A A+ A++

1. RAR wchodzi w skład 3. Brygady australijskich wojsk lądowych (Australian Army), która podobnie jak 7. Brygada, została przeorganizowana w wielozadaniową formację gotową do natychmiastowego użycia (operują w 36 miesięcznych cyklach, w tym 12-miesięczniej gotowości bojowej do natychmiastowego użycia). Stąd w 2017 roku rozpoczęła się reorganizacja 1. RAR w batalion zmotoryzowanej piechoty, a głównym środkiem transportu stały się pojazdy Bushmaster IMV (Infantry Mobility Vehicle). Ich uzupełnienim mają być wozy Hawkei, które zresztą jako pierwsze mają otrzymać pododdziały 3. Brygady.

Dostarczone obecnie batalionowi pojazdy pochodzą najprawdopodobniej z rozpoczętej w 2016 roku pilotażowej produkcji LRIP (low-rate initial production). Przypomnijmy, że w sumie w ramach fazy 4 Programu Land 121 australijski DoD (Department of Defence) w październiku 2015 roku zamówił w firmie Thales Australia 1.100 Hawkei-ów wraz z jednoosiowymi przyczepami w ilości 1.058 szt. Dostawy mają zostać zrealizowane do 2022 r.

Hawkei to wielozadaniowy pojazd opancerzony nowej generacji, którego DMC wynosi do 10 400 kg, masa własna to 7000 kg, a ładowność – do 3000 kg. Fot. 1st Batallion RAR

Większość wozów otrzyma uzbrojenie (km MAG-58 kal. 7,62 mm, wkm M2QCB kal. 12,7 mm lub automatyczny granatnik Mk47 kal. 40 mm) montowane na obrotnicy (w tym opancerzone wieżyczki MR 550) instalowanej na w/w włazie. W takiej też konfiguracji dostarczone zostały pojazdy Hawkei do 1. RAR. Stanowiska i wieżyczki dla „gunnerów” produkowane są przez renomowanego, australijskiego producenta – firmę W&E Platt Pty.

Inną opcją uzbrojenia są zdalnie sterowanych stanowisk strzeleckich Kongsberg M151 Protector z wkm M2QCB kal. 12,7 mm oraz Protector Dual z zamontowanym ppk FGM-148 Javelin.

Hawkei-e są też wyposażane w systemy C4I (Command, Control, Comunications, Computind and Intelligence), których integracja z pojazdem była wymagana przez ADF (Australian Defence Forces). Zostało to przeprowadzone z wykorzystaniem systemu ICS (Integral Computing System), który stanowi seryjne wyposażenie pojazdów również zgodnie z wymaganiami wojska. W skład C4I wchodzi m.in. BMS (Battlefield Management System) dostarczany przez Elbit Land Systems Australia.

Warto przypomnieć, że Land 121 Protected and Unprotected Light Vehicles to istotny dla armii australijskiej wieloletni i wieloetapowy program wymiany pojazdów różnych kategorii. W ramach jego poszczególnych faz zakupionych zostanie w sumie ok. 7.500 szt. wozów różnych klas i towarzyszących im przyczep o wartości 7,5 mld AUD. Jego celem jest nie tylko wymiana generacyjna pojazdów, ale również zwiększenie możliwości operacyjnych armii australijskiej, dostosowanie jej sprzętu do warunków współczesnego pola walki oraz poprawienie poziomu ochrony sił własnych.

image Pojazdy Hawkei dostarczone zostały wraz z jednoosiowymi przyczepami firmy Schutt Industries. Fot. 1st Batallion RAR

Przypomnijmy, że Thales Australia oferował pojazd Hawkei polskiej armii, a w szczególności Wojskom Specjalnym, w programie pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych pk. Pegaz.

WPWS Pegaz (rozpoczęty w 2012 r.) to jeden z przykładów istotnego, a nieskutecznie realizowanego, programu modernizacji sił zbrojnych. Mógł on razem z programem Mustang stanowić odpowiednik australijskiego Land 121/Overlander i doprowadzić do tak potrzebnej jakościowej wymiany flot kilku kategorii pojazdów. Nawet obecne częściowe zakupy w ramach tzw. małego Mustanga nie rozwiązują wielu problemów, choćby z nośnikami specjalistycznych zabudów na podwoziach Uazów i Honkerów. To właśnie Pegazy mogły zastąpić obecnie eksploatowane wozy dowodzenia, jak WD-43 (na podwoziu UAZ-469B), ZWD-99baT, ZWD-3, czy ZWD Rega-1 (wszystkie na podwoziu Honkera).

Z wielkiego programu, w ramach którego miało być zakupione nawet kilkaset pojazdów (nie tylko dla WS i ŻW, ale również, w dalszej perspektywie, dla WL), a pierwsze dostawy planowane były na 2017 rok, pozostał przetarg na dostawę wielozadaniowych pojazdów Wojsk Specjalnych w liczbie 15 szt (z opcją na kolejnych 90). Jednak i to postępowanie rozpoczęte w maju 2019 r. na razie nie zostało rozstrzygnięte. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułChiny inwestują w przyszły przyczółek na Pacyfiku [KOMENTARZ]
Następny artykułWielkanoc bez magii i zabobonów. Włączmy religijne myślenie [FELIETON]