Karczewscy radni dali zielone światło do tego, by ZTM mógł rozstrzygnąć przetarg na uruchomienie linii L51 z Karczewa do PKP w Otwocku. Kwoty w przetargu okazały się większe, niż gmina zakładała, ale radni pozytywnie odnieśli się do propozycji wyasygnowania w budżecie dodatkowych pieniędzy na autobus. Aby przetarg można było rozstrzygnąć, takie same decyzje musi podjąć jeszcze kilka gmin powiatu otwockiego, które razem z Karczewem są w grupie zakupowej
O planach uruchomienia autobusu łączącego miejską część Karczewa z PKP w Otwocku „Linia” pisała wiele razy. Gmina zdecydowała się na uruchomienie takiego połączenia we współpracy z ZTM, żeby mieszkańcy mogli jeździć do Warszawy na wspólnym bilecie. ZTM ogłosił przetarg 26 stycznia – Karczew znalazł się w większej grupie zakupowej, bo stołeczny zarząd transportu poszukiwał przewoźnika, który będzie regularnie obsługiwał linie autobusowe funkcjonujące w ramach systemu komunikacji miejskiej łączące z Warszawą gminy Józefów, Karczew, Otwock i Wiązowna. Usługa ma być realizowana od 1 maja 2022 roku do 31 lipca 2025 roku. Zamówienie dotyczy linii: L20 (Otwock – Rzakta), L22 (Otwock – Wiązowna), L50 (Józefów – Kąck) i L51 (Otwock /Warsztatowa/ – Otwock /Orla/). Ta ostatnia linia ma obsługiwać mieszkańców gminy Karczew.
Oferty w ogłoszonym przez ZTM przetargu można było składać do 4 marca. Tego dnia ZTM poinformował, że kwota zarezerwowana na realizację zamówienia wynosi ok. 18 mln 852 tys. zł. Wpłynęły dwie oferty złożone przez PKS w Grodzisku Mazowieckim (24 mln 92 tys. zł) i konsorcjum PKS TARNOBRZEG oraz MARKPOL Transport Krajowy i Zagraniczny (24 mln 208 tys. zł). Aby podjąć dalsze decyzje, ZTM musi wiedzieć, jakie jest stanowisko poszczególnych gmin.
W Karczewie sprawa była tematem posiedzenia komisji ds. rozwoju gospodarczego i ochrony środowiska, która odbyła się w poniedziałek, 14 marca. Mieszkańcy tej gminy z niecierpliwością czekają na uruchomienie komunikacji publicznej, która pozwoli im dotrzeć do SKM-ki w Otwocku. Dzięki autobusowi dojadą też do szkół w stolicy powiatu czy innych instytucji publicznych, m.in. szpitala.
Aby linia faktycznie zaczęła kursować już od maja, władze Karczewa muszą dołożyć do kwoty, którą zabezpieczyły już w budżecie na transport, 223 tys. zł w tym roku, 363 tys. zł w 2023 roku, 377 tys. zł w 2024 roku i 241 tys. zł w 2025 roku. Naczelnik wydziału rozwoju gospodarczego i strategii Michał Ciesielski poinformował, że biorąc pod uwagę efekt przetargu, nie tylko zwiększa się kwota za obsługę linii, lecz także wzrośnie udział w opłacie za tę usługę, bo początkowy podział kosztów zakładał, że gmina finansuje linię w 80 proc., a ZTM w 20 proc. – Rzeczywisty wzrost kosztów ceny wozokilometra w stosunku do kwoty planowanej przez ZTM to ponad 41 proc. – poinformował naczelnik Ciesielski. – Ponieważ ZTM nie przewidywał wyższej ceny i wyliczył swój 20-procentowy udział w kosztach obsługi zgodnie z pierwotnymi założeniami, obecnie nie ma środków na to, by zwiększyć kwotę udziału. W efekcie ZTM jest gotowy pokryć 15 proc. kosztów obsługi linii. 85 proc. kosztów byłoby po stronie gminy – zaznaczył.
Naczelnik Ciesielski przedstawił też rozwiązania zaproponowane przez ZTM: akceptacja wersji, w której gmina płaci więcej, brak akceptacji – unieważnienie przetargu i jego powtórzenie, np. z mniejszymi wymaganiami dotyczącymi taboru, zmianą trasy, częstotliwości jazdy itp., lub brak akceptacji i ewentualnie całkowita rezygnacja z przetargu. ZTM przypomniał także o możliwości starania się o dofinansowanie z Funduszu Przewozów Autobusowych.
Radni z komisji rozważali kilka rozwiązań, jednak doszli do wniosku, że powtórzenie przetargu może być ryzykowne. Żeby linia mogła zostać uruchomiona od maja, wyrazili wstępną zgodę na zwiększenie jej dofinansowania, by ZTM mógł rozstrzygnąć przetarg. To jednak nie zależy tylko od władz Karczewa. Muszą jeszcze wypowiedzieć się władze Józefowa, Wiązowny i Otwocka. Dopiero po akceptacji warunków ZTM-u przez wszystkie te gminy będzie można rozstrzygnąć przetarg, kontraktując obsługę poszczególnych linii.
SW
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS