Tempomat to prosty system, który docenia wielu fanów podróży. Przeloty autostradą na motocyklu pozwalają zaoszczędzić sporo czasu, ale są też śmiertelnie nudne. Niestety to udogodnienie bywa zdradzieckie – kierując przestajesz się w pełni koncentrować, chwila nieuwagi i może być nieciekawie…
Z pomocą ma przyjść aktywny tempomat – w BMW będzie się on nazywał ACC (Active Cruise Control). Jego funkcje zostały poszerzone – nie tylko utrzymuje zaprogramowaną prędkość motocykla, ale również określony dystans (ty wybierasz) od poprzedzającego pojazdu. W efekcie aktywny tempomat ma poprawić komfort jazdy, a także zwiększyć bezpieczeństwo.
Do tej pory kilku producentów (np. BMW, Ducati, Harley-Davidson oraz KTM) chwaliło się rozpoczęciem prac nad aktywnym tempomatem, ale to BMW jako pierwsze pokazuje efekty swojej współpracy z Boschem. W przypadku obu firm z pewnością zaprocentowało doświadczenie zdobyte w samochodach.
Aktywny tempomat – jak to działa?
Aktywny tempomat współpracuje z mnóstwem czujników: od mózgu kontroli trakcji (IMU) zaczynając, poprzez wtrysk paliwa, ABS i hamulce, a na radarze umieszczonym w przedniej owiewce kończąc.
Radar aktywnego tempomatu umieszczony w przedniej owiewce.
Aktywny tempomat (ACC) ma zapewnić maksymalny komfort wymagającemu mototuryście, automatycznie utrzymując prędkość ustawioną przez kierowcę i odległość od poprzedzającego pojazdu (regulacja w trzech stopniach).
ACC automatycznie dostosuje prędkość motocykla – jeśli zmniejszy się odległość do poprzedzającego pojazdu, to uruchomi hamulce i zwolni, a kiedy droga jest wolna (znika wolniejszy pojazd), system zachowa się jak klasyczny tempomat – rozpędzi motocykl do ustawionej prędkości.
Ważna sprawa! Aktywny tempomat reaguje wyłącznie na pojazdy w ruchu, więc jeśli na drodze pojawi się nieruchoma przeszkoda (np. stojący w korku samochód, przewrócone drzewo itp.), to motocyklista musi zareagować samodzielnie (np. hamowanie-zatrzymanie, hamowanie-omijanie).
Zarówno prędkość jazdy, jak i odległość od poprzedzającego pojazdu możesz łatwo ustawić i to bez odrywania rąk od kierownicy. Wszystko ogarniasz włącznikiem tempomatu i dodatkowym przyciskiem do regulacji odległości (3 ustawienia), a w kokpicie (kolorowy wyświetlacz TFT) pojawiają się czytelne i logiczne ikonki, więc jesteś na bieżąco.
Aktywny tempomat BMW Motorrad ma dwa tryby pracy:
- komfort
- dynamic
W każdym z nich system łagodniej lub agresywniej przyspieszy i zwolni. Również zachowanie odległości możesz dezaktywować – wtedy zostaje ci dynamiczny tempomat (DCC).
Aktywny tempomat potrafi rozpoznawać zakręty. Podczas pokonywania łuków w razie potrzeby automatycznie zmniejszy prędkość, jeśli jest to wymagane. Jednak im większe złożenie (czyt. ciaśniejszy zakręt) tym mniejsza ingerencja systemu – chodzi o uniknięcie gwałtownego hamowania i przyspieszania, co mogłoby pogorszyć stabilność.
Aktywny tempomat nie zwalnia ani z myślenia, ani z odpowiedzialności. W dalszym ciągu to motocyklista podejmuje decyzje, a aktywny tempomat ma mu jedynie ułatwić życie.
Aktywny tempomat – kiedy trafi do produkcji?
BMW nie zdradziło nawet rąbka tajemnicy kiedy i do jakich konkretnie modeli trafi aktywny tempomat ACC. Pozostają domysły. Naszym zdaniem aktywny tempomat na bank pojawi się turystycznej serii K 1600 – z resztą wystarczy przyjrzeć się grafikom. Nie wykluczamy również bardzo popularnej serii R 1250 z GS-em na czele oraz sportowo-turystycznego S 1000 XR. Za wielce prawdopodobne uważamy, że ACC trafi do modeli na sezon 2021.
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS