A A+ A++

Zmieniamy miejskie przestrzenie dla pieszych! W ścisłym Śródmieściu Gdyni, w ciągu ul. Władysława IV powstały trzy zupełnie nowe przejścia dla pieszych, które pomogą pokonać ruchliwą drogę. Dwa z nich działają „na żądanie”, a wszystkie wyposażono w podnoszące bezpieczeństwo oświetlenie. Całość kosztowała ponad 973 tysiące złotych.

Kolejne przestrzenie w centrum Gdyni stają się bardziej przyjazne pieszym, zachęcając do swobodnego przemieszczania się po Śródmieściu. Tym razem zmiany objęły jedną z najważniejszych arterii drogowych w tej części miasta – ul. Władysława IV, która szczególnie w godzinach szczytu kumuluje sporą część ruchu samochodów i komunikacji miejskiej oraz jednocześnie jest popularnym ciągiem pieszym, blisko wielu usług, sklepów czy restauracji.

Zebry” w kolejnych miejscach

Łącznym kosztem sięgającym ponad 973 tysięcy złotych udało się stworzyć trzy nowe, bezpieczne przejścia dla pieszych w formie tradycyjnej naziemnej „zebry”, z podnoszącym bezpieczeństwo dodatkowym oświetleniem czy użyciem fakturowanych płyt.

Co ważne, w przypadku dwóch z nich zdecydowano się również skorzystać z przycisków dla pieszych, które sygnalizują potrzebę przejścia – to rozwiązanie, które pozwala uniknąć regularnego wstrzymywania ruchu, a jednocześnie skraca czas oczekiwania pieszych na zielone światło.

Przy dwóch nowych przejściach zamontowano przyciski dla pieszych, fot. Magdalena Czernek

– W toku zmian w ścisłym centrum Gdyni, które są związane m.in. z projektem KLIMATycznego Centrum, ulica Władysława IV zyskała na znaczeniu jako jedna z głównych drogowych arterii Śródmieścia. Także tutaj potrzeba przez to rozwiązań, które poprawią bezpieczeństwo mieszkańców. Wybraliśmy trzy ruchliwe miejsca, w których łatwiej będzie przejść przez ulicę dzięki nowym sygnalizatorom czy oświetleniu. Dwa z nich są też wyposażone w przyciski „na żądanie”, czyli rozwiązanie wygodne zarówno dla nich, jak i dla poruszających się tamtędy kierowców – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Nowe „zebry” mają sprawić, że poruszanie się pieszo przy ul. Władysława IV stanie się po prostu łatwiejsze i szybsze, bez nadkładania drogi do bardziej oddalonych przejść. To zmiana, której wyczekiwali też sami mieszkańcy gdyńskiego Śródmieścia czy pasażerowie korzystający regularnie z komunikacji publicznej.

Newralgiczne skrzyżowania – pokonasz je łatwiej

Gdzie dokładnie pojawiły się nowe przejścia? Wybrano okolice ruchliwych skrzyżowań, jednocześnie starając się, aby zmiany nie wpłynęły na płynność ruchu – dostosowano program sygnalizacji w ramach systemu Tristar zgodnie z aktualnym rozporządzeniem dotyczącym drogowej infrastruktury. W razie problemów specjaliści pochylą się nad ewentualnymi korektami w sterowaniu sygnalizacją.

Tutaj powstała nowa infrastruktura:

  • skrzyżowanie ul. Władysława IV z ul Armii Krajowej: nowe przejście wraz z modernizacją sygnalizacji i doświetleniem;
  • skrzyżowanie ul. Władysława IV z ul. Obrońców Wybrzeża: budowa nowego przejścia wraz z modernizacją sygnalizacji i doświetleniem;
  • skrzyżowanie ul. Władysława IV z ul. Jana z Kolna: budowa nowego przejścia wraz z modernizacją sygnalizacji i doświetleniem.

Całość kosztowała miasto nieco ponad 974 tysiące złotych, z czego ponad 442 tysiące złotych to dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Zmieniamy centrum dla mieszkańców

To element szerszej, bardziej długofalowej strategii miasta, która zakłada „oddawanie” kolejnych przestrzeni pieszym i zachęcanie do korzystania ze zrównoważonych form transportu (np. przesiadek na komunikację miejską, korzystania z rowerów, hulajnóg czy częstszego poruszania się pieszo na krótkich dystansach).

Przypomnijmy, że pod tym kątem Gdynia m.in. realizuje od 2020 roku projekt KLIMATycznego Centrum Gdyni, czyli cały cykl zielonych zmian infrastrukturalnych w Śródmieściu. W ten sposób metamorfozę przechodzą m.in. ulica Starowiejska oraz ul. Abrahama (trwa gruntowna przebudowa), ul. Świętojańska (zmiana organizacji ruchu na jednokierunkową z kontrbuspasem), Molo Południowe (nowa aranżacja placu na końcu molo), ul. 10 Lutego (nowa droga rowerowa, odtworzenie szpaleru drzew) i kilka innych ulic tej części Gdyni: 3 Maja, Kilińskiego, Traugutta, Obrońców Wybrzeża czy Żwirki i Wigury.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUkraina gotowa na rosyjsko-białoruskie manewry. “Odpowiemy na zagrożenie”
Następny artykułNowe usługi dla komorników w serwisie e-Urząd Skarbowy