A A+ A++

– Link w SMS-ie, mailu, przekazany telefonicznie lub przez komunikator przekierowujący na stronę, gdzie mamy podać jakiekolwiek dane, powinno zawsze budzić naszą czujność – ostrzega Krzysztof Drozd, z mBanku.

A Małgorzata Witkowska z PKO BP mówi, że bank ostrzega wszystkich klientów przed klikaniem w linki wysyłane w wiadomościach SMS.

– Nie wysyłamy takich wiadomości – może to być próba wyłudzenia danych. Zachęcamy natomiast do aktualizacji danych osobowych –dodaje.

Prośby o aktualizację danych w oddziale, w serwisie lub przez telefon

Nasza czytelniczka, klientka jednego z banków dostała kilka dni temu SMS-a. –  Ze względów bezpieczeństwa prosimy naszych klientów o aktualizację danych osobowych, aby uniknąć trwałego zamknięcia konta. Aktualizacja informacji z poniższego linku pomaga nam zabezpieczyć Twoje konto i informacje bankowe – napisał „pracownik biura bezpieczeństwa”.

Kobieta zastanawia się czy taką wiadomość rzeczywiście wysłał jej bank. I co powinna zrobić w takiej sytuacji, zwłaszcza, że żadnych danych nie musiała aktualizować?

Czytaj więcej

Czy banki przypominają o takim obowiązku?

– Zachęcamy do aktualizacji danych osobowych. Klienci mogą być o to poproszeni w serwisie iPKO, podczas rozmowy z konsultantem na infolinii oraz w oddziałach banku – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Zapewnia, że z powodu nieaktualnych bank danych nie zamyka rachunków bankowych, ale osoba której dane się zdezaktualizowały np. posiada przeterminowany dowód osobisty, to nie może korzystać z wielu usług bankowych np. nie może otrzymać kredytu i nie może się weryfikować przeterminowanym dokumentem w oddziale, co w praktyce oznacza, że nie może też składać tam żadnych dyspozycji.

– Z powodu nieaktualnych danych adresowych mogą być problemy z dostarczeniem do klienta korespondencji (w tym także kart). Z tego samego powodu przesyłka z banku, która zawiera dane „wrażliwe”, może trafiać do niepowołanych osób – dodaje Małgorzata Witkowska.

Zauważa, że jeśli ktoś ma podany w banku nieaktualny numer telefonu, to pracownicy nie są też w stanie skontaktować się z nim w żadnej sprawie. – Aktualizacja danych osobowych leży w najlepszym interesie każdego klienta – mówi Małgorzata Witkowska.

Czytaj więcej

Linków banki nie wysyłają

Agnieszka Gorzkowicz, z Credit Agricole mówi, że bank musi mieć aktualne dane klientów, dlatego prosimy ich o aktualizację swoich danych. – Wysyłamy wiadomości SMS czy mejle, w których wyjaśniamy tę sytuację i zazwyczaj przekierowujemy do naszej strony internetowej, na której klienci znajdą więcej informacji na ten temat. Nie wysyłamy linków do formularzy – podkreśla Agnieszka Gorzkowicz.

BNP Paribas udostępnia klientom możliwość samodzielnej aktualizacji danych w systemie bankowości elektronicznej GOonline.

– Mogą oni złożyć wniosek o zmianę danych dowodu osobistego w zakresie serii, numeru oraz daty upływu terminu ważności dokumentu.  Zawiadomienie o konieczności potwierdzenia czy aktualizacji danych i dokumentów niezbędnych do dokonania okresowej oceny poziomu ryzyka finansowego kierujemy z wyprzedzeniem poprzez różne kanały, według wcześniej podanych nam przez Klientów danych do kontaktu – adresu korespondencyjnego, adresu e-mail, numeru telefonu komórkowego oraz korzystając z bankowości internetowej, oddziału banku czy telefonicznie – mówi Paweł Jaskulski, product owner, Lead Security Officer w Banku BNP Paribas.

Ekspert podkreśla, że bankowi zależy nam też na tym, aby ta wiadomość dotarła z kompletem informacji do klientów.

Zdaniem Krzysztofa Drozda z mBanku wiadomość jaką otrzymała nasza czytelniczka to oczywista próba wyłudzenia danych.

– Link w SMS-ie, mailu, przekazany telefonicznie lub przez komunikator przekierowujący na stronę, gdzie mamy podać jakiekolwiek dane, powinno zawsze budzić naszą czujność – ostrzega Krzysztof Drozd.

Dodaje, że bank może komunikować się z klientami za pośrednictwem SMS-ów, jednak w takich sytuacjach przekazywana informacja jest ogólna, np. o konieczności aktualizacji czy uzupełnienia danych.

– W komunikacie bank prosi wtedy o zapoznanie się ze szczegółową informacją po zalogowaniu w serwisie. Dopiero tam przekazujemy klientom szczegółowe informacje o terminach, w jakich należy zaktualizować dane oraz sposobach obsługi. Informujemy również, co się stanie jeśli klient tego nie zrobi. Nigdy jednak nie wysyłamy bezpośrednich linków do logowania – podkreśla ekspert z mBanku.

Ten bank z wyprzedzeniem informuje klientów o zbliżającym się końcu ważności dokumentów tożsamości. – Dodatkowo, w określonych sytuacjach prosimy naszych klientów o weryfikację swoich danych i jeśli to konieczne o ich aktualizację. Tego typu działania przeprowadzamy okresowo – mówi przedstawiciel mBanku.

Czytaj więcej

To może być próba wyłudzenia danych

Santander Bank Polska nigdy nie wysyła linków do klientów. – Ale dbamy o aktualizacje dotyczące dokume … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSztab Szlachetnej Paczki Praszka/Rudniki czeka na wolontariuszy
Następny artykułZmiana statusu „operacji” na Ukrainie? Rzecznik Kremla zareagował na doniesienia