A A+ A++

Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Lidzbark Warmiński na 2025 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Informacje dodatkowe:

ZARZĄDZENIE Nr 44/2024

Wójta Gminy Lidzbark Warmiński

z dnia 9 września 2024 roku

w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Lidzbark Warmiński na 2025 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Na podstawie: art.30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024r., poz. 609 ze zm.); art.230 ust. 1, art. 233 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023r., poz. 1270 ze zm.).

z a r z ą d z a m

§ 1

Materiały planistyczne służące opracowaniu projektu budżetu gminy na 2025 rok należy opracować zgodnie z:

  1. zasadami ustalonymi w uchwale Nr XLIV/271/10 Rady Gminy Lidzbark Warmiński
    z dnia 29 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy,
  2. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 1270 ze zm.),
  3. informacjami uzyskanymi z Ministerstwa Finansów, Urzędu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w zakresie wielkości planowanych kwot subwencji, dotacji oraz udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych,
  4. informacjami o stanie zobowiązań i należności wynikających z zawartych umów, porozumień,
  5. obowiązującymi uchwałami Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy mającymi wpływ na budżet i WPF,
  6.  założeniami makroekonomicznymi kraju dla 2025 roku, określonymi  przez Ministerstwo Finansów w następujący sposób:
    1. średnioroczny wskaźnik inflacji na poziomie 5%,
    2. PKB w ujęciu realnym: wzrost o 3,9%,
    3. minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2025 roku w wysokości 4 626,00 zł,
    4. minimalna stawka godzinowa od  dnia 1 stycznia 2025 roku w wysokości 30,20 zł,

§ 2

DOCHODY

W zakresie dochodów przyjmuje się:

  1. Stawki podatków od nieruchomości i od środków transportowych ustalone przez Radę Gminy w granicach określonych w ustawie z uwzględnieniem (odliczeniem) ulg ustawowych oraz udzielonych przez Radę Gminy w uchwałach.
  2. Stawki podatku rolnego według średniej ceny żyta za 11 kwartałów poprzedzający rok podatkowy oraz podatku leśnego na średnim poziomie z roku 2024, które po urzędowym ogłoszeniu cen skupu drewna i żyta należy skorygować.
  3. Dochody z majątku gminy, z tytułu:
  1. dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie – na podstawie obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów,
  2. sprzedaży majątku – w drodze przetargu lub wyceny (propozycja sprzedaży majątku powinna zawierać wykaz nieruchomości oraz ich szacunkowe wartości możliwe do uzyskania).
  1. Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne dochody pobierane przez urzędy skarbowe na poziomie przewidywanego wykonania 2024 roku z uwzględnieniem szacowanych wartości wskaźników mikro i makroekonomicznych.
  2. Dochody nie wymienione w ppkt 1-4 w wysokości określonej w odpowiednim przepisie prawa (np. ustawa, rozporządzenie, uchwała, zarządzenie, decyzja, umowa, porozumienie), a dotyczące między innymi:

– opłat za zajęcie pasa drogowego,

– opłaty za korzystanie ze środowiska,

– odpłatności za wyżywienie w placówkach oświatowych,

– opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

– opłat za gospodarkę  śmieciową,

– opłaty skarbowej, itd.

  1. Planowanie w tym zakresie sporządzane jest wg właściwości merytorycznych komórek organizacyjnych i jednostek.

 

 

 

§ 3

WYDATKI

  1. Wydatki bieżące ustalić na poziomie przewidywanego wykonania na dzień 31.12.2024 roku, z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym, mających miejsce w 2024 roku z zachowaniem zasady oszczędności zdefiniowanej w ustawie o finansach publicznych jako uzyskanie najlepszych efektów z danych nakładów.
  1. wydatków na realizację zadań remontowych (nie dotyczy bieżących napraw
     i konserwacji),
  2. wydatków na realizację zadań z bezzwrotnych środków zagranicznych, które należy oszacować w wysokości wynikającej z zawartych umów,
  3. wydatków na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska,
  4. wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz opłaty „małpkowej”.
  5. wydatków na zakup środków żywności w placówkach oświatowych, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu odpłatności za wyżywienie,
  6. wydatków na media (energia elektryczna, gaz, woda, ogrzewanie), które można zwiększyć o 5% wskaźnika inflacji,
  7. wydatków na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, które należy oszacować w wysokości kwot wynikających
     z zawartych umów lub porozumień oraz planowanych do zawarcia,
  8. należy przewidzieć składki członkowskie na rzecz organizacji do których należy gmina.
  1. Wydatki majątkowe określić w wysokości umożliwiającej osiągnięcie zaplanowanego efektu z kalkulacją dla każdego zadania.

