W dniu 16 września br., działająca w branży lotniczej, kosmicznej i obronnej brytyjska firma Babcock, zdobyła pierwszy kontrakt eksportowy na swoją fregatę Arrowhead 140 (AH140). Brytyjczycy zawarli umowę licencyjną na projektowanie okrętu z indonezyjskim, państwowym koncernem stoczniowym PT PAL Indonesia (Persero), który buduje i pomaga w utrzymaniu okrętów i cywilnych jednostek pływających w swoich zakładach stoczniowych Surabaya w Indonezji. Licencja projektowa da koncernowi PAL możliwość zbudowanie u siebie dwóch fregat Arrowhead 140 z indywidualnie zamówionymi modyfikacjami projektowymi dla potrzeb indonezyjskiej marynarki wojennej.
Jest to już drugie, poważne zamówienie na fregaty AH140, jakie udało się uzyskać firmie Babcock. Okręty te zostały bowiem wybrane na targach DSEI (Defence and Security Equipment International) w Londynie we wrześniu 2019 roku dla programu brytyjskiej fregaty przyszłości Type 31. Decyzja ta została potwierdzona umową na dostawę okrętów Arrowhead 140 dla Royal Navy zawartą w listopadzie 2021 roku.
Kontrakt z Indonezją został podpisany podczas targów DSEI 2021 w Londynie przez Davida Lockwooda – dyrektora generalnego Babcocka i Kaharuddina Djenoda – dyrektora generalnego PAL. W uroczystości zorganizowanej na pokładzie brytyjskiej fregaty HMS „Argyll” typu 23 „Duke” wzięli również udział minister obrony Indonezji Prabowo Subianto i sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallace.
Takie wsparcie nie zaskakuje, ponieważ brytyjski rząd aktywnie uczestniczy w promowaniu fregaty Arrowhead 140 na światowym rynku wspomagając tym samym firmę Babcock. Jest to również widoczne w Polsce, ponieważ firma ta znalazła się na krótkiej liście oferentów, mających dostarczyć rozwiązanie projektowe dla programu budowy okrętu obrony wybrzeża „Miecznik” dla Marynarki Wojennej RP.
Tak szeroka promocja okrętów Arrowhead 140 na arenie międzynarodowej jest możliwa, ponieważ według Babcock, bazowy projekt tych jednostek jest łatwy do przekonfigurowania pod potrzeby różnych marynarek wojennych na świecie i został oparty na już sprawdzonym w działaniu kadłubie. Przykładem tego jest właśnie Indonezja. W ramach zawartego z tym państwem kontraktu, firma PAL przy wsparciu Babcocka, rozpoczęła teraz wprowadzanie modyfikacji aby skonfigurować projekt Arrowhead 140 pod potrzeby indonezyjskiej marynarki wojennej.
„Dzisiaj ma miejsce naprawdę ekscytująca chwila, co dotyczy zarówno Babcocka, jak i naszego programu eksportu fregat, ponieważ podpisujemy z PAL umowę licencyjną na projektowanie dwóch nowych okrętów dla marynarki wojennej Indonezji… Atutem naszego produktu eksportowego jest to, że projekt ten jest niezwykle łatwy do adaptacji. Można go także dostosować do potrzeb klienta w ramach naszego silnego portfolio fregat Arrowhead. Co więcej, licencja projektowa i późniejszy program budowy będą kołem zamachowym dla osiągnięcia przez Indonezję znaczących korzyści ekonomicznych… Współpraca z naszymi kolegami z Indonezji w ramach tego kontraktu pozwoli na zbudowanie fregat Arrowhead 140 w ich rodzimym kraju i przez lokalnych pracowników. To natomiast bezpośrednio przyczyni się do społecznego i ekonomicznego rozwoju lokalnej społeczności stoczniowej, jak i całego kraju. Z niecierpliwością czekamy na dalsze możliwości wspierania firmy PAL w miarę rozwoju programu”.
Czytaj też: DSEI 2021: Babcock prezentuje system budowy fregat Arrowyard
„Byłem zachwycony, mogąc uczestniczyć w uroczystości podpisania kontraktu pomiędzy Babcock a Indonezją na pokładzie HMS „Argyll”. Okręt ten jest odzwierciedleniem najlepszych brytyjskich osiągnięć w projektowaniu platform morskich i rozwiązań inżynieryjnych, jakie dostarczamy naszym międzynarodowym partnerom… Umowa ta pokazuje siłę naszych relacji w sferze obronnej i bezpieczeństwa z Indonezją. Nasze marynarki wojenne będą w przyszłości obsługiwać tę przodującą na świecie fregatę i będą ściśle współpracować, aby chronić nasze wspólne interesy na całym świecie.”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS