A A+ A++

Południowokoreański koncern Hyundai Rotem, m.in. producent czołgów podstawowych K1 i K2, został wskazany przez Wojska Lądowe Republiki Korei jako wykonawca programu budowy bezzałogowej wersji czołgu K1 Rokit.

Rozwiązania opracowane w jego ramach miałyby być skalowalne i możliwe do zastosowania w innych pojazdach, nie tylko czołgach, ale też działach samobieżnych (np. K9) czy bojowych wozach piechoty K21.

Program podzielony został na dwie oddzielne prace badawczo-rozwojowe o łącznej wartości ok. 15,2 mld wonów (niespełna 14 mln dol.). W ramach pierwszej pracy przewidywane jest opracowanie rozwiązań umożliwiające bezzałogowe poruszanie się pojazdów wykorzystywanych przez wojsko. Mają być one wspólne dla wszystkich typów pojazdów bojowych Wojsk Lądowych Republiki Korei.

Kluczowymi elementami, które zostaną opracowane i zintegrowane w ramach programu, będą oczywiście podzespoły związane ze zdalnym sterowaniem pojazdem, ale też te związane z poruszaniem się w trybie autonomicznym. Druga praca ma na celu zebranie doświadczeń praktycznych związanych z ubezzałogowieniem czołgu K1. W obu przypadkach ważną rolę odegra opracowanie rozwiązań pozwalających na prowadzenie walki przy sterowaniu zdalnym, tj. na zdalne namierzanie i śledzenie celu w wypadku czołgów (a także innych pojazdów prowadzących ogień bezpośredni) lub wykorzystania systemu kierowania ogniem do prowadzenia ognia na duże odległości (dla dział samobieżnych). Obydwie prace badawczo-rozwojowe mają być prowadzone równolegle i zakończone do 2024 r.

Czołgi K1 Rokit weszły do służby w 1987 r. i były pierwszymi wozami bojowymi tej kategorii opracowanymi i produkowanymi częściowo przez przemysł Republiki Korei (choć duży udział w opracowaniu wozu miała amerykańska firma Chrysler Defense, wówczas producent M1 Abrams – stąd wizualne podobieństwo obydwu wozów. Ponadto wiele kluczowych podzespołów pochodzi z importu lub zostało wyprodukowanych na licencji).

Wóz uzbrojony jest w 105 mm armatę KM68A1 z bruzdowanym przewodem lufy (w późniejszej wersji K1A1 zastąpiona przez 120 mm KM256) i trzy karabiny maszynowe. Napęd stanowi silnik MTU MB 871 Ka-501 o mocy 890 kW/1200 KM, sprzężony z automatyczną skrzynią biegów ZF LSG 3000. Wóz wyposażono w bardzo nowoczesne na owe czasy zawieszenie hydropneumatyczne. Niska masa ? zaledwie 51 ton, (najnowsza wersja K1A2 54,5 t) co prawda umożliwia zachowanie ba … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTarnobrzeg. Znów poważne zderzenie w pobliżu stacji Orlen [zdjęcia]
Następny artykułMacík szybszy od Kamazów