A A+ A++

Link do formularza, który umożliwia przeprowadzenie wywiadu epidemiologicznego, widzi każdy, kto zaloguje się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) w serwisie pacjent.gov.pl. Dodatkowo osoby, które widzą na swoim koncie alert o nałożonej na nie izolacji domowej, zachęcane są wprost, aby wypełnić takie zgłoszenie do sanepidu i tym samym wskazać, z kim miały kontakt. To kolejne z cyfrowych rozwiązań w zdrowiu, które ułatwia funkcjonowanie podczas pandemii.

W praktyce oznacza to, że Obywatel, który chce przekazać inspekcji sanitarnej informację o sytuacji epidemiologicznej – własnej, swojego dziecka lub osoby, która go upoważniła do takiego działania w swoim imieniu, nie szuka numeru telefonu do stacji sanitarno-epidemiologicznej, nie czeka na połączenie, ale od razu loguje się na swoje Internetowe Konto Pacjenta i wypełnia formularz online.

– Na bieżąco identyfikujemy wszystkie istotne dla pacjentów obszary, mogące wspierać zarządzenie zdrowiem w trakcie pandemii i niezwłocznie wprowadzamy nowe funkcjonalności na Internetowe Konto Pacjenta. Zgłoszenie kwarantanny online jest alternatywą dla połączeń telefonicznych. Teraz pacjent, zamiast dzwonić do sanepidu, może wypełnić online i wysłać formularz, który zawiera wywiad epidemiologiczny. W ten sposób poinformuje sanepid, kiedy i w jakich okolicznościach miał kontakt z kimś zakażonym koronawirusem SARS-CoV-2. To pozwoli szybciej i sprawniej identyfikować łańcuchy epidemiczne. Dzięki stałej współpracy z instytucjami takimi jak NFZ, GIS czy ZUS możemy odciążyć system ochrony zdrowia i ułatwić życie Obywatelom – wyjaśnia Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) należy się logować poprzez stronę pacjent.gov.pl. Każdy, po zalogowaniu, zobaczy po prawej stronie obok powitania napis „Kwarantanna – zgłoszenie online wraz z czerwoną ikonką przedstawiającą koronawirusa. Wystarczy kliknąć na napis „Kwarantanna – zgłoszenie online, by znaleźć się na stronie formularza i wypełnić wywiad epidemiologiczny. Ułatwieniem jest to, że formularz kontaktowy do sanepidu dostępny jest z poziomu Internetowego Konta Pacjenta i nie ma potrzeby logować się dodatkowo, aby autoryzować swoje dane. Po wysłaniu zgłoszenia należy czekać na kontakt ze strony sanepidu.

W formularzu zgłoszenia kwarantanny należy zaznaczyć, czy:

  • mamy pozytywny wynik testu na koronawirusa (test PCR w kierunku zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2),
  • mieliśmy bliski kontakt z osobą zakażoną,
  • jako rodzic lub opiekun mamy upoważnienie do wykonywania czynności za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta w imieniu swojego dziecka lub osoby, która nie umie się samodzielnie zarejestrować, a powinna się zgłosić do sanepidu.

Przykładowy widok nowej funkcjonalności po zalogowaniu na Internetowe Konto Pacjenta (IKP).

Powiększ obraz: Zrzut ekranu IKP z zaznaczoną pozycją Kwarantanna - zgłoszenie online i napisem Miałeś/aś kontakt z osobą zakażoną COVID-19. Poniżej logo MZ i CeZ

Inaczej nowa funkcjonalność wygląda na koncie osób z pozytywnym wynikiem testu w kierunku SARS-CoV-2. Osoby takie wraz z alertem o nałożeniu na nie izolacji domowej zobaczą na swoim Internetowym Koncie Pacjenta wyraźny komunikat z prośbą, by wypełnić formularz kontaktowy, w celu zgłoszenia do sanepidu osób, z którymi miały kontakt (komunikat w brzmieniu: „Poinformuj sanepid o osobach, z którymi miałeś bliski kontakt – wypełnij formularz.”).

Tak to widzi osoba, która ma pozytywny wynik testu w kierunku SARS-CoV-2 i otrzymała alert o nałożeniu na nią izolacji domowej.

Na stronie pacjent.gov.pl na bieżąco aktualizowana jest sekcja informacyjna poświęcona koronawirusowi. Znajdują się tam m.in. informacje – gdzie i na jakich zasadach można wykonać test na koronawirusa wraz z aktualną mapą mobilnych punktów pobrań wymazu oraz zasady kwarantanny lub izolacji domowej. Internauta znajdzie również przejrzystą instrukcję logowania na Internetowe Konto Pacjenta.

Do dyspozycji pacjentów pozostaje infolinia (800 190 590) oraz chatbot – wirtualny asystent – widoczny na stronie jako pomarańczowa ikona z białym dymkiem, który odpowiada na pytania dotyczące cyfrowych usług w zdrowiu (IKP, e-recepta, e-skierowanie).

Internetowe Konto Pacjenta udostępnia wiele innych informacji, które dotyczą stanu zdrowia pacjenta w czasie pandemii:

  • Wyniki testów w kierunku koronawirusa SARS-CoV-2 finansowanych ze środków publicznych, a także te wyniki testów finansowanych prywatnie, które są dodatnie.
  • Informację o tym, że na pacjenta nałożono kwarantannę lub izolację domową, oraz na jaki okres. Przypomnijmy, że lekarz może przedłużyć izolację domową z uwagi na stan zdrowia pacjenta.
  • Możliwość pobrania przez pacjenta dokumentu z elektronicznym podpisem, potwierdzającego kwarantannę lub izolację domową, by wysłać go mailem do pracodawcy.

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dzięki której pacjent może szybko i bezpiecznie sprawdzić informacje o zdrowiu: swoim, swoich dzieci lub osoby, która go do tego upoważniła. Dzięki IKP wiele spraw związanych ze zdrowiem pacjenci mogą załatwić bez wychodzenia z domu: odebrać e-receptę lub e-skierowanie, sprawdzić dawkowanie przepisanego leku, wybrać lekarza, pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMMA? Walki na gołe pięści? Artur Szpilka ujawnia plany
Następny artykułW regionie powstaje nowa ścieżka rowerowa