Poszczególne referaty przedkładają dodatkowo informacje:

a) wykaz zadań dla których gmina posiada projekty ze wskazaniem kwoty koniecznej na zrealizowanie zadania (kosztorys),

b) wykaz dróg wg ustalonej kolejności z kosztorysem (bieżące utrzymanie § 421,430, usługi remontowe § 427,  budowa/przebudowa § 605),

c) pozostałych zadań inwestycyjnych.

  1. Wydatki na wynagrodzenia ze stosunku pracy i pochodne od tych wynagrodzeń:
    1. dla pracowników samorządowych  ustalamy wg planowanego stanu zatrudnienia na 31.12.2024 r. z uwzględnieniem obowiązujących zmian wynagrodzeń, które będą miały miejsce w 2025r., wynikających z przepisów o wynagrodzeniu pracowników,
    2. dla nauczycieli w oparciu o informacje podane przez Ministerstwo Finansów
       z uwzględnieniem zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych, awansów zawodowych, nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, dodatków stażowych i innych,
    3. na fundusz nagród wynikający z obowiązujących regulaminów wynagradzania.
  2. Zobowiązuje się kierowników referatów do uwzględnienia w budżecie środków dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych w tym stowarzyszeń, klubów sportowych itp. na realizację zadań własnych gminy, którym mogą być udzielone dotacje.
  3. Generalna zasada jaka będzie obowiązywała przy konstrukcji projektu budżetu na rok 2025 wydatki bieżące nie mogą przekroczyć dochodów bieżących, po uwzględnieniu art. 242 Ustawy o finansach publicznych.
  4. Rezerwę ogólną ustalić w wysokości od 0,1 do 1% wydatków ogółem.

      

  1. Rezerwy celowe ustalić w wysokości:
  1. rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego
     w wysokości min. 0,5% wydatków ogółem, pomniejszonych
    o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
  2. pozostałe ze wskazaniem celu i kwoty z uzasadnieniem konieczności ich ustalenia.
  1. W przypadku dotacji przyznanych na 2025 rok dla instytucji kultury i biblioteki obowiązkiem będzie przedłożenie przez te jednostki szczegółowej dokumentacji planistycznej – w rozbiciu na:

a) działalność bieżącą wg jednostek w układzie:

– koszty wynagrodzeń podstawowych,

– zakup materiałów,

– zakup usług,

– zakup wyposażenia,

– programy finansowane ze środków zewnętrznych z wyszczególnieniem wkładu własnego.

b) wydatki związane z organizacją imprez – wskazać miejsce i przewidywany termin, koszt.

  1. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
  1. zadania rozpoczęte w latach poprzednich wymagające kontynuacji dla uzyskania spodziewanego efektu,
  2. zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na szybki zwrot poniesionych nakładów i oszczędności w latach następnych,
  3. zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców,
  4. zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla gminy,
  5. zadania przy realizacji, których można wykorzystać środki bezzwrotne,
  6. zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu instytucji robót publicznych, prac interwencyjnych itp.,
  7. zadania uwzględnione w przyjętych gminnych programach.

§ 4

ROZCHODY

  1. Rozchody ustalić w kwotach wynikających z umów w zakresie: pożyczek i kredytów długoterminowych – ze wskazaniem roku i kwoty.

§ 5

MATERIAŁY PLANISTYCZNE

  1. Materiały planistyczne należy opracować na podstawie wytycznych określonych w niniejszym zarządzeniu, dla urzędu gminy oraz jednostek budżetowych – na wzorze stanowiącym załącznik nr 1i 2.
  2. Wszystkie pozycje w materiałach planistycznych muszą być bezwzględnie poparte:

a) konkretnymi przepisami prawa materialnego,

b) wyczerpującymi objaśnieniami, kalkulacją w formie rozpisania kwoty każdego paragrafu, np.:

Dział 600:

Rozdział 60016:

paragraf 4210:

  • zakup kamienia na drogi – kwota ……,
  • zakup części – kwota …..,
  • zakup znaków drogowych – kwota ……, itd.
  1. Materiały planistyczne dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej przygotować należy odrębnie.
  2. Materiały składane są do skarbnika gminy w nieprzekraczalnym terminie do dnia
    7 października 2024 roku.
  3. Skarbnik gminy do dnia 13 listopada 2024 roku obowiązany jest sporządzić projekt budżetu zawierający uchwałę budżetową z załącznikami i uzasadnieniem oraz projekt uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej.

§ 6

Wykonanie zarządzenia powierzam, dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, kierownikom referatów Urzędu Gminy.

§ 7

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.

§ 8

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJedna osoba ranna po czołowym zderzeniu
Następny artykułFEST Festival ogłosił, że powraca do Parku Śląskiego po kompromitacji w 2023 roku. Park Śląski nic nie wie: to próba szantażu?