Naklejka umieszczona w dolnym lewym rogu przedniej szyby samochodu obowiązuje od 4 maja 2022 r. – wynika z rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska. To od jej posiadania zależeć będzie dopuszczenie do wjazdu do Strefy Czystego Transportu (SCT) w danej gminie. Póki co nie ma się czym martwić, bo stref nie wyznaczono w żadnym z miast i gmin. Pierwszy może być Kraków, który przewiduje uruchomienie strefy od 1 stycznia 2023 roku. Śladem stolicy Małopolski podąża także Warszawa, gdzie zgodnie z sugestiami ekspertów – badania na zlecenie stołecznego ratusza – wskazali, że w pierwszej kolejności trzeba wprowadzić obostrzenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć obostrzenia o pojazdy z silnikami diesla z normą Euro 5 (rocznik 2006-2014). Kraków i Warszawa to dopiero początek Stref Czystego Transportu. Niedawno samorządowcy m.in. z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Zabrza, Gdańska, Katowic czy Krakowa wybrali się w podróż po ekologicznych strefach w Niemczech, Belgii i Holandii, gdzie poznawali kanony wdrażania Stref Niskiej emisji (LEZ), procesu informacyjnego przed ich wdrożeniem oraz przyszłych planów jej poszerzania i zwiększania obostrzeń.
Naklejka zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ma zielony kolor i jest ośmiokątna, przypominając znak STOP. Na górze przewidziano pole na rok produkcji samochodu. Oznaczenie literowe w ramce po lewej stronie będzie odpowiadać rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd. W dolnej części przewidziano pole na numer rejestracyjny.
P – to benzyna
D – jak diesel, to olej napędowy;
M – mieszanka (paliwo-olej);
LPG – gaz płynny (propan-butan);
CNG – gaz ziemny sprężony (metan);
LNG – gaz ziemny skroplony (metan);
H – wodór;
EE – samochód elektryczny
BD – biodiesel
E85 – etanol
999 – inne
Czytaj więcej
Za brak nalepki, której koszt nie może przekraczać 5 zł przewidziany jest mandat w wysokości 500 zł. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy. Gminy zostały upoważnione do tworzenia stref dzięki nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która obowiązuje od 24 grudnia 2021 roku. Oznacza, że władze miasta mogą decydować, które auta wpuszczą do SCT. Drogę wolną (już na poziomie ustawy) mają samochody elektryczne, napędzane wo … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS