Ponad połowa samochodów parkujących w mieście to pojazdy spoza Katowic, w godzinach szczytu 1300 aut parkuje nielegalnie, a sytuację parkingową ma poprawić wzrost cen i większy dostęp do płatności. To wnioski z badania parkingów przeprowadzonego w Katowicach.
O wielkim liczeniu samochodów w centrum Katowic pisaliśmy jeszcze na etapie ogłoszenia przetargu. Teraz znane są już wyniki badania transportowego dotyczącego parkowania. Jego celem było – w skrócie – sprawdzenie jak, gdzie i kiedy parkują kierowcy w ścisłym centrum miasta. Dzięki takiej analizie miasto ma stworzyć nową politykę parkingową. – Sytuacja Katowic pod względem parkowania jest szczególna. To właśnie u nas swoją siedzibę ma wiele instytucji, uczelni wyższych czy też firm, w których pracują osoby z całej metropolii. Codziennie do Katowic przyjeżdża 120 tys. osób do pracy – z czego wielu samochodami – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Na potrzeby badania Śródmieście zostało podzielone na 42 obszary (ograniczone od północy ulicami Oblatów i Katowicką, od wschodu ulicami Dobrowolskiego, Roździeńskiego, Bogucicką, 1 Maja i Murckowską, od południa autostradą A4 i od zachodu linią kolejową nr 139 oraz ulicami Goeppert-Mayer, Grundmanna i Stęślickiego, włączono też rejon ulic Ceglanej i Wita Stwosza). Na tym terenie firma Stadtraum Polska Sp. z o.o. z Poznania przeprowadziła badanie w październiku 2019 roku. – Metoda badań polegała na automatycznym sczytywaniu co godzinę numerów rejestracyjnych zaparkowanych pojazdów, natomiast analizy przeprowadzone zostały z podziałem na pojazdy z rejestracją SK (tj. z Katowic) i nie SK (spoza Katowic) – tłumaczy Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w UM Katowice.
Jak wynika z badania, na obszarze centrum Katowic jest 27 698 miejsc parkingowych. Niespełna 12 tys. to parkingi zarządzane przez MZUiM. W czasie wykonywania badań średnia liczba pojazdów, które parkowały na parkingach, to nieco ponad 30 tys. Przy czym większość to samochody spoza miasta. Najwięcej aut zaobserwowano w godzinach 12.00-13.00. Jednocześnie kierowcy zaparkowali maksymalnie 13 224 pojazdy. To o 11% więcej niż mogą pomieścić miejsca postojowe, którymi dysponuje miasto. Wynika z tego, że w godzinach szczytu ok. 1300-1400 samochodów parkuje w miejscach niedozwolonych.
W Katowicach kierowcy w większości pozostawiają na parkingu swój samochód na 3 godziny lub dłużej. To dotyczy aż 47%wszystkich pojazdów. W tym nadal większość stanowią auta z innymi tablicami rejestracyjnymi niż SK. Nieco ponad 60% zaparkowanych na co najmniej 3 godziny samochodów pochodzi spoza Katowic. Wynik badania pokazuje też, w jaki sposób mieszkańcy podchodzą do pozostawiania aut w strefie kultury. – Dane parkowania w strefie kultury jasno pokazują, że wiele osób wykorzystuje to miejsce jako darmowy, całodzienny parking, wykorzystywany przy dojeżdżaniu do pracy. Największa ilość jednocześnie zaparkowanych pojazdów występuje w przedziale godzinowym od 15.00 do 16.00 i wynosi 895 pojazdy, co stanowi ok. 144 % pojemności parkingów, zatem ok. 44% pojazdów parkuje w miejscach niedozwolonych. W okresie tym aż 84% zaparkowanych pojazdów posiadało rejestrację spoza Katowic – podkreśla naczelnik Lowak.
Wnioski wynikające z badania nie są zaskakujące, ale mają pomóc władzom Katowic w podjęciu ważnych decyzji dotyczących polityki parkingowej w mieście. Firma, która na zlecenie miasta wykonała badania wskazuje, że problemy rozwiąże m.in. zwiększenie liczby miejsc parkingowych i rotacji na tych miejscach oraz zmiana środka transportu na rower i komunikację zbiorową. Wśród zaleceń znalazło się podwyższenie stawek w strefie płatnego parkowania, które ma poskutkować skróceniem czasu postoju. Poza tym wykonawca rekomenduje wprowadzenie płatności mobilnych oraz płatności kartą.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS