Prezesi firm mają problem z określeniem najbardziej efektywnych zastosowań sztucznej inteligencji, ale jednocześnie chcą podejmować konkretne kroki w kierunku jej stosowania – wynika z badania EY CEO Outlook Pulse Survey.
Ponad dwie trzecie (70%) prezesów firm jest zdania, że generatywna sztuczna inteligencja stawia przed nimi wyzwania dotyczące zmiany modelu biznesowego w celu utrzymania przewagi konkurencyjnej. Aby efektywnie wykorzystać genAI, CEO muszą określić główne cele z nią związane. Nie jest to łatwe zadanie, gdyż aż 68% prezesów firm ma problem z szybkim opracowaniem i wdrożeniem strategii jej użycia. Wśród kluczowych inicjatyw powinno się znaleźć m.in. śledzenie krajowych i regionalnych regulacji związanych z AI, zarządzanie ryzykiem, zatrudnienie nowych pracowników czy wchodzenie w partnerstwa z innymi organizacjami. Z badania EY wynika, że firmy najbardziej potrzebujące korzyści płynących ze sztucznej inteligencji, np. te, które przewidują spadek wzrostu przychodów w 2024 r., są najbardziej opóźnione w jej wdrażaniu i najmniej skłonne do zwiększania budżetu na ten cel.
„Generatywna sztuczna inteligencja ułatwia wiele codziennych zadań i skraca czas ich wykonania, począwszy od tworzenia grafik i wideo, a na kodach komputerowych i chatbotach kończąc. Organizacje, które chcą częściej i w bardziej świadomy sposób korzystać z jej dobrodziejstw, powinny edukować swoich pracowników i stawiać przed nimi wymagające zadania. Tylko w ten sposób będą mogli poznać pełen potencjał tkwiący w genAI, ale także ryzyka związane z tą technologią. Ich identyfikacja we wczesnej fazie implementacji pozwoli uniknąć wielu pułapek związanych z cyberzagrożeniami lub bezpieczeństwem danych” – tłumaczy Paweł Bukowiński, Partner Zarządzający w Dziale Strategia i Transakcje EY Polska, Lider Doradztwa Dezinwestycyjnego w regionie CESA.
Zobacz również:
Ponad połowa firm (64%), które już doświadczyły pierwszych, pozytywnych skutków wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji, spodziewa się, że przedefiniuje ona całą ich działalność i model operacyjny w ciągu maksymalnie dwóch lat. 68% respondentów z większym doświadczeniem w zakresie AI przewiduje, że osiągnięcie podobnego wpływu zajmie od trzech do pięciu lat, a nawet więcej.
„Zbyt optymistyczne założenia, które kończą się niespełnionymi obietnicami i zawiedzionymi oczekiwaniami, mogą podważyć zaufanie pracowników i akcjonariuszy wobec prezesów. W konsekwencji, może to utrudnić transformację technologiczną w dłuższej perspektywie czasu, gdyż kolejne pomysły będą budzić sceptycyzm. Aby tego uniknąć, CEO powinien ściśle współpracować z członkami zarządu ds. technologii (CTO), upewniając się, że plany strategiczne dotyczące sztucznej inteligencji są wykonalne. Pod uwagę należy brać przede wszystkim obecne zasoby (także dotyczące dostępu do specjalistów) oraz możliwości operacyjne” – radzi Arkadiusz Gęsicki, Partner EY-Parthenon w Polsce i krajach bałtyckich, Lider Transaction Strategy & Execution w Regionie CESA, w zespole Strategia i Transakcje w EY Polska.
Rozwój AI wpływa również na rynek fuzji i przejęć. Dwie trzecie ankietowanych CEO (66%) przyznaje, że nastąpił gwałtowny wzrost liczby firm twierdzących, że posiadają wiedzę specjalistyczną w zakresie sztucznej inteligencji, co utrudnia identyfikację wiarygodnych dostawców, partnerów lub celów inwestycyjnych.
„Organizacje poszukujące obszarów rozwoju i wzrostu, powinny rozważyć zwiększenie nakładów na inwestycje w sztuczną inteligencję. Dla inwestorów staje się to jeden z ważniejszych czynników przy ocenie atrakcyjności danej transakcji. Co ważne, apetyt na fuzje i przejęcia spadł do najniższego poziomu od 2014 r., spowolnił także wzrost liczby przejęć w obszarze AI, ponieważ dyrektorzy generalni mają trudności ze zidentyfikowaniem atrakcyjnych celów. Oznacza to, że w najbliższym czasie najbardziej interesujące dla inwestorów mogą być te firmy, które mają opracowaną jasną strategię dotyczącą AI i wiedzą, w jaki sposób może ona im pomóc osiągnąć wyznaczone cele rozwojowe” – komentuje Paweł Bukowiński.
Polskie przedsiębiorstwa z dużą otwartością podchodzą do wprowadzenia narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, wynika z niedawno przeprowadzonego w Polsce badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI. Ten proces zakończyło już 20% organizacji, a kolejne 42% jest w jego trakcie. Firmy skupiają się przede wszystkim na rozwiązaniach z zakresu obsługi klienta (50%), sprzedaży (40%) i IT (37%). Modele bazują na danych klientów (54%), transakcyjnych (53%) oraz tekstowych (46%). Aż 63% firm w Polsce w najbliższych 18 miesiącach planuje zwiększyć swoje wydatki na narzędzia oparte o sztuczną inteligencję. W znaczącym stopniu zrobi to 22% ankietowanych firm, a w nieznacznym – 41%. W 23% przypadków wydatki pozostaną na niezmienionym poziomie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS