A A+ A++

Za nami pierwszy krok w stronę przebudowy ulic Wełniany Rynek i Hawelańskiej – testowanie dwóch wariantów organizacji ruchu dobiegło końca.

W ramach pierwszej koncepcji na obu ulicach wprowadzono strefę zamieszkania, utrzymano zakaz ruchu na fragmentach deptakowych (co dotyczyło również dostaw, dla których wyznaczono dwa miejsca – przed piekarnią Różycki oraz przed Dream Burgerem), a także zawężono pas ruchu na ul. Wełniany Rynek do szerokości 3,5 m. Ograniczona została również możliwość parkowania na tej ulicy – liczbę miejsc postojowych zmniejszono do 6, a chodnik po jej południowej stronie został zabezpieczony przed nielegalnym zastawianiem przez auta. W drugim wariancie przy Studni Czarownic wprowadzono dodatkową kopertę dla dostawców i wprowadzono całkowity zakaz parkowania na ul. Wełniany Rynek. Podczas testowania możliwość wjazdu na podwórka przy ul. Sikorskiego miały wyłącznie osoby posiadające karty parkingowe.Testom towarzyszyły badania społeczne i transportowe, które prowadziliśmy przed wprowadzeniem nowych rozwiązań i w trakcie ich funkcjonowania.

Czego się dowiedzieliśmy?

Najlepszym przyjęciem cieszyły się rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i uniemożliwienie nielegalnego parkowania – poparła je większość osób, które mówiły, że wcześniej przeszkadzała im dominacja aut na tym obszarze, a teraz mogą swobodnie się tędy poruszać. Dobrze oceniane były również karty wjazdu na podwórka, chociaż w tej kwestii mieszkańcy zgłaszali różne propozycje – np. wydanie kart weekendowych dla bliskich lub większej liczby kart dla rodzin posiadających więcej niż jedno auto.

Kontrowersje wzbudziło rozwiązanie dotyczące organizacji dostaw. Pracownicy usług i sklepów zlokalizowanych przy deptakach postulowali o umożliwienie dostawcom wjazdu. Część z nich mówiła, że dla uporządkowania ruchu dostawców wystarczyłoby dopuszczenie go jedynie w określonych godzinach. Inni wnioskowali o wprowadzenie dodatkowych kopert – wielu przedsiębiorców chciało usytuowania ich przed swoimi lokalami.

Drugim tematem budzącym wiele emocji było parkowanie. Przez cały czas trwania projektu ścierały się argumenty osób proponujących ograniczanie, a nawet wyprowadzenie ruchu aut z centrum miasta oraz grupy wnioskującej o zachowanie czy zwiększenie liczby miejsc postojowych na ul. Wełniany Rynek. Wśród przeciwników ograniczania miejsc postojowych znaleźli się przede wszystkim przedsiębiorcy z tej ulicy, którzy mówili o konieczności powrotu do stanu sprzed testu lub o wprowadzeniu rotacyjnych miejsc postojowych.  

Na podstawie wniosków z badań oraz w oparciu o dokumenty strategiczne miasta opracowana została propozycja zmian docelowych dla ul. Wełniany Rynek i Hawelańskiej. Koncepcję zmian wraz ze szczegółowym wnioskami z badań można znaleźć w raporcie podsumowującym projekt – do pobrania tutaj.

Iga Kalbarczyk

Biuro Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji

Fot. Archiwum projektu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowy śmigłowiec przekazany
Następny artykułRekordowy rok dla kobiet-reżyserów. Mają powody do dumy