A A+ A++

Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych oraz pocztowych (KEP) w Polsce od kilku lat odnotowuje nieprzerwany, dwucyfrowy wzrost, a jego wartość przekroczyła już 17 miliardów złotych – wynika z najnowszego raportu „Polish CEP Report 2022”, przygotowanego przez Last Mile Experts, 7R oraz agencję doradczą Cushman & Wakefield. 

Ponad miliard przesyłek

W zeszłym roku ilość przesyłek kurierskich przekroczyła magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31 proc. – Wartość zakupów internetowych dokonywanych przez polskich konsumentów systematycznie rośnie. Od 2019 roku sprzedaż detaliczna online rosła średnio o 28 proc. rocznie. Największy udział odnotowaliśmy w przypadku elektroniki użytkowej, prawie 24 proc. oraz mody, która stanowi 15 proc. zamówień – szacuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Czytaj więcej

Liderem polskiego rynku KEP w liczbie dostarczonych przesyłek jest InPost z udziałem 41,7 proc. i wyprzedza DPD z udziałem 22,2 proc. oraz Pocztę Polską z udziałem 11,1 proc. Według wartości InPost zdobył 24,4 proc. rynku, DPD 23,1 proc., a Poczta Polska 9,7 proc. – Nie może być wątpliwości, że fundamentami sukcesu InPost są automaty paczkowe oraz długoletnia współpraca z Allegro – tłumaczy Gral. 

Wskazuje, że DPD rozpoczął montaż automatów duńskiej firmy SwipBox. Swoje automaty stawia Orlen. Poczta Polska wraz z konsorcjum spółek Alfred24 Tech HK Ltd. (dawniej Pakpobox Hong Kong Ltd.) i polskiego P2A Box przygotowuje paczkomaty. Komponentem IT, towarzyszącym uruchomieniu sieci automatów paczkowych, będzie nowa aplikacja mobilna, której dostawcą jest spółka z Grupy Kapitałowej PP – Poczta Polska Usługi Cyfrowe (znana na rynku komercyjnym pod nazwą Envelo). 

Te inwestycje nabiorą znaczenia wraz z coraz istotniejszymi wskaźnikami ESG. – E-handel jest najbardziej efektywnym sposobem dostaw, ponieważ pozwala konsolidować transport zakupów i optymalizować trasy. Jednak największym wyzwaniem pozostaje ostatnia mila – wskazuje dyrektor Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny prof. Arkadiusz Kawa. 

Magazyny dla kurierów

Zaletą automatów jest stosunkowo duża przepustowość, pozwalająca na obsługę szczytów paczkowych. Sprzedawcy internetowi oraz przewoźnicy potrzebują wystarczającej pojemności sieci dystrybucyjnych, aby zapewnić terminowe i wygodne dostawy dla konsumentów. Jednym z rozwiązań są dostawy poza domem, które zyskują coraz większą popularność zarówno w kraju, jak i zagranicą – wskazuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Czytaj więcej

Robi się tłok na rynku ogniw paliwowych

Z raportu wynika, że w najbliższym czasie – mimo kryzysu gospodarczego i napięć na arenie międzynarodowej – branża e-commerce oraz KEP będzie intensywnie rozwijać się. Prognozowany wzrost w ujęciu wartościowym oraz ilościowym oznacza także konieczność zapewnienia przez operatorów oraz e-detalistów odpowiedniego zaplecza magazynowo-logistycznego. – Obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży. W porównaniu do stanu z 2019 roku jest to wzrost aż o 84 proc., co wskazuje na wyraźną tendencję wzrostową – zaznacza Regional Leasing Director w 7R Joanna Ociepka-Wojciechowska. 

Kolejnym segmentem napędzającym dostawy kurierów będzie żywność. Już blisko co piąty Polak wszystkie produkty poza spożywcze kupuje w sklepach internetowych. W efekcie całkowita sprzedaż detaliczna za pośrednictwem kanałów e-commerce w Polsce w 2021 r. przekroczyła 100 mld zł i rosła średnio o 28,1% rocznie (CAGR). 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPP: ulga Pogoni. Katastrofa była blisko
Następny artykułWyciekła pełna specyfikacja Samsunga Galaxy S23