A A+ A++

Niezawodny samochód to taki, który komfortowo i bezpiecznie zawiezie cię do celu. Dlatego producenci nowoczesnych aut coraz częściej inwestują w technologie, które mają być wsparciem dla kierowców oraz chronić ich i pasażerów przed zagrożeniami na drodze i skutkami kolizji. Sprawdź, jak w kwestii bezpieczeństwa radzi sobie nowy SUV – Mazda CX-60.

Mazda CX-60 z 5. gwiazdkami w testach bezpieczeństwa Euro NCAP

Inżynierowie Mazdy zawsze stawiali bezpieczeństwo na pierwszym planie w projektowanych przez siebie pojazdach. Dowodem skuteczności ich starań mogą być wyniki testów niezależnych badań:  Mazda CX-60 dostała najwyższą ocenę 5. gwiazdek w najnowszej edycji testów zderzeniowych Euro NCAP.

Dodatkowo Mazda CX-60 uzyskała znakomitą ocenę 88% w kategorii bezpieczeństwa dorosłych i 91% w kategorii bezpieczeństwa dzieci. Imponujący wynik otrzymała w serii testów symulujących udział dzieci w wieku 6 i 10 lat w wypadkach, niezależnie od kierunku zderzenia – czołowego i bocznego oraz  w kategorii prawidłowego montażu fotelików dziecięcych (CRS Installation Check).

Wynik w kategorii Ochrony Najbardziej Narażonych Uczestników Ruchu (czyli pieszych i rowerzystów) został ustanowiony na bardzo wysokim poziomie 89%. Wpłynęła na niego wysoka sprawność systemu autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB), dzięki czemu jest to jedna z najlepszych ocen wśród ostatnio testowanych pojazdów przez organizację Euro NCAP. Również ostatnia kategoria – ocena Asystentów Bezpieczeństwa – wypadła na wysokim poziomie, osiągając 76% maksymalnej punktacji. Co jest odpowiedzialne za takie oceny? Przyjrzyjmy się systemom bezpieczeństwa w najnowszej Maździe.


Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona

Systemy bezpieczeństwa w Maździe CX-60

Najnowszy duży SUV Mazdy uzyskał tak imponujące wyniki w testach Euro NCAP ze względu na zastosowanie zaawansowanych systemów. Mazda CX-60 może się pochwalić wieloma technologiami bezpieczeństwa aktywnego, które zyskały u niej nazwę i-Activesense.

  • Tempomat adaptacyjny (i-ACC/MRCC)

Jednym z systemów jest inteligentny tempomat adaptacyjny (MRCC), który samodzielnie reg

uluje prędkość pojazdu na podstawie danych zebranych przez głowice ultradźwiękowe

 umieszczone na masce. Po wykryciu niebezpiecznej sytuacji, np.

 zbliżającego się samochodu, pieszego lub rowerzysty jest w stanie zaalarmować kierowcę, lub samodzielnie zatrzymać auto (system AEB). Tempomat adaptacyjny potrafi działać wspólnie z systemem TSR i samoczynnie modyfikować prędkość w zależności od ograniczeń prędkości na trasie.

  • Układ wspomagający awaryjne hamowanie przy jeździe do przodu (SCBS/AEB)

Kolejnym z systemów aktywnie dbających o bezpieczeństwo podróżujących jest SCBS. Ta technologia jest w stanie sama zatrzymać pojazd w awaryjnej sytuacji, by uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. System działa tylko w zakresie prędkości od 4 do 30 km/h.

  • Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS/AEB)

Działającym na podobnej zasadzie jest system SBS, który obowiązuje jednak do wyższej prędkości 80 km/h. Przygotowuje hamulce do bardziej efektywnej pracy w przypadku wykrycia sytuacji awaryjnej, a także jest w stanie samodzielnie zatrzymać pojazd.

  • System monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS)

Mazda CX-60 jest w stanie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach oraz ostrzegać, gdy będzie zbyt niskie. Utrzymanie go na odpowiednim poziomie jest niezbędne do bezpiecznej jazdy, ponieważ spadek może wydłużyć drogę hamowania pojazdu oraz utrudniać utrzymanie się na pasie ruchu.

  • System rozpoznawania znaków drogowych (TSR)

Technologia TSR jest w stanie optycznie rozpoznawać znaki ograniczenia prędkości na drodze oraz prezentować je na desce rozdzielczej lub wyświetlaczu HUD na przedniej szybie. Dzięki temu kierowcy będzie łatwiej śledzić ograniczenia prędkości w niebezpiecznych miejscach.

  • System wykrywający pojazdy w martwym punkcie (BSM)

Kolejnym ciekawym systemem bezpieczeństwa jest BSM, który za pomocą sygnalizacji na lusterku ostrzega o zbliżającym się zagrożeniu w martwym punkcie widzenia kierowcy. Podczas zmiany pasa na jezdni może okazać się, że inny uczestnik ruchu będzie tak blisko naszego samochodu, że nie będzie już widoczny w bocznym lusterku. Dzięki temu systemowi z gamy i-Activesense można uniknąć tej często spotykanej kolizji.

  • System ostrzegania o pojazdach zbliżających się podczas cofania (RCTA)

Kolejnym systemem dbającym o bezpieczeństwo użytkowników Mazdy CX-60 jest układ ultradźwiękowy, który jest w stanie wykrywać pojazdy zbliżające się w trakcie jazdy do tyłu podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Kierowca zostaje ostrzeżony o kursie kolizyjnym za pomocą ikony na lusterku oraz sygnału dźwiękowego, co pomaga mu uniknąć stłuczki.

  • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA)

Kolejne rozwiązanie w sferze bezpieczeństwa pomaga podczas ruszania na pochyłej drodze i zapobiega niezaplanowanemu cofnięciu się samochodu, co mogłoby doprowadzić do najechania na pojazd za nami.

  • Asystent utrzymania pasa ruchu (LAS/LDWS/LKA)

System utrzymania pasa ruchu wykrywa za pomocą sensorów optycznych niezamierzoną zmianę pasa ruchu i ostrzega kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego lub drgania kierownicy.

  • System wykrywający znużenie kierowcy (Driver Alert)

Driver Alert to technologia, która uczy się zachowania kierowcy podczas jazdy oraz wykrywa oznaki utraty koncentracji podczas jazdy powyżej 65 km/h w nocy. System jest w stanie zwrócić uwagę kierowcy na nietypowe zachowanie za pomocą sygnału dźwiękowego oraz ikony ostrzegawczej.

  • Automatyczne światła hamowania awaryjnego

Mazda CX-60 jest w stanie wykryć sytuację zagrożenia podczas nagłego hamowania oraz samodzielnie włączyć światła awaryjne. W ten sposób ostrzeże innych uczestników ruchu o niebezpiecznej sytuacji bez potrzeby angażowania kierowcy, którego czas i skupienie jest krytycznie ważne w sytuacji zagrożenia.

  • Czujniki parkowania

Mazda CX-60 jest dodatkowo wyposażona w tylne czujniki parkowania, które ostrzegają za pomocą dźwięku, gdy samochód niebezpiecznie zbliża się do innych zaparkowanych pojazdów lub przeszkód. Niektóre wersje wyposażenia zawierają dodatkowo kamery cofania.

  • Podgrzewanie lusterek

Jazda z pokrytymi szronem lusterkami jest niezgodna z prawem i bardzo niebezpieczna, więc Mazda CX-60 jest w stanie wspomóc kierowcę w nieprzyjemnym obowiązku skrobania ich na mrozie i sama podgrzać lusterka.

  • Światła LED ze spryskiwaczami

Trudno wyobrazić sobie bezpieczne prowadzanie pojazdu w nocy bez dobrych i czystych świateł. Mazda CX-60 jest wyposażona w jasne, oszczędne światła diodowe wraz ze spryskiwaczami, które zapewnią bezpieczeństwo po zmroku.

  • Czujnik deszczu i zmierzchu (HBC)

Przydatnym systemem bezpieczeństwa jest zestaw czujników, które wykrywają zapadnięcie zmroku i automatycznie włączają światła mijania. Mazda CX-60 jest również wyposażona w czujnik deszczu, który jest w stanie automatycznie uruchomić wycieraczki.

  • System poduszek powietrznych

W Maździe CX-60 jest minimum 6 poduszek powietrznych, w tym poduszki boczne, kurtyny powietrzne oraz – nieczęsto spotykaną – poduszkę kolanową dla kierowcy.

  • System powiadamiania ratunkowego (E-Call)

W przypadku, gdy wszystkie systemy zawiodą i dojdzie do najgorszego, Mazda CX-60 jest w stanie sama wezwać pomoc na miejsce wypadku. System może zostać uruchomiony samoczynnie reagując np. na wyzwolenie poduszek powietrznych lub ręcznie za pomocą przeznaczonego przycisku. E-Call polega na wykonaniu połączenia pod europejski numer ratunkowy oraz przesłaniu danych zawierających m.in. położenia pojazdu wzywającego pomoc. System działa we wszystkich państwach Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Norwegii oraz Islandii.

Mi-drive  w Maździe CX-60 – system wspierający kierowcę w każdych warunkach na drodze

System Mazda Intelligent Drive Select sprawia, że nowy SUV potrafi aktywnie wesprzeć kierowcę niezależnie od tego, jakie warunki będą panowały na drodze. Możesz potrzebować pomocy przy jeździe ciasnymi uliczkami miasta, nieutwardzonymi trasami lub po oblodzonej czy mokrej jezdni. Wystarczy, że użyjesz przełącznika znajdującego się przy skrzyni biegów i wybierzesz jeden z pięciu trybów: normal, sport, off-road, holowania (przydatne, kiedy np. chcesz wyruszyć z rodziną na kemping lub wodować łódkę) lub elektryczny EV. Mazda CX-60 sama dopasuje się do zakrętów, trudnego podłoża czy warunków pogodowych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMieszkańcy mają dość nazwy swojego miasta. Żądają powrotu do tej, która obowiązywała krótko po wojnie
Następny artykułWałęsa pilnie zareagował na aferę po “Dzień Dobry TVN”. Bracia długo spierali się o pamięć po ojcu