1 godz. 42 minuty temu
1418 – jak dowiedziała się Interia, właśnie tyle skarg dotyczących abonamentu RTV wpłynęło do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Polacy skarżą się m.in., że otrzymują bezpodstawne wezwania do zapłaty czy muszą dokładnie udokumentować “okoliczności wyrejestrowania odbiornika” po upływie wielu lat. Co ze skargami robi RPO? W szczególnych sytuacjach może interweniować procesowo.
Rzecznik praw obywatelskich od lat sygnalizuje, że obowiązujący system abonamentu RTV jest wadliwie skonstruowany i wymaga zmian. W październiku RPO Marcin Wiącek zwrócił się w tej sprawie do premiera Mateusza Morawieckiego. Wskazał, że do jego biura napływają liczne skargi dotyczące opłat abonamentowych.
Spytaliśmy, ile dokładnie ich jest.
– Liczba skarg, które wpływają do RPO w przedmiocie abonamentu RTV utrzymuje się od wielu lat na wysokim poziomie – przekazała Interii Anna Kabulska z zespołu prasowego Biura RPO. – Za pomocą naszego systemu dokumentacji elektronicznej jesteśmy w stanie zidentyfikować 1418 spraw “abonamentowych” zarejestrowanych od 1 stycznia 2014 r., z czego 69 w tym roku – dodała.
Co ważne, te liczby nie obejmują spraw, w których temat abonamentu RTV pojawiał się jako “poboczny”, a także zgłoszeń telefonicznych, na które udzielono telefonicznych wyjaśnień (te ostatnie nie są odrębnie rejestrowane).
Jak się dowiadujemy, najczęściej występujące problemy poruszane w skargach do BRPO w temacie abonamentu to:
– automatyczne kierowanie przez Pocztę Polską spraw do egzekucji zaległego abonamentu (bez dokładnego zweryfikowania ich zasadności);
– konieczność udokumentowania okoliczności wyrejestrowania odbiornika po upływie wielu lat (Poczta Polska wymaga bezterminowego przechowywania przez obywatela dokumentu wyrejestrowania odbiornika);
– przedłużające się postępowania przed KRRiT o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości w opłatach abonamentowych;
– umarzanie postępowań przez KRRiT jako bezprzedmiotowych w sytuacji, gdy doszło do zapłaty lub wyegzekwowania należności po złożeniu przez obywatela wniosku o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości abonamentowej;
– brak świadomości prawnej co do tego, z jakich środków prawnych mogą skorzystać obywatele w sytuacji, gdy kierowane są do nich wezwania do zapłaty zaległych opłat abonamentowych.
Łukasz Kosiedowski, zastępca dyrektora zespołu prawa administracyjnego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich poinformował nas, że losy tych skarg są różne, bo różne są też ich stany faktyczne. – Część wnioskodawców informujemy o możliwych środkach d … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS