Sztuczna inteligencja wkracza krok po kroku do kolejnych obszarów gospodarki. Ośrodek badawczo-rozwojowy w obszarze sztucznej inteligencji IDEAS NCBR oraz Straż Ochrony Kolei (SOK) podpisały umowę dotyczącą uruchomienia pilotażowego programu AI Shield, który korzysta z usług sztucznej inteligencji.
System korzystający ze sztucznej inteligencji pomoże m.in. wytyczać optymalne ścieżki patroli SOK, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pasażerów, jak również zmniejszyć opóźnienia pociągów. Straż Ochrony Kolei liczy ponad 3 tys. funkcjonariuszy, którzy sprawują pieczę nad około 19 tys. km linii kolejowej. Tylko w 2022 roku odnotowano niemal 7400 przestępstw i wykroczeń na obszarze kolejowym, wśród których jednym z najbardziej dokuczliwych były kradzieże sieci trakcyjnej. Przygotowywane przez naukowców z IDEAS NCBR rozwiązania mają przysłużyć się zwiększeniu skuteczności SOK podczas zwalczania zagrożeń.
AI Shield to oprogramowanie opracowane przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, które działa w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji. Podstawą do wspólnych prac będą dane i analizy przygotowane i udostępnione przez Straż Ochrony Kolei. Celem naukowców z IDEAS NCBR jest optymalizacja wykorzystania zasobów SOK w ramach dostępnych już środków ochrony – w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych. Oprócz wspierania działań prewencyjnych, system AI Shield ma przyczynić się do wzrostu wykrywalności sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei.
Zobacz również:
Wykorzystanie AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, ale wsparcie ich w codziennej służbie. W odróżnieniu od człowieka, algorytmy są w stanie szybko znaleźć optymalny sposób wykorzystania posiadanych zasobów ochrony w konkretnej sytuacji – nawet jeśli jest to skomplikowane z matematycznego punktu widzenia. Dobrym przykładem jest konieczność wyboru odpowiednich działań – przy ograniczonej liczbie funkcjonariuszy – w tak złożonym obszarze kolejowym, jak np. rejon aglomeracji warszawskiej.
Dzięki optymalizacji tras patrolowych możliwe będą działania prewencyjne, które zminimalizują ryzyko kradzieży trakcji, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i redukcję opóźnień. „Głęboko wierzę, że połączone siły Straży Ochrony Kolei i IDEAS NCBR doprowadzą do osiągnięcia wyjątkowych rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo w transporcie kolejowym”, mówi Komendant Główny SOK.
Źródło: profeina.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS