Jeśli bank zwróci klientowi pieniądze wpłacone na wycieczkę w procedurze chargeback, złamie prawo – wskazują we wspólnym stanowisku stowarzyszenia agentów turystycznych i touroperatorów.
Nowe przepisy ustawy zwanej tarczą antykryzysową wprowadziły zasadę 180 dni. Chodzi o to, że klienci biur podróży, którzy wcześniej wpłacili zaliczki lub całe sumy na poczet wyjazdów, a teraz chcieliby je odzyskać, powołując się na nadzwyczajne okoliczności lub dlatego, że ich impreza została odwołana przez organizatora, muszą poczekać na gotówkę. Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych jest bowiem skuteczne z mocy prawa dopiero po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu umowy przez organizatora turystyki.
CZYTAJ TEŻ: Sztab antykryzysowy: Za dwa miesiące nie będzie już branży turystycznej
Zdarza się jednak, że klienci, którzy zapłacili kartą płatniczą, próbują obejść nowe przepisy i występują do banków o zwrot pieniędzy na podstawie procedury chargeback (z ang. obciążenie zwrotne). Jeśli bank się zgodzi, mogą – a niektórzy chwalą się na forach w mediach społecznościowych, że już im się to udało – dostać wpłacone pieniądze z powrotem. Jeśli tak by się zdarzyło, bank potrąci wypłacone klientowi pieniądze z konta sprzedawcy usługi turystycznej, którym bardzo często jest agent turystyczny.
– Mieliśmy sygnały od naszych członków, że przychodzą do nich w tej sprawie pisma z banków – wyjaśnia prezes OSAT Marcin Wujec. – Wystąpiliśmy więc z prośbą o interpretację przepisu do departamentu turystyki Ministerstwa Rozwoju. Jest ona jednoznaczna – procedura chargeback nie ma zastosowania w naszej sytuacji.
– Chargeback ma zastosowanie, kiedy klient padł ofiarą oszustwa – wpłacił pieniądze, a nie dostał usługi – dodaje prezes PZOT Sławomir Szulc. – Tymczasem pieniądze wpłacone organizatorowi na wycieczkę nie przepadły. On cały czas ma zagwarantowane, że albo pojedzie na swoją imprezę, albo będzie mógł zamienić ją na inną, albo odbierze gotówkę po upływie ustawowego terminu. Bank nie może z automatu przyznawać racji klientowi, musi wdrożyć procedurę reklamacji. Jeśli z automatu zastosuje chargeback, to naraża się na „poważne konsekwencje prawne”, jak napisało w interpretacji Ministerstwo Rozwoju.
ZOBACZ TEŻ: OSAT: Wzmacniamy pozycję agentów
Wujec dodaje, że zamierza interpretację ministerstwa wysłać do Związku Banków Polskich, żeby poinformowali swoich członków o nowej sytuacji. Przypomina, że w roku 2012, kiedy upadło dużo biur podróży, dochodziło do wyłudzeń. Klienci odbierali odszkodowania od ubezpieczyciela z gwarancji a jednocześnie wycofywali pieniądze za pomocą chargebacku.
Jak przyznaje, wielu agentów jest zdezorientowanych, dlatego Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Polski Związek Organizatorów Turystyki wydały wspólnie stanowisko, w tej sprawie.
„Szanowni Partnerzy
Zarząd Polskiego Związku Organizatorów Turystyki i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych przekazuje Państwu wspólną interpretację dotyczącą odstąpienia od umowy o udział w imprezie turystycznej oraz jej anulowania.
Zgodnie z treścią art. 15k ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 ze zmianami), odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu umowy przez organizatora turystyki.
Jednocześnie odstąpienie lub rozwiązanie nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych organizowanych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna.
Ma to zastosowanie do wszystkich przypadków odstąpienia od umów turystycznych dokonanych w okresie trwania epidemii wirusa SARS-CoV-2 lub pozostających w bezpośrednim związku z jej wybuchem.
Dotyczy to zarówno oświadczeń składanych w trybie art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z dnia 24 listopada 2017 r. (Dz. U.
z 2017 r. poz. 2361 ze zmi … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS