Pracujący od kilku miesięcy na stanowisku szefa Głównego Inspektora Farmaceutycznego Łukasz Pietrzak w rozmowie z politykazdrowotna.com zapowiada wiele inicjatyw, których będzie autorem. Na pierwszy ogień pójdzie nowelizacja ustawy AdA2. Jak będzie wyglądała AdA3? O tym w dzisiejszej części wywiadu. Inne inicjatywy zaprezentujemy w kolejnych dwóch częściach wywiadu.
Wokół ustawy AdA2 trwa burza medialna. Wiele środowisk jest za jej zniesieniem i twierdzi, że ustawa została uchwalona dla przedsiębiorców, mających poparcie posłów PIS, którzy przegłosowali ustawę bez konsultacji społecznych. Jak Pan ocenia ustawę AdA2?
Główny Inspektor Farmaceutyczny jest organem wykonawczym, stąd też nie do mnie należy ocena ustawy. Stosując tę ustawę, GIF wypowiada się wyłącznie w postępowaniach administracyjnych, wydając odpowiednie rozstrzygnięcia. Na chwilę obecną, żadne z postępowań toczących się na gruncie przepisów ADA2 nie zostało zakończone, stąd wszelkie wypowiedzi w tej kwestii w mojej ocenie są przedwczesne.
Jakie jest w takim obecnie podejście Wojewódzkich Inspektorów Farmaceutycznych do AdA2?
Czas od wejścia w życie tej ustawy jest zbyt krótki, aby dokonać jakiejkolwiek oceny przez pryzmat jej stosowania przez organ I czy też II instancji. Co więcej, należy tu podkreślić, że zgodnie z Prawem Farmaceutycznym GIF może wydawać polecenia wojewódzkim inspektorom dotyczące podjęcia konkretnych czynności, ale z zastrzeżeniem spraw objętych wydawaniem decyzji jako organu pierwszej instancji. Tak więc nie możemy wpływać na postępowanie WIF w obszarze, który dotyczy wspomnianych przepisów. Dodatkowo biorąc pod uwagę, iż mamy 16 wojewódzkich inspektoratów, które mają dużą autonomię i swobodę w podejmowaniu decyzji trudno w sposób jednoznaczny wypowiadać się odnośnie wspomnianego podejścia.
Część środowiska związanego z rynkiem aptecznym postuluje jednak takie działanie i uważa, że powinny być nakładane fizycznie ograniczenia do możliwości posiadania 4 aptek.
Przede wszystkim Główny Inspektorat Farmaceutyczny, jak każdy urząd centralny, działa w określonych przepisami prawa ramach. Oczywiście mamy świadomość, że na rynku aptecznym można znaleźć różne stanowiska w kwestii przepisów antykoncentracyjnych. W dużej mierze te głosy są zależne od tego, który z interesariuszy podejmuje się ich oceny. Jak dobrze wiemy, w tej kwestii środowisko jest bardzo spolaryzowane. Natomiast GIF jest zobowiązany od stosowania regulacji w aktualnie obowiązującym brzmieniu.
Wg zapowiedzi minister zdrowia jest Pan odpowiedzialny za wypracowanie rozwiązania, znoszącego ustawę AdA2. Kiedy będzie to gotowe?
Czekamy na zapowiedzianą decyzję Pani Minister o upoważnieniu GIF do prowadzenia prac legislacyjnych. Zgodnie z ustaleniami głównym celem zmian ma być uwzględnienie potrzeb pacjentów oraz zapewnienie im bezpiecznego dostęp do usług farmaceutycznych i leków. Mamy nadzieje, że uda się stworzyć takie przepisy, aby pacjent był największym beneficjentem nowelizacji ustawy.
Co to ma znaczyć w praktyce?
Oznacza to zagwarantowanie możliwości rozwoju odpowiednich usług farmaceutycznych, które podniosą efektywność i bezpieczeństwo farmakoterapii oraz zwiększanie dostępność do leków. Chcemy, aby pacjent nie był wyłącznie nabywcą leków, ale żeby duża część jego problemów zdrowotnych była rozwiązana w aptece. Co więcej, leki nie mogą być elementem strategii biznesowej, co niestety się wciąż zdarza zarówno na poziomie aptek jak i hurtowni. Odpowiednie regulacje powinny uszczelnić łańcuchy dostaw i poprawić dostępność leków. Dodatkowo chcemy zwiększyć nadzór nad rynkiem, co zagwarantuje większe bezpieczeństwo stosowania leków. Oczywiście o konkretnych szczegółach zmian będziemy się wypowiadać w ramach procesu legislacyjnego.
Kiedy będzie gotowa nowelizacja ustawy AdA2?
To już zależy od przebiegu wspomnianego procesu legislacyjnego. Na razie oczekujemy na upoważnienie do prac nad nowelizacją. Dopiero po jego otrzymaniu możemy zacząć prace nad konkretnymi przepisami Prawa Farmaceutycznego.
Kto realnie będzie pracował nad nową ustawą?
Jak już wspominałem, najpierw GIF musi uzyskać upoważnienie do prac legislacyjnych. Dopiero wtedy będziemy podejmować dalsze decyzje związane z kształtem przepisów oraz harmonogramem prac. Należy pamiętać, że zadania GIF nie opierają się jedynie na prowadzeniu inspekcji. Urząd prowadzi szeroki katalog postępowań administracyjnych, zatem konieczne jest posiadanie osób o szerokiej wiedzy prawniczej. Pod względem merytorycznym jesteśmy gotowi do pracy nad nowelizacją ustawy. Oczywiście z racji pełnionej funkcji będę nadzorował prace nad tym procesem.
Jakich rozwiązań możemy się spodziewać w znowelizowanej ustawie?
Trudno jest wypowiadać się o zapisach ustawa w momencie, gdy nie jest ona jeszcze procedowana. Głównym założeniem opracowywanych przepisów ma być poprawa bezpieczeństwa lekowego pacjentów. Oczywiście w ramach procesu legislacyjnego interesariusze rynku farmaceutycznego będą mieli możliwość zapoznania się z brzmieniem nowelizacji, a nawet przedstawienia swojego stanowiska.
W Polsce spada liczba aptek. Obecnie już ok 400 gmin nie ma na swoim terenie żadnej apteki, istnieją tylko uboższe punkty apteczne. Liczba zamykanych aptek znacząco wzrosła po wejściu w życie ustawy AdA2. Jak powstrzymać spadek liczby aptek w Polsce?
Od wejścia w życie ustawy refundacyjnej w 2012 r. marże aptek zostały znacząco obniżone. Obniżki cen leków przyczyniły się do spadku rentowności aptek. Apteki utrzymują się głównie z marży na sprzedaży leków (stanowiącej około 15-17% obrotu), co niejednokrotnie nie wystarcza na pokrycie kosztów działalności. Potrzebna jest strategia wspierania farmaceutów poprzez wprowadzenie usług finansowanych przez NFZ, co zwiększyłoby rentowność aptek i umożliwiłoby ich funkcjonowanie nawet w mniejszych miejscowościach.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS