Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadzoną w życie w 2018 roku, możliwość jazdy po buspasach mają pojazdy elektryczne (art. 148a). Zgodnie z definicją pojazdem elektrycznym jest pojazd samochodowy wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. W nowelizacji aktu prawnego ten sam przywilej przyznano dla samochodów zasilanych wodorem, ale z zastrzeżeniem, że musi on być utleniany w ogniwach paliwowych. Tym samym z automatu wyłączone zostały pojazdy wyposażone w silniki tłokowe o zasilaniu wodorem – gdyby takie były na rynku.
Czytaj więcej
Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami
Technologia wodorowa uważna jest za przyszłość sektora transportu. W tym momencie jest jednak zbyt droga, aby mogła być konkurencyjna do paliw podstawowych czy nawet elektryczności. Jednak działająca w Państwie Środka firma sprzedaje wodór do pojazdów ciężarowych w cenie 35 yuanów na kilogram, czyli około 19,3 złotych.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku płatnego parkowania. Obecnie trwają prace nad kolejną trzecią już nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, gdzie bardzo duży nacisk położono na strefy czystego transportu. W trakcie konsultacji proponowanych zmian, przedsiębiorstwa Zygmunta Solorza wystosowały uwagę o konieczności dopisania do ustawy wzmianki o darmowym parkowaniu pojazdów wodorowych. „…W związku z celami wynikającymi z Polskiej Strategii Wodorowej oraz Dyrektywy RED III proponujemy wprowadzenie zmiany w ustawie o drogach publicznych, która zwalnia z opłat za postój na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania pojazdy napędzane wodorem w rozumieniu ustawy o elektromobilności” – czytamy w uwadze do projektu nowelizacji ustawy.
Samochody z napędem wod … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZZgłoś naruszenie/Błąd
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS