13.02.2021r. 06:24
Obie linie są ważne jednak dla Białoruskich wysiłków dywersyfikacji i sprzedaży własnych produktów naftowych. Potencjalnie, północna część magistrali mogłaby zostać przekształcona w ropociąg surowcowy, który pozwoliłby na bezpośredni odbiór nierosyjskiej ropy z portów bałtyckich Litwy i Łotwy. Obecnie, dywersyfikacja dostaw ropy do rafinerii w Nowopołocku może odbywać się jedynie koleją, co zwiększa koszty i utrudnia logistykę całego przedsięwzięcia. Południowa nitka jest z kolei ważna ze względu eksportu białoruskich produktów naftowych na Ukrainę. Obecnie przed wysłaniem takowych Białorusini muszą uzyskać specjalne licencje ze strony rosyjskiego Transnieftu. Jest to podyktowane rosyjskimi ograniczeniami wprowadzonymi wobec Ukrainy, m.in. dostaw oleju napędowego.
Według Maksima Griszanina, pierwszego wiceprezesa Transnieftu, białoruskie władze starają się doprowadzić Zapad-Transnieftiprodukt do upadłości i siłowo go znacjonalizować. Za przykład takiego działania podaje wprowadzenie w styczniu 2020 r. podatku środowiskowego, którego wysokość ustalona została na 0,35 rubla za tonę produktów przesłanych na odległość 100 km. Dodatkowo w 2020 r. prawie trzykrotnie podniesiono wysokość podatku dochodowego – z 18 do 50 proc. Co ważne, podniesienie podatku dochodowego dotyczy jedynie dwóch firm – Gomeltranieft Drużba (zarządzająca ropociągiem Przyjaźń) oraz właśnie Zapad-Transniefti produkt.
W opinii Rosjan jest to działanie dyskryminujące i szkodliwe, zwłaszcza w kontekście zmniejszających się przepływów oboma ropociągami. W 2019 roku magistralami tymi przesłano 6 mln ton produktów, natomiast prognozy na lata 2021-2024 mówią o 3,4 mln ton rocznie. Według Griszanina, strata przedsiębiorstwa będzie rocznie zwiększać się co najmniej, o 800 mln rubli. (11 mln dolarów).
Wartość aktywów przedsiębiorstwa jest szacowana na 6,7 mld rubli (90 mln dolarów).
W opinii Transnieftu, storna Białoruska chce wpędzić firmę w długi a potem zarządzić jej nacjonalizację – informuje “BiznesAlert.pl”.
Warto sprawdzić
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS