A A+ A++

Po kilku miesiącach czekania, przeplatanych ostrą wymianą zdań pomiędzy włoskim rządem a koncernem Stellantis, Alfa Romeo Junior została wreszcie oficjalnie zaprezentowana nad Wisłą. Miejska nowość już cieszy się sporym zainteresowaniem, na żywo wygląda jeszcze lepiej, niż na zdjęciach i – co istotne dla Polski – jest produkowana w Tychach.

Najnowsza Alfa Romeo to auto, któremu kontrowersja towarzyszy od samego początku. Jeszcze w dniu światowej premiery miała nazywać się Milano, jednak po protestach włoskiego ministra przemysłu, ta nazwa musiała zostać zmieniona. Koniec końców miejska nowość – produkowana w Tychach obok Jeepa Avengera i Fiata 600 – przybrała nazwę Junior. O tej aferze było bardzo głośno i choć wynik sporu postawił przed marką sporo nowych wyzwań, to całe zamieszanie było dla auta świetną reklamą, bowiem o nowym modelu Alfy Romeo pisał cały świat.

Nowa Alfa Romeo Junior – zrodzona z kontrowersji

Wykorzystanie pierwotnej nazwy Milano, zdaniem włoskiego ministra przemysłu Afoldo Urso, z punktu widzenia prawa, byłoby nielegalne. Jak stwierdził – “w Polsce nie można produkować samochodu o nazwie Milano”. Polityk powołał się na ustawę uchwaloną ponad 20 lat temu, która powstała z myślą o ochronie włoskich produktów przed podróbkami. Regulacja z 2003 roku przeciwdziała zjawiskom “Italian Sounding” – chodzi o wprowadzenie w błąd konsumenta, który może odebrać dany towar jako włoski, a który de facto takim nie jest.

Na słowa ministra władze koncernu Stellantis długo nie reagowały, jednak gdy afera nabrała rozgłosu, dla dobrego imienia marki włodarze ustąpili i w mgnieniu oka wyszli z nową inicjatywą. Tak zrodziła się Alfa Romeo Junior, nawiązująca nazwą do modelu GT 1300 Junior, który w latach 70. był hitem sprzedaży. Czy nowy crossover też osiągnie sukces?

Nowa Alfa Romeo Junior – włoski crossover produkowany w Tychach

Włoska nowość, podobnie jak Jeep Avenger i Fiat 600, jest produkowana w fabryce w Tychach i również z tego tytułu dzieli z nimi większość rozwiązań. Mowa tu jednak wyłącznie o napędzie, przełącznikach, przyciskach czy wyświetlaczach, bo sam design nadwozia to w stu procentach dzieło Włochów. Ostre linie, groźne spojrzenie, felgi “telefony” i “scudetto” – to wszystko jest na miejscu.

Kokpit to natomiast mieszanka tego, co widzieliśmy już wcześniej w innych modelach koncernu, jednak projektanci zadbali o sportowy klimat. We wnętrzu jest sporo włoskich akcentów, kolorowych przeszyć i logotypów. Prezentowany egzemplarz miał na kierownicy, tunelu środkowym i boczkach drzwi przyjemny w dotyku zamsz. Wisienką na torcie były kubełkowe fotele firmy Sabelt z elektryczną regulacją. Wszystko to i wiele więcej jest częścią pakietu “Sport Perfo”, którego cena – w zależności od wersji wyposażenia – waha się od 12 do 24 tys. złotych.

W kubełkach siedzi się bardzo wygodnie i zadziwiająco nisko, jak na miejskiego SUV-a. Spore wcięcia w oparciu foteli dodają sportowego charakteru, a jednocześnie są narzędziem umożliwiającym szczypanie i łaskotanie pasażerów przedniego rzędu z poziomu tylnej kanapy. Gdy odkryją to wasze dzieci… szkoda gadać. Dla osoby mierzącej ponad 180 cm wzrostu miejsca w drugim rzędzie nie ma za wiele. Nad głową jeszcze “jak cię mogę”, ale przez konstrukcje kubełkowych foteli nie zostaje go dużo na kolana. Pojemność przestrzeni ładunkowej różni się w zależności od wersji napędowej – wariant benzynowy oferuje od 415 do 1280 litrów, elektryczny od 400 do 1265 litrów.

Nowa Alfa Romeo Junior – silniki i osiągi

Nowa Alfa Romeo Junior występuje zarówno w wersji spalinowej (Ibrida) jak i dwóch odmianach elektrycznych (Elettrica). Spalinowy wariant napędza benzynowy, 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra, wspierany przez 48-woltowy układ miękkiej hybrydy o mocy 28 KM. Łączna moc układu to 136 KM i 230 Nm momentu obrotowego. Całość trafia na przednią oś za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni 6-biegowej (eDCT6). Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 206 km/h.

Wersje elektryczne są dwie – w słabszej synchroniczny motor zamontowany na przedniej osi generuje moc 156 KM, a w mocniejszej 240 KM. Obydwa warianty oferują taki sam maksymalny moment obrotowy – 260 Nm – i są zasilane litowo-jonową baterią o pojemności 54 kWh brutto (51 kWh netto). Jedną i drugą odmianę naładujemy prądem stałym (DC) o maksymalnej mocy 100 kW. Od 20 do 80 proc. cały proces powinien zająć niecałe 30 minut.

W cyklu mieszanym słabszy wariant oferuje od 398 do 410 km zasięgu, zaś w cyklu miejskim od 582 do 592 km. Wartości dla 240-konnej wersji nie zostały jeszcze ogłoszone, jednak mając na uwadze, że w mocniejszym wydaniu standardem są 20-calowe felgi (zamiast 18-calowych), zużycie energii z pewnością będzie większe.

Alfa Romeo Junior – dane techniczne

Wersja MHEV 1.2 136 KM BEV 54 kWh 156 KM BEV 54 kWh 240 KM
Długość 4173 mm 4173 mm 4173 mm
Szerokość 1781 mm 1781 mm 1781 mm
Wysokość 1539 mm 1532 mm 1505 mm
Rozstaw osi 2557 mm 2562 mm 2562 mm
Poj. bagażnika 415-1280 l 400-1265 l 400-1265 l
Silnik 3-cylindrowy, benzynowy elektryczny, synchroniczny elektryczny, synchroniczny
Skrzynia biegów 6-biegowa, automatyczna 1-biegowa 1-biegowa
Moc (KM) 136 KM 156 KM 240 KM
Moment obrotowy (Nm) 230 Nm 260 Nm 260 Nm
Poj. akumulatora 54 kWh brutto (51 kWh netto) 54 kWh brutto (51 kWh netto)
Maks. moc ładowania (DC) 100 kW 100 kW
Masa własna (kg) 1305 kg 1545 kg 1560 kg
Maks. masa przyczepy (kg) 1100 kg
0-100 km/h (s) 8,9 s 9,0 s
Prędkość maks. (km/h) 206 km/h 150 km/h

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUspokojenie nastrojów po spadkach cen ropy naftowej
Następny artykułKolejna bomba transferowa Realu! Perez nie zamierza się zatrzymywać