A A+ A++

Poważny samochód segmentu premium w cenie nowego kompaktu? Wielu kierowców uważa, że to dobry pomysł i sięga po poprzednią generację Audi A6. Warto?

Audi A6 nie trzeba nikomu przedstawiać. To limuzyna klasy premium, która zawsze oferowała świetne wyposażenie, ale w poprzedniej generacji C7 stała się jeszcze bardziej nowoczesna. Potrafiła już półautonomicznie jeździć (Lane Assist plus aktywny tempomat), samodzielnie zaparkować, jej system multimedialny łączył się z Internetem, a pomiędzy zegarami mogła się nawet wyświetlać mapa nawigacji ze zdjęciami satelitarnymi. To bardzo zaawansowany technicznie samochód.

W dodatku też komfortowy. Ilekroć testowaliśmy Audi A6 C7, zawsze ceniliśmy bardzo komfortowe zawieszenie i wygodne fotele. Szczególnie z regulowanym zawieszeniem pneumatycznym, choć w przypadku samochodów używanych taka opcja na pewno podniesie koszt ewentualnej naprawy.

W środku nie można narzekać na ilość miejsca w kabinie – na kolana jest go wystarczająco w 2 rzędach, jest też przyjemnie szeroko. Bagażnik wersji sedan mieści 530 l, a kombi 565 l.

Oczywiście najbardziej pożądanymi wersjami są te z pakietem S line, który znacząco zmienia wygląd samochodu. Pakiet S line nie ma żadnego wpływu na moc samochodu, ale można było zamówić sportowe zawieszenie.

Audi A6 C7 występowało w 5 wersjach:

  • Limuzyna
  • Avant – kombi
  • Allroad – podniesione, uterenowione kombi
  • S6 – szybkie kombi lub sedan z silnikiem V8, ale jeszcze komfortowe na codzień
  • RS6 – bardzo, bardzo szybkie kombi z silnikiem V8

Audi słynie z napędu quattro i w Audi A6 dostaniemy jego prawdziwą odmianę – z centralnym mechanizmem różnicowym. W C7 napęd się zmienił i – zamiast centralnego mechanizmu różnicowego TorSen – zastosowano przekładnię koronową. Przyczepność, jaką Audi jest w stanie sobie wygenerować, robi wrażenie, aczkolwiek sportowe aspiracje dusi zazwyczaj tendencja do podsterowności.

Audi A6 C7 (2011-2018). Poradnik kupującego

W 2014 roku, Audi A6 przeszło facelifting, który znacznie zmienił wygląd przednich lamp, zaktualizował wyposażenie i zmienił ofertę silników.

Silniki Audi A6 C7

W Audi A6 stosowano zarówno silniki, które zapewniały niższe koszty eksploatacji, jak i te bardziej “szlachetne”, czyli V6 i V8. Jak to w premium, wybór jest spory, choć przy okazji liftingu pojawiło się sporo zmian. Ogółem – każdy silnik można uznać za trwały, choć zdarzają się też usterki, o których mowa poniżej. Samochody wyposażone w technologię ultra miały być nieco bardziej oszczędne i korzystają z innego rodzaju napędu – quattro ultra pozwala na odłączenie tylnej osi w określonych warunkach.

Silniki benzynowe

  • 1.8 TFSI 190 KM ultra (od 2014)
  • 2.0 TFSI 180 KM
  • 2.0 TFSI 252 KM (od 2014)
  • 2.8 FSI V6 204 KM
  • 3.0 TFSI V6 (300,310 KM)
  • 3.0 TFSI V6 333 KM (od 2014)
  • 4.0 TFSI V8 420 KM (po 2014 roku 450 KM) – S6
  • 4.0 TFSI V8 560 (po 2014 roku w wersji Performance 605 KM) – RS6 

Silniki Diesla:

  • 2.0 TDI (177 KM, 190 KM ultra)
  • 3.0 TDI (204, 245, 313 KM)
  • 2.0 TDI (150 KM ultra, 190 KM ultra) – po 2014
  • 3.0 TDI (218, 272, 320 KM)
  • 3.0 TDI competition 326 KM

Raporty zużycia paliwa

Audi A6 C7 to samochód z górnej półki. To oznacza, że dysponuje mocnymi silnikami, ale które potrzebują też więcej paliwa, by rozpędzać prawie 2-tonową limuzynę. Średnie zużycie paliwa poniżej 10 l/100 km jest trudne do osiągnięcia w większości silników benzynowych. S6 i RS6 to już bardzo wysokie wartości 17-20 l/100 km średnio!

Nic więc dziwnego, że do A6 tak chętnie dobierano diesle. Nawet te 3-litrowe spalają – wedle naszych raportów – 6-9 l/100 km średnio, a wersje 2-litrowe pobiorą około 7l/100 km. Najbardziej oszczędnym silnikiem jest… 3.0 TDI o mocy 204 KM. Średnio zużywa 6,4 l/100 km i są to dane 16 kierowców.

Pełne wyniki zużycia paliwa znajdziecie tutaj.

Typowe usterki Audi A6 C7

Samochody z pewnego źródła, regularnie serwisowane i z rozsądnym przebiegiem nie sprawiają raczej problemów. Jednak i one miewają problemy.

Zarówno w 3.0 TDI, jak i 3.0 TFSI występują problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu – zazwyczaj przy 150-200 tys. km przebiegu. Wymiana jest o tyle problematyczna, że w dieslu łańcuchy są umieszczone od strony skrzyni biegów, więc jest to pracochłonne, a w benzyniaku sam zestaw rozrządu jest skomplikowany – to 4 łańcuchy i nastawniki wałków rozrządu. Efekt? Naprawy mogą pochłonąć nawet 10-20 tys. zł! Za szybsze zużycie łańcuchów może częściowo odpowiadać system start-stop – jeśli poprzedni właściciel go wyłączył, to całkiem dobry znak.

Silniki 2.0 są znacznie tańsze w ewentualnych naprawach. 2.0 TDI sprzed liftingu miewał problemy z zaworem EGR, a w 2.0 TFSI zdarzają się awarie pompy chłodziwa.

Audi A6 C7 (2011-2018). Poradnik kupującego

Audi A6 C7 (2011-2018). Poradnik kupującego

Problematyczne bywają też skrzynie biegów. Awarie skrzyń S tronic są znane. Zależnie od tego, czy to skrzynie z mokrymi czy suchymi sprzęgłami (mokre wytrzymują dłużej), po ok. 150-200 tys. km sprzęgła często nadają się już do wymiany, często też koła dwumasowe i mechatronika. Naprawy tej skrzyni zazwyczaj pochłoną kilka tysięcy złotych. By przedłużyć jej żywotność, najlepiej wymieniać olej w skrzyni co 60 tys. km, więc warto zapytać o to poprzedniego właściciela.

Bezstopniowych skrzyń Multitronic najlepiej po prostu unikać. Raz, że zazwyczaj zestawione są ze słabymi silnikami i napędem na przód, które średnio pasują do A6, a dwa – naprawa wyeksploatowanego Multitronica kosztuje tyle, że lepiej już kupić nową skrzynię. Rząd wielkości: 10-15 tys. zł.

Najlepszą skrzynią jest tiptronic, czyli klasyczny automat ZF z konwerterem hydrokinetycznym. Zdarza się, że w samochodach z dużymi przebiegami trzeba wymienić konwerter, ale to koszt rzędu 5 tys. zł. Nie zaszkodzi też wymieniać oleju w skrzyni tak, jak w S tronicu – mimo że w tym przypadku producent tego nie przewiduje.

Nowy napęd quattro nie jest awaryjny. Zawieszenie jest wytrzymałe, ale po 200 tys. km (czasem wcześniej) może wymagać wymiany części wahaczy. Zawieszenie pneumatyczne jest raczej bezproblemowe, o ile samochód nie uczestniczył w wypadku lub nie odkręcono koła bez uprzedniego aktywowania procedury serwisowej. Ewentualna regeneracja nie jest droga.

Optymizmem napawa też wnętrze. Nawet w samochodach z dużym przebiegiem, wnętrze nie nosi widocznych oznak zużycia. Z drugiej strony – trudniej ocenić prawdziwość przebiegu.

Raporty awaryjności Audi A6 C7

W raportach TUV, które tworzone są na podstawie danych z przeglądów okresowych, Audi A6 wypada lepiej od konkurencyjnego BMW Serii 5 czy Mercedesa Klasy E. 22 proc. samochodów w wieku 8-9 lat, przy średnim przebiegu 157 tys. km, miało poważne usterki. W 6- i 7-letnich A6 udział był mniejszy – to 17 proc. przy 149 tys. km.

W raporcie DEKRA współczynnik niezawodności wyniósł bardzo wysokie 94,6 proc. przy maksymalnym przebiegu 150 tys. km). Audi już od dłuższego czasu dobrze wypada w tego typu rankingach.

Rynek używanych

Audi A6 C7 dieslem stoi. Na 1400 ofert, oszałamiające 1200 dotyczy samochodów z silnikami Diesla. 30 proc. rynku to diesle z silnikami V6. Wniosek nasuwa się sam – prestiż jest ważny, ale niższe koszty serwisowania 2-litrowych silników są bardziej wymowne.

Przykładowe oferty:

  • 2.0 TDI 190 KM, rocznik: 2014, przebieg: 144 tys. km, cena: 75 tys. zł
  • 3.0 TDI 204 KM, rocznik: 2013, przebieg: 133 tys. km, cena: 65 tys. zł
  • 3.0 TFSI 333 KM, rocznik: 2011, przebieg: 221 tys. km, cena: 69 tys. zł
  • 2.0 TFSI 252 KM, rocznik: 2014, przebieg: 98 tys. km, cena: 75 tys. zł
  • 2.0 TDI 177 KM, rocznik: 2012, przebieg 180 tys. km, cena: 49 tys. zł

Audi A6 C7 (2011-2018). Poradnik kupującego

Audi A6 C7 (2011-2018). Poradnik kupującego

Czy warto kupić Audi A6 C7?

Z pewnością. Nie dość, że dzisiaj za ułamek ceny salonowej możemy kupić tak nowoczesny i komfortowy samochód klasy premium, to jeszcze okazuje się on całkiem niezawodny.

Do zakupu Audi A6 C7 trzeba jednak podejść z chłodną głową – premium w salonie to też premium w serwisie. Naprawy mogą być bardzo drogie.

A co mówią kierowcy?

Pozytywnym zaskoczeniem jest dla większości kierowców prawie każdy element samochodu: silniki, przeniesienie napędu, zawieszenie, karoseria czy układ hamulcowy. Źródłem uciążliwych usterek ma być jednak… elektryka. Faktycznie – część kierowców opisuje drobne problemy jak np. niedziałający asystent świateł drogowych czy system otwierania bezkluczykowego.

Kierowcy są jednak naprawdę zadowoleni z czwartej generacji Audi A6. Średnia ze 111 ocen na AutoCentrum to 4,47. 87 proc. użytkowników kupiłoby ten samochód ponownie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNic nas nie powstrzyma
Następny artykułSylwia Chutnik dokonała coming outu. Wyznała, że jest lesbijką