Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) planują w ciągu dwóch lat wycofać 63 samoloty szturmowe Fairchild A-10C Thunderbolt II. Reszta floty po zmodernizowaniu ma służyć przynajmniej do roku 2030.
Obecny plan zakłada wycofanie w roku fiskalnym 2022 pierwszych 42 samolotów A-10C. Będzie to 22-procentowa redukcja floty, która zmniejszy się z 281 do 218 egzemplarzy.
Wycofanie A-10C ma pozwolić na “uwolnienie” finansów tak potrzebnych USAF w programie F-35. Pozwoli też, co jest równie ważne, na transfer doświadczonych techników oraz personelu naziemnego, do obecnych oraz przyszłych dywizjonów F-35A.
W chwili obecnej szturmowce A-10C znajdują się na wyposażeniu 18 dywizjonów liniowych (aktywnej służby), gwardii narodowej (ANG) oraz dowództwa sił rezerwowych (AFRC).
Dywizjony liniowe posiadają 140 samoloty szturmowe A-10C, dywizjony ANG – 85 szturmowców natomiast AFRC – 55. Jeden egzemplarz A-10C jest przydzielony do dowództwa materiałowego (AFMC).
Jako pierwsze samoloty A-10C ma zacząć wycofywać skrzydło myśliwskie gwardii narodowej 122nd FW bazujące w Fort Wayne International Airport w stanie Indiana oraz skrzydło liniowe 355th Wing bazujące w Davis-Monthan AFB w Arizonie. Jedyny dywizjon skrzydła 122nd FW – 163rd FS “Blacksnakes” przezbroi się z powrotem na myśliwce F-16.
Przesiadkę z F-16 na A-10 dywizjon przeprowadził w 2010 r. Skrzydło 355th Wing posiada dwa dywizjony – 354th FS “Bulldogs” oraz szkolny 357th FS (FTU). A-10C ma wycofać jeden z nich, ale decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.
Docelowo USAF planują zmniejszyć liczbę dywizjonów liniowych z dziewięciu do siedmiu. Redukcja na pewno nie obejmie dywizjonu 25th FS “Assam Draggins”, który na stałe stacjonuje w południowokoreańskiej bazie Osan AB (jedyna zamorska jednostka A-10).
Przez lata Kongres Stanów Zjednoczonych sp … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS