A A+ A++

W obliczu rosnącej liczby zgłoszeń dotyczących niebezpiecznych zachowań użytkowników rowerów i hulajnóg elektrycznych na chodnikach Rumi, portal MiastoRumia.pl poprosił Komendanta Straży Miejskiej, Pana Tomasza Stachowiaka, o odpowiedzi na kluczowe pytania zadawane przez Mieszkańców.

Pytanie 1: Jak wygląda kwestia jazdy rowerem po chodnikach z perspektywy Straży Miejskiej?

Komendant SM – Pan Tomasz Stachowiak:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jazda rowerem po chodnikach jest dozwolona tylko w trzech przypadkach:

    Gdy osoba dorosła opiekuje się dzieckiem do lat 10, które kieruje rowerem.
    Kiedy chodnik jest szeroki na co najmniej 2 metry, a droga obok ma dopuszczalną prędkość powyżej 50 km/h i brakuje na niej infrastruktury rowerowej.
    Przy wyjątkowo złych warunkach pogodowych, takich jak silny wiatr, mgła czy intensywny deszcz.

Każde inne przypadki jazdy rowerem po chodnikach są traktowane jako wykroczenia i mogą stanowić zagrożenie dla pieszych. Funkcjonariusze Straży Miejskiej, patrolując teren miasta, reagują na takie zachowania, dążąc do eliminacji niebezpiecznych sytuacji.

Pytanie 2: Jak wygląda kwestia poruszania się po chodnikach, hulajnóg elektrycznych?

Komendant SM – Pan Tomasz Stachowiak:

Jeśli chodzi o zasady poruszania się hulajnóg elektrycznych po naszym mieście to przepisy mówią jasno; kierujący hulajnogą elektryczną korzysta z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić, dodatkowo kierujący hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Należy tutaj zaznaczyć, że prędkość nie większa niż 30km/h obowiązuję w zasadzie wyłącznie w “Strefach zamieszkania” oznakowanych odpowiednimi znakami czyli znakiem D-40 i D-41.

Pytanie 3: Czy Straż Miejska podjęła działania w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych na chodnikach?
 
Komendant SM – Pan Tomasz Stachowiak:

Straż Miejska regularnie monitoruje zachowania użytkowników rowerów i hulajnóg na terenie Rumi. Patrole są kierowane na obszary, gdzie dochodzi do zgłoszeń o niebezpiecznych sytuacjach. Każde zgłoszenie od mieszkańców traktujemy poważnie i podejmujemy interwencje, jeśli sytuacja tego wymaga. Szczególnie zwracamy uwagę na miejsca o większym natężeniu ruchu pieszych oraz okolice szkół i placów zabaw.

Pytanie 4: Czy planowane są działania, które poprawią bezpieczeństwo pieszych i ukrócą proceder nieodpowiedzialnej jazdy rowerami i hulajnogami?
 
Komendant SM – Pan Tomasz Stachowiak:

Zarówno edukacja, jak i prewencja są kluczowymi elementami naszej pracy. Współpracujemy z lokalnymi instytucjami oraz szkołami, aby promować odpowiedzialne zachowania na drogach i chodnikach. Planujemy intensyfikację kontroli w miejscach szczególnie newralgicznych, takich jak okolice centrów handlowych czy strefy zamieszkania, gdzie często dochodzi do interakcji między pieszymi a użytkownikami rowerów i hulajnóg.

 
Pytanie 5: Jak mieszkańcy mogą zgłaszać incydenty związane z agresywnymi użytkownikami rowerów i hulajnóg?
 
Komendant SM – Pan Tomasz Stachowiak:

Mieszkańcy mają możliwość zgłaszania takich incydentów bezpośrednio do Straży Miejskiej poprzez numer alarmowy 58 671 94 73. Reagujemy na każde zgłoszenie. Choć w niektórych przypadkach, jak np. dynamiczne zdarzenia na chodniku, trudne może być natychmiastowe zatrzymanie osoby popełniającej wykroczenie, to każde zgłoszenie pomaga nam monitorować problematyczne obszary i wzmocnić w tych miejscach naszą obecność.

Pytanie 6: Czy wskazany w artykule odcinek drogi, na którym dochodzi do niebezpiecznych zachowań, jest Państwu znany?
 
Komendant SM – Pan Tomasz Stachowiak:

Nie mieliśmy dotąd zgłoszeń dotyczących problemów na tym konkretnym odcinku, ale oczywiście objęliśmy go szczególną uwagą. Nasi funkcjonariusze będą częściej patrolować to miejsce, aby zapewnić większe bezpieczeństwo pieszym i reagować na ewentualne wykroczenia.

Pytanie 7: Jak wygląda kwestia zasad poruszania się po nowo powstałych ciągach pieszo-rowerowych w Rumi?
 
Komendant SM – Pan Tomasz Stachowiak:

Nowe ciągi pieszo-rowerowe są zaprojektowane tak, aby zminimalizować konflikty między pieszymi a rowerzystami czy użytkownikami hulajnóg. Użytkownicy hulajnóg elektrycznych powinni korzystać przede wszystkim z dróg rowerowych, pasów ruchu dla rowerów lub wspólnych tras pieszo-rowerowych. Ważne jest, aby zachowywali szczególną ostrożność i zawsze ustępowali pierwszeństwa pieszym. Przepisy regulujące zasady poruszania się takich urządzeń można znaleźć w ustawie “Prawo o ruchu drogowym”, co warto mieć na uwadze. Szczegółowe zasady poruszania się pojazdami i urządzeniami takimi jak: rowery, hulajnogi elektryczne, hoverboard’y, rolki, deskorolki elektryczne, czy monocykle znajdziemy w ustawie “Prawo o ruchu drogowym” Rozdział I, art. 33,34 i 35.

Podsumowanie
 
Komendant Straży Miejskiej w Rumi – Pan Tomasz Stachowiak podkreśla, że Straż Miejska w Rumi nieustannie pracuje nad poprawą bezpieczeństwa Rumi i jej Mieszkańców. Każde zgłoszenie jest traktowane poważnie, a funkcjonariusze reagują na wszelkie wykroczenia. Działania Straży mają na celu zarówno prewencję, jak i edukację Mieszkańców w zakresie bezpiecznego poruszania się po mieście.

W swojej odpowiedzi Pan Komendant podkreślił, że bezpieczeństwo Mieszkańców jest dla Straży Miejskiej priorytetem, a działania prewencyjne są nieustannie podejmowane.

Od Redakcji
 
Jako Redakcja, zachęcamy wszystkich do zgłaszania niepokojących sytuacji i współpracy z lokalnymi służbami, aby Rumia była jeszcze bezpieczniejszym miejscem do życia. To od nas zależy wspólne bezpieczeństwo.

Przypominamy również o myśleniu nad bezpieczeństwem innych i nie rozpędzaniu się rowerami i hulajnogami na wąskich chodnikach, po których chodzą piesi, często z dziećmi czy zwierzętami. To nie tylko łamanie przepisów, ale przede wszystkim kwestia logiki, by wszyscy byli bezpieczni i aby sobie oraz komuś nie zrobić problemów / krzywdy.
 
Przypominamy także, że jeśli po drugiej stronie chodnika jest ścieżka rowerowa, jechanie stroną chodnika, na której ścieżki nie ma, jest łamaniem przepisów. Należy przejść na drugą stronę ulicy, tam gdzie jest ścieżka rowerowa, czego niektórym rowerzystom nie chce się robić.

Z naszych najnowszych rozmów z Mieszkańcami Rumi wynika, iż osoby starsze oraz seniorzy stresują się, dochodząc do przejścia, gdzie przed przejściem znajduje się pas drogi rowerowej. Często nie widzą oni jadącego z dużą prędkością roweru, a bywają to również osoby niedowidzące. Na drogach tych (drogach rowerowych) nie ma również wyznaczonego przejścia dla pieszego, aby doszedł przez drogę rowerową, do przejścia przez ulicę. Pytanie, czy takie pasy, byłyby respektowane przez rowerzystów i czy ustępowaliby oni pierwszeństwa pieszym, pozostaje otwarte…
 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTa firma zapłaci ci za podróżowanie. Oto co trzeba zrobić
Następny artykułPoznańska Akademia Medyczna bez zgody na kształcenie lekarzy. Zgodę ma Uniwersytet Kaliski