Co dalej z przedsiębiorstwem?
PKS jako spółka oczywiście jest jeszcze w procesie likwidacji, ale jesteśmy już w grupie PKP i czekamy na decyzję walnego zgormadzenia o cofnięciu likwidacji, dlatego że spółka jest już w pełni oddłużona, jest restrukturyzowana. Nadwyżki w nieruchomościach, które tutaj były, zostały sprzedaże. Majątek został spieniężony, długi zostały spłacone, także nie ma przesłanek do tego, aby nadal prowadzić ten proces likwidacji
– przekonuje Ludwik Kubasiak – likwidator PKS Częstochowa. Jak dodaje- firma zachowała niezbędne zasoby kadrowe w tym kierowców oraz niezbędny do funkcjonowania tabor. Spieniężono tylko nadliczbowe środki trwałe przewoźnika:
Pojazdy złomowaliśmy, zresztą sprzedaliśmy połowę naszej zajezdni, w związku z tym nie mamy już tyle miejsca, żeby przetrzymywać zbędne pojazdy i te pojazdy zostały zezłomowane. Na dzisiaj spółka dysponuje 132 pojazdami sprawnymi, które oczywiście nie są w pełni wykorzystywane z uwagi na pandemię. Natomiast te pojazdy, które jeżdżą w zupełności wystarczają. W rezerwie jest przygotowanych druga taka ilość w granicach 50 pojazdów jest w każdej chwili do dyspozycji, pozostałe 80 pojazdów jest odstawionych na parkingu i oczekuje na lepsze czasy.
U przewoźnika zmniejszyła się też liczba kierowców, szczególnie widać to w dobie pandemii, gdy PKS ma też mniej pasażerów. Ilu jest aktualnie zatrudnionych? Pytaliśmy w firmie Pawła Ludwisiaka, kierownika działu przewozów:
Zatrudniamy na umowę o pracę 26 kierowców, do tego pół etatu kierowca i 3 umowy zlecenia i szukamy kierowców, tak jest 21 obiegów, 179 kursów według rozkładu jazdy – urzędowego rozkładu, który mamy zatwierdzony przez różnorakie jednostki samorządu, bo to są i starostwa gminy, urzędy marszałkowskie również. Do tego używamy – bardzo różnie – od 32 do 37 autobusów. 37 to było takie maksimum.
Skoro PKS Częstochowa nadal działa i oferuje swje usługi, zajrzeliśmy jeszcze do rozkładów. Gdzie teraz dojeżdżają częstochowskie autobusy, mówi koordynator do spraw przewozów:
Skupiamy się przede wszystkim na gminach powiatu kłobuckiego, czyli gminy Kłobuck, gminy Lipie, gmina Przystań, Panki, Wręczyca oraz gminy powiatu częstochowskiego, czyli gmina Kruszyna, Kłomnice, Janów i Kamienica Polska, i oczywiście Mstów, ale sprawa Mstowa jest trochę inna, ponieważ tam jest kompleksowa komunikacja gminna od marca, połączona z realizacją naszego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Częstochowie
– wymieniał Marcin Kubat z PKS Częstochowa.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS