Komunikacja opierająca się na empatii i współczuciu. Brzmi dobrze? Poznać tę metodę mogli uczestnicy warsztatów komunikacji, które odbyły się w październiku z inicjatywy Fundacji Nasze Dzieci.
Warsztaty poprowadziły psychoterapeutki współpracujące z Fundacją – Magdalena Kleczyńska i Jolanta Brodaczewska. Cytując słowa twórcy Porozumienia Bez Przemocy, Marshalla Rosenberga, prawdziwa współpraca jest możliwa wtedy, gdy wszyscy uczestnicy rozmowy wierzą w to, że inni z szacunkiem przyjmą ich potrzeby i system wartości.
Metafora domu
Magdalena Kleczyńska komunikację między ludźmi porównała do domu. Zapraszając gości, oczekujemy od nich dostosowania się do zasad panujących w naszym domu i nie odpowiadałoby nam, gdyby obce osoby „wchodziły nam z butami” w naszą przestrzeń. Według Kleczyńskiej to właśnie metafora słuchania.
– W dobrej komunikacji tak naprawdę najważniejsza jest umiejętność słuchania. Dobry słuchacz jest czujny i czeka, aż rozmówca zaprosi go do swojego domu – tłumaczyła podczas warsztatów.
Czym jest Porozumienie bez Przemocy?
Nazywane jest „językiem serca”. To sposób komunikowania się, w którym przyczyniamy się do poprawy jakości życia zarówno swojego, jak i innych. Podstawową potrzebą każdego człowieka jest zaspokojenie potrzeb.
Istotą Porozumienia bez Przemocy jest nastawienie na obserwację, nazywanie swoich uczuć i uzewnętrznianie potrzeb, a także poszukiwanie najlepszej drogi ku temu, aby zaspokajać potrzeby swoje i innych.
Nawiązanie autentycznych relacji
Język życia Marshalla Rosenberga pozwala ujrzeć siebie w nowym świetle, a drugiego dostrzec tak, jakbyśmy go spotkali po raz pierwszy w życiu. W takiej rzeczywistości łatwiej nawiązać bliskie relacje,a także lepiej poznać i zrozumieć samego siebie. Łatwiej prawdziwie usłyszeć swoje dziecko, rodzica czy partnera. Ten sposób komunikacji z jednej strony pozwala wyrażać się szczerze i bez obawy, że kogoś zranimy, a z drugiej podchodzić do innych z empatią i zrozumieniem.
Agata Paszek
Jak porozumiewać się bez przemocy?
4 praktyczne kroki:
1. Obserwuj. Pytaj rozmówcę o konkretne wydarzenia, nie osądzaj ani nie krytykuj.
2. Nazywaj uczucia. Pytaj o konkretne uczucia twojego rozmówcy i mów, co ty czujesz.
3. Wyrażaj swoje potrzeby, które stoją za nazwanymi uczuciami, czyli odpowiedz sobie na pytanie: „Czego potrzebuję?”.
4. Formułuj prośby, czyli wskazuj na działania, które można podjąć w danej sytuacji.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS