ścieranie bieżnika może być nierównomierne.

Bieżnik opony zimowej – dlaczego jest taki ważny?

Głębokość bieżnika opony zimowej znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wpływ ten jest większy niż w przypadku ogumienia letniego, bo opony muszą ugniatać śnieg i błoto pośniegowe oraz usuwać je z rowków. Płytki bieżnik to zaś większe ryzyko przyczepiania się śniegu do gumy, co odczuwalnie pogarsza trakcję i wydłuża drogę hamowania. Zależności te potwierdziły liczne badania.

Przykładowo, testy przeprowadzone przez niemiecki automobil klub ADAC pokazały, jak wraz z zużyciem bieżnika dramatycznie spada skuteczność przenoszenia napędu na zaśnieżoną nawierzchnię. Mierzono w nich tzw. siłę ciągu, która wpływa na przyczepność ogumienia przy ruszaniu. Przy głębokości bieżnika 7,5 mm gumy miały już tylko 60%, a przy 4 mm zaledwie 48% siły ciągu w stosunku do bieżnika nowej opony.

Z kolei polski tygodnik „Motor” testował, jak wydłuża się droga hamowania przy prędkości 100 km/h na zaśnieżonej nawierzchni. Wyniki w zależności od głębokości bieżnika opony zimowej pokazuje tabela:

Jaki bieżnik ma nowa opona? Jaka jest minimalna głębokość bieżnika opony zimowej?

Głębokość zależy od modelu i producenta, ale zwykle bieżnik nowej opony ma obecnie od 8 do 10 mm. Jaka jest z kolei minimalna głębokość bieżnika? W tym wypadku trudniej o jednoznaczną odpowiedź.

Z jednej strony, polskie przepisy wymagają, żeby ogumienie miało bieżnik o wysokości co najmniej 1,6 mm. Poniżej tej wartości kierowcy grozi mandat. Z drugiej strony, minimalna głębokość, przy której producenci zalecają wymianę opon zimowych, to 4, a czasem nawet 4,5 mm.

Częsta wymiana opon leży rzecz jasna w interesie branży oponiarskiej, ale wyniki testów sugerują, że zalecenia wytwórców są jednak rozsądniejsze niż polskie prawo. Wpływ zużycia bieżnika na bezpieczeństwo jazdy jest na tyle duży, że naprawdę nie warto zbyt długo zwlekać z wymianą opon zimowych na nowe (szeroki wybór różnych modeli od najpopularniejszych producentów można znaleźć na przykład tutaj: https://www.emag.pl/opony-felgi/sd).

Minimalną głębokość bieżnika, przy której zdecydowanie należy wymienić opony zimowe, dobrze więc przyjąć na poziomie 4 lub najmniej 3,5 mm.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚrodki z OFE na indywidualne konta emerytalne. Rząd przyjął projekt ustawy
Następny artykułKazmiera Wielka: cztery kilogramy marihuany znalezione u 26-latka