Jednak korzenie częstochowskiego lotnictwa sięgają roku 1912. Wtedy polscy pionierzy lotnictwa Michał Scipio del Campo i Bolesław Kamieński dokonywali pierwszych lotów nad Częstochową. Startowali z terenów koszar na ówczesnych Zawadach – czyli z okolic dzisiejszego budynku Politechniki Częstochowskiej przy ul. Dąbrowskiego na Tysiącleciu.
Pierwsze lotnisko w Częstochowie otwarto na Kucelinie, przy ówczesnej drodze wylotowej na Olsztyn i Janów, w 1928 r. Można je lokalizować w miejscu obecnej huty szkła Guardian. Przy szosie wzniesiono stację paliw, budynek administracyjny i drewniany hangar o wymiarach 28 na 6,5 m, na którym namalowano widoczne z daleka wielkie litery L.O.P.P. To właśnie Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej była inicjatorem budowy lotniska, które otrzymało status publicznego drugiej klasy. Lotnisko na Kucelinie aż kilkanaście razy stanowiło etap różnych przedwojennych rajdów powietrznych, w których uczestniczyły takie sławy, jak Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura. Witold Hupka, senior częstochowskiego lotnictwa, opisując jego historię, wspominał o planach przeniesienia z Krakowa do Częstochowy 2. Pułku Lotniczego – czego ostatecznie nie wykonano. Nie udało się też przed 1939 r. powołać w naszym mieście aeroklubu (choć spotkanie założycielskie było już planowane). Największą międzywojenną uroczystością na lotnisku Kucelin było za to przekazanie wojsku samolotu typu RWD o wartości 20 tys. zł, ufundowanego przez pracowników koncernu Modrzejów-Hantke, do którego należała rakowska huta. To szef tej ostatniej, Tomasz Szwejkowski, odczytał akt przekazania.
Inicjatywa stworzenia Aeroklubu Częstochowskiego powstała wkrótce po zakończeniu II wojny światowej. 10 listopada 1945 r. najbardziej zaangażowani przedstawiciele środowiska spotkali się w gabinecie prezydenta miasta Tadeusza Wolańskiego na zebraniu założycielskim. Określono cele, przyjęto statut i dokonano wyboru władz, a na potrzeby klubu przekazano do dyspozycji budynek przy ul. Ochotników Wojennych (dziś: Popiełuszki). Następnie zaczęto organizować pierwsze szkolenia szybowcowe oraz pojawił się pierwszy aeroklubowy samolot i zorganizowano pierwsze zawody. Pierwsze władze nowej organizacji stanowili: dr Tadeusz Jan Wolański – prezes, Jan Gronkiewicz i Józef Kazimierczak – wiceprezesi, Godzimir Jarosiewicz i Bolesław Stępień – sekretarze, Stefan Grabowski – skarbnik oraz Stefan Gajos, Jan Grajcar, Tadeusz Pindych, Henryk Sięga oraz Tadeusz Wojan – członkowie Zarządu. Henryk Sięga został kierownikiem organizacyjnym Aeroklubu. Pierwszym samolotem był amerykański, z darów unrowskich, Piper Cup.
Lotnicy działali na Kucelinie, a równolegle na wschodnich rubieżach Częstochowy, na Górze Ossona, gdzie funkcjonowała szkoła szybowcowa (obecnie przy ul. Legionów, po drugiej stronie niż koksownia). Czasy stalinowskie przystopowały działalność. W dodatku rozbudowa Huty Bieruta spowodowała likwidację w 1953 r. lotniska na Kucelinie. Wprawdzie aeroklubowi przekazano zbudowane przez Niemców podczas okupacji lotnisko w Rudnikach, ale stacjonowało tam wojsko – w rezultacie Aeroklub Częstochowski wznowił działalność w 1957 r.
Mając swoje lotnisko, aeroklub mógł się dalej rozwijać. Powstał tutaj m.in. pionierski w Polsce ośrodek lotniarstwa. Zasadniczym przełomem w historii ACz były lata 80. XX w. Wtedy swoje pierwsze sukcesy odnosili lotnicy samolotowi – Janusz Darocha i Włodzimierz Skalik. Dziś tę tradycję przejął syn Włodzimierza Skalika, Marcin. Sukcesy odnosili też szybownicy, wychowankowie Aeroklubu: Tadeusz Jacniacki oraz Patrycja Pacak (pierwsza kobieta z tytułem mistrza świata w akrobacji szybowcowej w klasie Advanced).Ogółem aeroklubowi piloci zdobyli co najmniej 60 medali indywidualnych i drużynowych na mistrzostwach świata i Europy. Obecnie w Aeroklubie działają sekcje: samolotowa, szybowcowa, paralotniowa. śmigłowcowa i modelarska. Aeroklub prowadzi też szkolenia spadochroniarskie, a liczba jego członków przekracza 500.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS