A A+ A++

Także sekretarz stanu w Ministerstwo Infrastruktury Andrzej Bittel zastanawia się nad propozycją przyjęcia nowego standardu technicznego. – Każdy z tego rynku poszukuje uproszczeń i ułatwień na zliberalizowanym rynku. Też zadaję sobie pytanie, czy DAC to ułatwienie, czy walka konkurencyjna z tymi, którzy tej technologii nie mają. Czy chodzi o zmianę logiki systemu i jego przeobrażenia czy o czyjś interes? – pyta sekretarz stanu. 

Dodaje, że wprowadzenie nowego sprzęgu wymaga dużych inwestycji w stary tabor. Także sposób wprowadzenia zmian, czyli określona data przejścia na nowy sprzęg, a nie stopniowe, ewolucyjne wprowadzanie nowego rozwiązania wraz z modernizacją floty, sugeruje raczej chęć zdobycia rynku przez zasobniejsze podmioty. 

Subwencja po uważaniu?

Szczelina wskazuje także na słabość innego argumentu dla zwolenników DAC. – Prac manewrowych jest coraz mniej, ponieważ ruch rozproszony na kolejach zanikł, likwiduje się bocznice kolejowe. Dominują przewozy intermodalne i masowe, składy raz spięte kursują w wahadłach – tłumaczy członek zarządu ZNPK. 

Samoczynne sprzęgi są znane od lat. – Używane są na kolejach USA czy dawnego ZSRR. Podobne sprzęgi znalazły zastosowanie w przewozach osobowych, stosowane są w zespołach trakcyjnych. Wiem o co najmniej dwóch próbach wprowadzenia sprzęgu samoczynnego w Europie: w latach 70 i 90. Wtedy były to sprzęgi mechaniczne, a tym razem chodzi o również o inne funkcjonalności urządzenia, co znacząco podnosi jego koszty – podkreśla Szczelina. 

Niepokoi się, że przewoźnicy mogą nie udźwignąć kosztów wdrożenia. – Jest co prawda przewidziana subwencja, ale nie wiemy, jak będzie dzielona, kto ją dostanie, co będzie wliczane do refundacji. Tylko jeden typ czołownicy wagonu jest przystosowany do łatwej wymiany sprzęgu. A co z modernizacją taboru nieprzystosowanego do automatycznego sprzęgu? W jakim trybie będzie testowany i dopuszczany do użytku. Czy projektuje się adaptery DAC na wagony nie dostosowane konstrukcyjnie do tego typu sprzęgu?  Albo, jak dofinansować wymianę taboru, jeśli stary nie będzie nadawał się do modernizacji? – zastanawia się Szczelina. 

Czytaj więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJest postępowanie KRRiT ws. publikacji Radia Zet!
Następny artykułMinisterstwo daje trzy miliony na remont zabytków w powiecie. Swój nabór ogłasza teraz Świdnica