Zjawiska atmosferyczne zwykle utrudniają, a nie ułatwiają podróż samolotem. Intensywne opady deszczu, burze z piorunami i śnieżyce to jedne z najczęstszych przyczyn opóźnienia lub odwołania lotu. Zupełnie inaczej było jednak w przypadku maszyn lecących w ten weekend nad Oceanem Atlantyckim. Dzięki wyjątkowo silnemu wiatru pasażerowie dotarli do celu nawet kilkadziesiąt minut przed czasem.
Samoloty leciały z prędkością dźwięku. Niektóre miały na liczniku nawet 1290 km/h
Lot 22 Virgin Atlantic Airways, lot 292 British Airways, lot 216 British Airways, lot 64 United Airlines, a także lot 120 American Airlines zyskały w ubiegły weekend na czasie. Lecąc wzdłuż prądu strumieniowego, osiągnęły prędkość ponad 1200 km/h. Dla porównania – regularna prędkość, jaką osiągają maszyny to ok. 970 km/h. Dźwięk może osiągać z kolei prędkość ok. 1225 km/h, co oznacza, że pięć maszyn leciało z prędkością naddźwiękową. Niektóre z nich dotarły do miejsca docelowego nawet 45 minut przed czasem.
“Podczas dzisiejszego wieczornego wystrzelenia balonu pogodowego wykryto drugi najsilniejszy wiatr na górnym poziomie odnotowany w lokalnej historii sięgającej połowy XX wieku!” – poinformowała na platformie X Narodowa Służba Pogodowa dla Baltimore i Waszyngtonu.
Prąd strumieniowy nie pierwszy raz wspomógł lecące samoloty
Prąd strumieniowy to zjawisko atmosferyczne, które powstaje podczas przenoszenia dużych mas powietrza z zachodu na wschód. Wąski strumień silnych wiatrów tworzy się na granicy mas, w miejscach o zróżnicowanej temperaturze. Wpływa na ogólnoświatowe systemy pogodowe, a w przypadku samolotów – nadaje im “przyspieszenia”.
Ten weekend nie był jednak odosobnionym przypadkiem. W przeszłości niejednokrotnie zdarzało się, że latające maszyny korzystały ze sprzyjających wiatrów i osiągały zawrotne prędkości. W listopadzie ubiegłego roku pisaliśmy o tym, jak samolot PLL LOT wpadł w szczelinę prądu strumieniowego, osiągając prędkość 1230 km/h i dotarł do celu godzinę wcześniej, niż planowano. Wszystko ma jednak swoje dobre i złe strony. W przypadku silnych wiatrów negatywnym efektem mogą być mocno odczuwalne turbulencje, za którymi pasażerowie nie przepadają.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS