Nie trzeba posiadać tajemnej wiedzy żeby otworzyć samochód wyposażony w system typu „Keyless-Go”. Wystarczy mieć legalnie dostępny przedłużacz zasięgu, dzięki któremu można w kilka sekund otworzyć auto i odjechać nim bez pozostawiania widocznych śladów. – Wystarczy, że złodziej znajduje się w pobliżu kluczyka z jednym urządzeniem i blisko drzwi samochodu z drugim urządzeniem. W ten sposób rozciągnięte są sygnały radiowe nawet na kilkaset metrów – wyjaśnia ADAC. Według niemieckiego klubu samochodowego działa to również „gdy kluczyk jest w domu lub właściciel siedzi w restauracji z kluczykiem w kieszeni”. Obydwa urządzenia, których podzespoły można również kupić w każdym sklepie z elektroniką za około 100 euro, można zbudować niewielkim wysiłkiem.
Czytaj więcej
Reklama na Super Bowl, BMW i Arnold Schwarzenegger
Arnold Schwarzenegger i Salma Hayek zareklamują podczas przerwy w rozgrywkach tegorocznego Super Bowl elektryczny SUV BMW iX. Według cennika Super Bowl 60-sekundowa emisja będzie kosztowała BMW 14 mln dolarów.
Kłopot jest jeśli skradziony samochód zostanie odnalexiony. Ponieważ na skradzionych samochodach nie ma śladów włamania, właściciele aut narażają się również na podejrzenie oszustwa ubezpieczeniowego. Jednym ze sposobów na zabezpieczenie się jest używanie specjalnych etui, które blokują fale radiowe. Jest to jednak dosyć uciążliwa metoda, bo kierowca musi wyjąć z niego kluczyk przed każdym otwarciem auta, a następnie ponownie go zapakować. Tylko 24 modele w teście ADAC miały system bezkluczykowego z technologią ultraszerokopasmową (UWB). Chipy UWB mogą bardzo dokładnie mierzyć odległość kluczyka od samochodu. Jeśli używany jest przedłużacz fal i odległość nie jest prawidłowa system blokujący nie otworzy samochodu.
Czytaj więcej
Jaguar Land Rover jest jednym z pierwszych producentów, który stosuje taką technologię od 2018 roku. Podobne rozwiązanie stosuje Grupa Volkswagen w takich modelach jak Audi A3 (od 2020 roku), Seat Leon, Skoda Octavia czy Volkswagen Golf. BMW, Mercedes i Genesis również posiadają systemy wyposażone w technologię UWB. Tym samym w teście wybranych modeli tych marek nie udało się otworzyć, ani uruchomić. Niektórzy producenci stosują czujniki ruchu w systemach bezkluczykowych. Jeśli ten nie zostanie poruszony przez pewien czas, sygnał radiowy wyłącza się (np. w Audi A4 od 2019 roku). ADAC jest jednak zdania, że taka forma zabezpieczenia jest niewystarczająca.
Lista modeli, których nie udało się otworzyć ani uruchomić w teście ADAC:
A5 40 g-tron (od 2019 r.)
BMW iX
Cupra Formentor
Genesis GV80
Jaguar E-Pace
Jaguar i-Pace
Land Rover Defender
Land Rover Discovery
Range Rover (od 2018 r.)
Mazda CX-30 (udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)
Mercedes S500 (od … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS