A A+ A++

Podczas tegorocznej edycji targów AUSA (Association of the United States Army) 2021, które odbywały się od 11 do 13 października firma GDLS pokazała się od robotycznej strony prezentując swoje bezzałogowe pojazdy, które są rozwijane w ramach programu budowy średnich bezzałogowych wozów bojowych – RCV-M (Robotic Combat Vehicle — Medium).

W nowej odsłonie pojawił się Tracked Robot 10-Ton (TRX), który zadebiutował po raz pierwszy podczas poprzednich edycji AUSA. Jest to dziesięciotonowy bezzałogowy pojazd RCV-M z gąsienicowym układem bieżnym i napędem hybrydowym. Robot, a w zasadzie platforma do późniejszej rozbudowy została przeznaczona do wykonywania wielu zadań ze współczesnego pola walki. Dzięki dowolnie instalowanemu uzbrojeniu pojazd ma być zdolny do prowadzenia ognia bezpośredniego i pośredniego, zwalczania bezzałogowych systemów powietrznych jak i do walki elektronicznej. Może również służyć jako pojazd zaopatrzeniowy, rozpoznania pola walki i w wielu innych sytuacjach. W 2022 roku przejdzie testy poligonowe z udziałem żołnierzy.

Fot. GDLS

Kolejnym zaprezentowanym bezałogowcem był gąsienicowy Multi-Utility Tactical Transport (MUTT), aczkolwiek warto mieć na uwadze, że istnieją starsze warianty z napędem 4×4, 6×6 czy 8×8.  MUTT jest bezzałogowym, półautonomicznym (może podążać za żołnierzem-operatorem lub być sterowany falami radiowymi) tragarzem (“mechanicznym mułem”) mającym na celu przede wszystkim odciążyć maszerujących żołnierzy (podążając z wyposażeniem za nimi). Jego rola może być ważna w przewożeniu ładunków użytecznych pomiędzy lokalizacjami. Warto dodać, że bezzałogowy MUTT został wybrany przez armię amerykańską, w lipcu 2020 roku, do programu S-MET (Small Multipurpose Equipment Transport), w którym to GDLS dostarczy armii 624 pojazdów do końca czwartego kwartału roku fiskalnego 2024.

GDLS podkreśla, że MUTT może być dobrą platformą do dalszych modyfikacji. Firma planuje ulepszyć bsl MUTT m.in. o latającego na uwięzi  wokół pojazdui BSP, obronę przed bronią ABC, możliwość prowadzenia rozpoznania, wywiadu, a także dzięki opcjonalnemu ZSMU z wkm 12,7 mm i wyrzutnią pocisków Javelin ostrzału wroga ogniem bezpośrednim i pośrednim.

image
MUTT w wersji kołowej. Fot. US Army

Ponadto na przykładzie bojowego wozu piechoty bwp Griffin III zaprezentowano architekturę nowej generacji – Katalyst Next Generation Electronic Architecture (NGEA), w której charakterystyczną cechą jest zwiększona mobilność w przemieszczaniu się pojazdów dzięki sprawnemu unikaniu przeszkód czy możliwości autonomicznego planowania optymalnej trasy. GLDS przekazał, że zmodernizowany Griffin, wyposażony w architekturę Katalyst, posiadałby również zwiększoną siłę ognia dzięki sprawnemu wykrywaniu, namierzaniu obiektów oraz ustalaniu najbardziej priorytetowych celów do zaatakowania. Zdaniem GDLS nowa architektura oznaczałoby również wzmocnioną świadomość sytuacyjną, włączając ulepszone systemy zarządzania pojazdem OMFV, mogące mieć pozytywny wpływ na przeżywalność jednostki poprzez właściwą analizę telemetrii z czujników jak i odpowiednią kontrolę podsystemów odpowiedzialnych za dystrybucję energii w całym BWP.

Reklama
Reklama
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPionierki w edukacji i nauce [FOTO]
Następny artykuł21. Powiatowy Dzień Kultury. Już za tydzień