A A+ A++

Wystawianie fałszywych pozytywnych opinii na temat danego produktu to, można powiedzieć, internetowa codzienność. Allegro postanowiło to zmienić. Opinie będą mogli wystawiać jedynie klienci, którzy faktycznie dokonali zakupu.

Przypomnijmy, że od stycznia br. obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, której celem jest m.in. uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów. Sprzedawcy, którzy umożliwiają wystawianie recenzji, powinni podać, czy je weryfikują, w jaki sposób sprawdzają ich autentyczność oraz czy zamieszczają je wszystkie. 

Z uwagi na to, jak popularnym zjawiskiem jest wystawianie fałszywych opinii, UOKiK postanowił intensywnie walczyć z tym problemem. W lutym br. Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 40 tys. zł na jedną z poznańskich agencji marketingowych, która zajmuje się usługami marketingowymi, w tym również pozyskiwaniem opinii do wizytówek Google. W wyniku postępowania ustalono, że przedsiębiorca umyślnie wprowadzał konsumentów w błąd, publikując fikcyjne opinie w wizytówkach Google Maps.

W listopadzie br. rozpoczęło się także postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie.

Allegro wprowadza zmiany

Zgodnie z badaniami Mediapanel (udostępnionymi przez portal wirtualnemedia.pl) dla czołowych platform e-commercowych w Polsce w październiku 2023 roku, Allegro posiada ok. 18,9 mln realnych użytkowników. Oznacza to, że w naszym kraju żadna inna platforma e-commerce nie ma takiego znaczenia jak Allegro. Wiele badań wykazuje również, że Polacy, decydując o tym, jaki produkt kupią, nadal kierują się w dużej mierze opiniami innych konsumentów.

System wystawiania opinii produktowych na Allegro pozwalał dotychczas na umieszczenie recenzji danego produktu przez każdą osobę, która posiadała konto na platformie. Proces publikowania recenzji przy danym produkcie ma się jednak zmienić. 23 listopada br. Allegro poinformowało, że opinie będą mogli publikować klienci, którzy realnie dokonali zakupu za pośrednictwem platformy (w ciągu ostatnich 12 miesięcy), opłacili je i odebrali. Cel jest jeden: ograniczenie liczby zakładanych kont w celu wystawiania fałszywych recenzji.

Bez zmian pozostaje to, że poza napisaniem opinii, kupujący mogą ocenić konkretne opinie, poprzez przyznanie jej kciuka w górę lub kciuka w dół. Na tej podstawie opinie są sortowane od najbardziej do najmniej pomocnych. 

Od 1 stycznia 2023 roku zaczęła obowiązywać dyrektywa Omnibus, która m.in. ma na celu zwiększenie transparentności na rynku e-handlu. Obowiązek informacji o weryfikacji opinii w sklepie internetowym jest jedną z nowych zmian, a mimo to może budzić pytania sprzedawców. Czy wolno nie publikować negatywnych opinii? Co z opiniami wystawionymi przed 1 stycznia 2023?

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSzczęściarze na scenie i na widowni. Jubileuszowa premiera Teatru Bo Tak
Następny artykułNa co dzień niczym się nie wyróżniają, a są bohaterami. Wśród nich Wojciech Czesław Brzozowski