A A+ A++

Odpis aktu urodzenia jest jednym z najważniejszych dokumentów wydawanych przez urzędy stanu cywilnego. Dokument ten bywa potrzebny nie tylko po narodzinach dziecka, jednak do jego uzyskania nie jest już konieczne wychodzenie z domu. W jaki sposób można złożyć przez Internet wniosek o odpis aktu urodzenia? Kto może złożyć taki wniosek i co jest przy nim wymagane?

 Odpis aktu urodzenia jest jednym z dokumentów wydawanych przez urzędy stanu cywilnego.
● Do wniosku online o odpisu aktu urodzenia potrzebny jest Profil Zaufany lub e-dowód.
● Jeżeli wnioskuje się o odpis czyjegoś aktu urodzenia, mogą być wymagane dodatkowe dokumenty.
● W zależności od sytuacji za odpis aktu urodzenia może być konieczne wniesienie zapłaty.

Akt urodzenia to urzędowy dokument stwierdzający narodziny dziecka. Akty te tworzą i przechowują urzędy stanu cywilnego właściwe dla miejsca urodzenia dziecka.

Rodzice dziecka po zgłoszeniu narodzin do urzędu stanu cywilnego otrzymują nie oryginał, ale odpis aktu urodzenia, potocznie nazywany jednak aktem urodzenia. O odpis taki można również wnioskować później – zarówno osoba, której dotyczy ten akt, jak też jej rodzina, a w niektórych sytuacjach również urzędy.

ZOBACZ TEŻ: Zgłoszenie urodzenia dziecka – formalności krok po kroku

Akt urodzenia

Odpis aktu urodzenia może zostać wydany w wersji skróconej lub zupełnej. Najczęściej wystarczy skrócony odpis aktu urodzenia, który zawiera informacje takie jak:

● imię (imiona) dziecka,
● nazwisko dziecka,
● kraj, datę i miejsce urodzenia dziecka,
● płeć dziecka,
● imiona oraz nazwiska rodowe rodziców dziecka.

W przypadku zupełnego odpisu aktu urodzenia dokument ten zawiera ponadto dodatkowe informacje o dacie, miejscu i okolicznościach sporządzenia aktu urodzenia, a także o rodzicach dziecka, m.in. ich miejscu urodzenia.

ZOBACZ TEŻ: Uznanie ojcostwa – jak i gdzie złożyć oświadczenie?

Akt urodzenia online

Wniosek o odpis aktu urodzenia można obecnie złożyć nie tylko osobiście w urzędzie i listownie, ale również online. Aby to zrobić należy posiadać Profil Zaufany lub e-dowód osobisty umożliwiający elektroniczne potwierdzenie tożsamości.

Wniosek o odpis dostępny jest na stronie gov.pl. Następnie należy:

● kliknąć przycisk “Wyślij wniosek” i zalogować się Profilem Zaufanym lub e-dowodem,
● wybrać w jaki sposób chce się odebrać odpis aktu – dostępna jest też wersja elektroniczna,
● wypełnić wymagane dane oraz podać powód składania wniosku,
● wybrać sposób zapłaty za wydanie odpisu oraz podpisać wniosek Profilem Zaufanym lub podpisem elektronicznym.

Wydanie odpisu aktu urodzenia w wersji elektronicznej (plik .xml lub .pdf) sprawia, że dokument ten należy okazywać tylko w tej formie. Wydruk takiego odpisu traci swoją moc prawną.

Akt urodzenia – dane do wniosku

Dane i dokumenty wymagane we wniosku o wydanie odpisu aktu urodzenia zależą od tego, czyj to ma być akt. Wnioskując o odpis własnego aktu urodzenia nie są potrzebne żadne dodatkowe dokumenty do okazania, a podać we wniosku należy tylko datę i miejsce swojego urodzenia oraz numer i serię dowodu osobistego.

Jeżeli wnioskuje się o odpis czyjegoś aktu urodzenia, konieczne jest podanie danych osobowych tej osoby. Jeżeli zaś nie jest to współmałżonek, rodzeństwo, wstępny (np. rodzic) ani zstępny (np. dziecko) należy ponadto do wniosku dołączyć dokument potwierdzający interes prawny ubiegania się o odpis.

Odpis aktu urodzenia – koszty

Uzyskanie odpisu aktu urodzenia jest bezpłatne przy rejestracji narodzin dziecka. Kolejne odpisy wiążą się zwykle z koniecznością poniesienia opłaty skarbowej:

● 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
● 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego,
● 17 zł – dodatkowo, jeśli korzystasz z pełnomocnika,
● 0,59 zł – opłata dodatkowa za przelew online (koszt operatora).

Opłaty można dokonać online lub przelewem. W tym drugim przypadku potwierdzenie dokonania przelewu będzie trzeba załączyć do składanego wniosku.

W niektórych sytuacjach odpis aktu urodzenia można jednak otrzymać bezpłatnie. Jest tak, gdy wniosek składa się w związku ze sprawą m.in.:  

● uzyskania dowodu osobistego lub paszportu,
● świadczenia socjalnego, 
● pomocy społecznej, 
● ubezpieczenia społecznego lub ubezpieczenia zdrowotnego,
● alimentów, 
● przyznania opieki, kurateli lub adopcji, 
● zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.

ZOBACZ TEŻ: Odpis aktu stanu cywilnego bez wychodzenia z domu. Jest kilka warunków

Autor:red.//mm

obywatel.gov.pl, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBiałoruś: Łukaszenka wściekły po wizycie w fabryce motocykli. Prezydent zwolnił dyrektora zakładu
Następny artykułZ Niderlandów na iberyjskie altos. Zapowiedź Vuelta a Espana 2022