A A+ A++

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce zaostrzenia przepisów dotyczących elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego. Wśród postulatów znajdziemy m.in. obowiązek jazdy w kaskach, ograniczenie maksymalnej prędkości do 20 km/h i wprowadzenia minimalnego wieku użytkowników. Rada chce, by na e-hulajnogach nie mogły jeździć osoby w wieku poniżej 16 lat.

Wypadki z udziałem elektrycznych hulajnóg i szeroko pojętych urządzeń transportu osobistego to coraz poważniejszy problem europejskich dróg. W 2021 roku w samych tylko Niemczech zanotowano 5 535 zdarzeń z udziałem e-hulajnóg. 4 882 poruszające się nimi osoby zostały ranne, a w przypadku 5 obrażenia okazały się śmiertelne.

Jeszcze drastyczniejszym przykładem jest Francja, gdzie w 2021 roku w wypadkach hulajnóg (nie tylko elektrycznych) zginęły 24 osoby, a 11 256 zostało rannych. W ubiegłym roku (dane do końca sierpnia) w wypadkach z udziałem elektrycznych hulajnóg zginęło tam aż 19 osób.

ETSC chce nowych przepisów o hulajnogach. Obowiązkowe kaski i limit wieku

By ograniczyć liczbę rannych i zabitych, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) – przy współpracy z Brytyjską Parlamentarną Radą Doradczą ds. Bezpieczeństwa Transportu (PACTS) – opracowała liczący 35 stron raport szeroko poruszający tematykę e-hulajnóg. We wnioskach przewija się siedem głównych postulatów dotyczących ujednolicenia europejskich przepisów w tym zakresie.

Główne zalecenia ETSC i PACTS dotyczą wprowadzenia:

  1. limitu minimalnego wieku użytkownika – 16 lat lub dostosowania go do obowiązującego w danym państwie wieku uprawniającego do starania się o uprawnienia na motorower,
  2. obowiązku jazdy w kaskach, jak ma to dziś miejsce m.in. w: Danii, Grecji, Francji czy Hiszpanii,
  3. zakazu poruszania się e-hulajnogami po chodnikach, z pasażerami, trzymanym w ręku telefonem komórkowym, pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
  4. fabrycznego limitu prędkości (20 km/h) i maksymalnej mocy (250 Watt),
  5. systemu zabezpieczeń uniemożliwiającego manipulacje osiągami,
  6. niezależnych przednich i tylnych hamulców, świateł, kierunkowskazów oraz sygnału dźwiękowego,
  7. minimalnego rozmiaru koła (średnica nie mniejsza niż 30,5 cm).

Wypada wyjaśnić, że raporty ETSC i PACTS nie mają mocy prawnej i nie są w żaden sposób wiążące dla państw członkowskich UE oraz Wielkiej Brytanii. Stanowią jednak ważną rekomendację dla Komisji Europejskiej i są brane pod uwagę przy tworzeniu dyrektyw unijnych.

Co to jest hulajnoga elektryczna? Jakie przepisy obowiązują w Polsce?

Część zaleceń sformułowanych w raporcie – jak chociażby kwestia prędkości maksymalnej czy minimalnego wieku użytkowników – wpisuje się w przepisy obowiązujące w Polsce. Zgodnie z polską definicją, hulajnoga elektryczna to:

Jak szybko można jechać na e-hulajnodze?

Dopuszczalna prędkość z jaką można się poruszać hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego to 20 km/h. W przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat, dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Ustawodawca dopuszcza kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. 

Gdzie można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

Kierujący hulajnogą elektryczną obowiązany jest korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dl … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułThe war in Yemen could get even more fierce as Saudi Arabia and Iran reconcile
Następny artykułUczeń SP nr 10 wśród laureatów Olimpiady Matematycznej Juniorów