A A+ A++

Japonia wybrała nowy, kołowy transporter opancerzony dla swoich Sił Samoobrony. To pojazd dobrze znany w Polsce – opracowany przez fińską firmę Patria model AMV XP, będący nieco większą i nowszą wersją Rosomaka. Pojazdy tego typu, pod nazwą Rosomak XP, trafią również do polskich żołnierzy.

Japońskie Lądowe Siły Samoobrony wybrały swój przyszłościowy KTO (kołowy transporter opancerzony). Zdobywcą japońskiego zamówienia okazał się fiński koncern Patria, który zaoferował Japonii pojazd AMV XP.

Wśród pokonanych konkurentów znalazł się nie tylko kanadyjski oddział General Dynamics, oferujący pojazdy LAV 6.0, ale także japoński producent – Mitsubishi Heavy Industries z pojazdem MAV. Japońskie Siły Samoobrony (ze względu na zapisy w konstytucji Japonia oficjalnie nie ma armii) planują zamówić do 400 nowych pojazdów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

AMV XP – większy brat Rosomaka

Kołowy transporter opancerzony Patria AMV XP na pierwszy rzut oka przypomina polskiego Rosomaka. Skojarzenie jest poprawne, bo Rosomak to licencyjny, polski wariant fińskiego pojazdu AMV, produkowanego od 2004 roku.

W 2015 roku koncern Patria rozpoczął prace nad nowym wariantem AMV – pojazdem, który będzie bazował na starszej konstrukcji, ale zaoferuje większe od niej możliwości. Zostały one opisane jako “Extra Payload, Extra Performance and Extra Protection”, czyli ekstra ładowność, osiągi i ochrona.

Dysponujący takimi cechami sprzęt został określony nazwą AMV XP, a licencja na jego produkcję – pod nazwą Rosomak XP – została kupiona także przez Polską Grupę Zbrojeniową.

Kołowy transporter opancerzony dla Japonii

Producent podkreśla uniwersalność nowego sprzętu. AMV XP ma napęd 8×8 i modułowa budowę, dzięki czemu możliwe jest konfigurowanie transportera w zależności od potrzeb. Dotyczy to m.in. poziomu ochrony, który można zwiększać za pomocą dodatkowych elementów opancerzenia, a także systemów aktywnych.

W wyniku zmian masa AMV XP może wzrosnąć nawet do 32 ton (masa zwykłego AMV to 26 ton). Wymusiło to m.in. przeprojektowanie zawieszenia, zastosowanie większych kół czy zmianę układu napędowego.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGaleria: „Czas nas uczy pogody” – podróż po przebojach Jacka Cygana w TZR
Następny artykułPowiat częstochowski i współpraca z wolontariuszami