– Do tego trzeba wyposażyć miejsce, w którym dobry ekspres do kawy stanowi „must have” każdej szanującej się lodziarni. W sumie rozkręcenie tego interesu pochłonąć może co najmniej 1 mln zł – szacuje ostrożnie – Oczywiście można ścinać koszty, inwestując np. w używane maszyny – dodaje. Jego zdaniem, na początek można zainwestować tylko w samą produkcję lodów i ich sprzedaż w wózkach, które często widzimy przy plażach. Koszt takiego wózka oscyluje na poziomie 20-30 tys. zł. Jak jednak zaznacza przedstawiciel Milano, bez 100 tys. zł na starcie, nie ma co myśleć o własnej lodziarni. – W przypadku lodziarni inwestujących duże środki w sprzęt i jakość produktów, nakłady zwracają się najszybciej minimum po pięciu latach – wylicza.
Poza tym moda na lody naturalne, bez konserwantów, wiąże się z trudnościami dla ich producentów, bo smaki tracą na wyrazistości. Trzeba się nagimnastykować, by klienci je polubili. W dodatku takie lody są zdatne do spożycia z reguły przez jeden dzień.
W wakacyjnych kurortach warto zrobić ukłon w stronę zagranicznych turystów. – Gdy ok. 8 lat temu widać było spory napływ turystów z Norwegii do Trójmiasta, wymyśliliśmy lody o smaku ulubionych w Skandynawii czekoladowych przekąsek Smash. I okazały się hitem – opowiada Juliusz DeMarco.
Niespodziewany sukces zanotowała w swojej historii krakowska lodziarnia Good Lood. Gdy końca dobiegał pierwszy rok walki z pandemią, który wiele firm z branży zmiażdżył, a inne pogrążył w długach i niepewnej przyszłości, właściciele tego konceptu zmęczeni i przygnębieni wszystkimi perturbacjami, uczcili Sylwestra i nadejście 2021 r. w nietypowy sposób: postanowili wymyślić smak odzwierciedlający ich odczucia wobec 2020 r. Musiał być więc kontrowersyjny, szalony i prowokujący. Tym sposobem powstały lody smaku „Majonez Kielecki”. Z założenia miała to być atrakcja marketingowa, bo kto chciałby tego spróbować? Ku zaskoczeniu ekipy, wieść o lodach majonezowych zaczęła szybko krążyć po całym Krakowie, a rzesza ich fanów oraz zamówień rosła lawinowo. Rodzinna manufaktura ledwo nadążała z produkcją i dowozem.
Czytaj też: „Kiedyś codziennie wieczorem wychodziłem patrzeć na niebo, czy widać gwiazdy i będzie pogoda”. Zbigniew Grycan od 60 lat karmi Polaków lodami
Marka wprowadziła też lody różane z karmelowym popcornem, mleczne malinowe z kruszonką czy choćby najnowszy trend – waniliowe z oliwą Nocellara i pieprzem timut.
Polscy klienci generalnie już zdążyli polubić zaskakujące, oryginalne składniki w lodach. Producenci nie próżnują i żonglują pomysłami: od lodów grejpfrutowych z różą damasceńską czy o smaku suszonych śliwek macerowanych w winie (Lukullus St. Tropez w Warszawie) przez szpinak z czarnuszką, oliwę z oliwek, gorgonzolę z orzechami włoskimi, prosecco z truskawką (Sandomierska Manufaktura Lodów) po wegańskie lody z masła z pestek dyni i z różową solą (Istne Lody Rzemieślnicze w Katowicach).
Czasem jednak w tych w kombinacjach smakowych trafia się kulą w płot – Wymyśliłem kiedyś lody o smaku hiszpańskiego chłodnika gazpacho, czyli mrożone pomidory z cukrem. Nie przeszło – śmieje się Juliusz DeMarco – Ale do wielu smaków ludzie nie są jeszcze gotowi i można założyć, że w przyszłości w lodach będą się pojawiać coraz bardziej nieoczywiste składniki i kombinacje – dodaje.
Duża rotacja smaków
O takich rzemieślniczych lodach mało kto słyszał, gdy powstawała marka Good Lood. Założył ją w 2016 r. Sławomir Wolf, razem ze swoją żoną, Anną. – Zauważyliśmy pewną niszę na rynku, gdy w czasie pięknej styczniowej niedzieli w 2015 r. chcieliśmy w centrum Krakowa pójść na lody z naszą córeczką i okazało się, że wszystkie lodziarnie są zamknięte. Pomyśleliśmy wtedy, że na pewno w milionowym mieście jest więcej osób, które mają ochotę na lody w zimie – opowiadają.
Zagospodarowali lokal na krakowskim Placu Wolnica, zainwestowali w maszyny. O kręceniu lodów nie mieli wówczas wprawdzie większego pojęcia, bo Sławomir Wolf dotychczas był związany z branżą informatyczną, ale do tego przedsięwzięcia dołączył … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS