A A+ A++

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych przez miasto mieszkańcy zgłaszali wątpliwości dotyczące wpływu przejeżdżających nową trasą tramwajów na budynki, w których mieszkają. Nie kryli też, że sami obawiają się życia w hałasie. Aby upewnić się, że przyjęte rozwiązania nie spowodują takiego ryzyka, miasto zleciło ekspertyzę. Badania, między 8 a 12 lutego br., przeprowadziła wrocławska firma Komes we współpracy z Głównym Instytutem Górnictwa w Katowicach oraz firmą Metris.

Wibroizolacja torowiska

W ramach przygotowania ekspertyzy wykonano pomiary w kilkunastu budynkach stojących wzdłuż ulic Ratajczaka i Niezłomnych na odcinku od ulicy 27 Grudnia i placu Wolności do ulicy Stanisława Matyi. Budynki różniły się wiekiem i stanem technicznym. Badania i wykonane na ich podstawie analizy dały konkretne informacje, które zostały zinterpretowane w odniesieniu do założeń projektu i przyjętej technologii budowy trasy.

Jak informuje portal poznan.pl, wyniki analiz potwierdziły, że plan zastosowania wibroizolacji torowiska, takiego jak przy przebudowie ul. Święty Marcin na odcinku między ulicą Gwarą i Ratajczaka, jest słuszny. Zdaniem autorów ekspertyzy takie rozwiązanie nie wpłynie niekorzystnie na komfort mieszkania wzdłuż trasy tramwajowej ani nie pogorszy stanu technicznego budynków stojących w jej sąsiedztwie.

Torowisko na Ratajczaka ma być też wypełnione masą poliuretanową, która dodatkowo wygłuszy dźwięki. Projekt zakłada także ułożenie “cichej” nawierzchni na jezdniach, a nowa organizacja ruchu ograniczy liczbę przejeżdżających samochodów.

Po zakończeniu inwestycji hałas przy Ratajczaka i jego najbliższej okolicy powinien być nawet mniejszy niż dziś – wynika z podsumowania badań.

Budowa jeszcze w tym roku

Budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka jest II etapem Projektu Program Centrum, który zakłada gruntowną przebudowę dużej części śródmieścia Poznania. Oprócz nowej trasy tramwajowej przebudowany zostanie węzeł komunikacyjny u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, ul. Niezłomnych i ul. Matyi. Zmieni się też przestrzeń publiczna, ułożone zostaną szersze chodniki, będzie nowa zieleń i infrastruktura służąca rowerzystom, natomiast ruch samochodowy zostanie uspokojony – prędkość będzie ograniczona do 20 km na godzinę, tak jak dziś na wyremontowanym odcinku Świętego Marcina.

Latem wzdłuż Ratajczaka pojawią się ogródki gastronomiczne, ale poza sezonem, równolegle do jezdni i tylko w wyznaczonych miejscach, mają parkować auta. Jednak liczba miejsc parkingowych zostanie mocno ograniczona. Na całym przebudowanym odcinku ułożona zostanie nawierzchnia z naturalnego kamienia. Samo torowisko będzie podkreślone kamieniem w ciemniejszym odcieniu.

Budowa nowej trasy tramwajowej miała rozpocząć się wiosną 2021. Aktualny plan przesuwa inwestycję na późną jesień. Koszt budowy tramwaju w Ratajczaka szacowany jest na 130 mln zł, z czego prawie 60 mln Poznań dostał z Unii Europejskiej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułXbox Live zmienia nazwę na Xbox network
Następny artykułTatrzańska policja podaje szczegóły sobotniego pożaru pustostanu, w którym zginęły 3 osoby (film)