Ze względu na niski poziom wody w Wiśle generalny wykonawca rozbudowy mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego zdecydował o rezygnacji z budowy przeprawy tymczasowej. Wykonawca podjął się takiego przeorganizowania prac na moście, aby możliwe było utrzymanie dwukierunkowego ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego.
Rozbudowa mostu rozpoczęła się w połowie kwietnia 2020 r. Zadanie realizuje konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry. Częścią zadania było przygotowanie budowy przeprawy tymczasowej na wysokości ulic Przybyszewskiego i Zagrodowej, która miałaby stanowić alternatywny przejazd dla samochodów osobowych na czas zamknięcia mostu drogowego im. J. Piłsudskiego.
Niestety ze względu na zbyt niski poziom wody w Wiśle nie uda się wbić 258 pali, które miały stanowić podporę dla przęseł przeprawy tymczasowej.
– Aby barki mogły dostarczyć potężne rury i urządzenia do wbijania pali poziom wody w rzece musi wynosić przynajmniej 2,5 m. Pod koniec kwietnia stan wody wynosił zaledwie 1,4 m. Tak niski stan uniemożliwia wykonanie robót. Z analiz wykonanych przez MZD i ekspertów zewnętrznych wynika, że ta tendencja się utrzyma. Nie możemy liczyć na poprawę tej sytuacji. Zastanawialiśmy się, czy nie przenieść tego zadania na inny termin, jednak generowałoby to duże koszty i nie możemy pozwolić sobie na takie rozwiązanie – informuje prezydent Torunia Michał Zaleski.
Zdecydowano się zmienić zakres zadania i odstąpić od budowy przeprawy tymczasowej na czas robót głównych na moście im. Józefa Piłsudskiego. Strony (miasto reprezentowane przez MZD i wykonawca) podpisały aneks, zgodnie z którym generalny wykonawca zobowiązał się do przeorganizowania prac na moście w taki sposób, który pozwoli utrzymać dwukierunkowy ruch samochodowy i autobusowy.
– Ruch będzie się odbywał po dwóch pasach ruchu o szerokości 3 m każdy, o łącznej przepustowości nie mniejszej niż 18 500 pojazdów na dobę. Ruch rowerowy i pieszy dopuszczony będzie jedną stroną mostu – dodaje prezydent.
Wyłącznie mostu z ruchu będzie możliwe w godzinach nocnych (od godz. 22:00 do 5:00) w dni robocze (od poniedziałku do piątku) przy utrzymaniu ruchu wahadłowego. Ewentualne całkowite wyłączenie ruchu będzie możliwe jedynie w wybrane soboty i niedziele lub święta. W przypadku całkowitego wyłączenia mostu z ruchu komunikacja miejska pojedzie mostem gen. Elżbiety Zawackiej.
Wykonawca zdecydował także o wydłużeniu okresu gwarancji z 5 do 6 lat na izolacje płyty pomostu.
– Zdecydowaliśmy się dać dłuższą gwarancję na te elementy. Zdajemy sobie z tego sprawę, że są technologie ,których zastosowanie spowoduje, że prowadzenie remontu pod ruchem nie wpłynie na trwałość mostu. Zrobimy wszystko, aby uciążliwość dla mieszkańców spowodowana pracami była jak najmniejsza – zapewnia Edward Głaz prezes INTOP Warszawa Sp. z o.o.
Koszt inwestycji to 122 806 890 zł. Rozbudowa mostu Piłsudskiego powinna zakończyć się w listopadzie 2021 roku. Rezygnacja z mostu tymczasowego wiąże się z oszczędnościami w wysokości 3 116 820,00 zł brutto.
fot. Miejski Zarząd Dróg
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS