PKP S.A. realizuje największy w historii spółki program modernizacji polskich dworców. W Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 znalazły się obiekty zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach.
Projektowanych i objętych pracami budowlanymi jest już łącznie ponad 160 obiektów, w tym 120 dworców w całym kraju. W 2017 roku oddano do użytku dworce Olsztyn Zachodni i Miechów, a w 2018 roku: Jawor, Strzelin, Poznań Główny, Poznań Garbary, Żarów, Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski. W 2019 roku PKP udostępniło podróżnym zmodernizowane zabytkowe dworce w Chojnowie, Żaganiu, Pruszkowie i Zgorzelcu.
Wartość całego PID szacowana jest na ok. 1,6 mld zł. Podstawowym źródłem finansowania są fundusze unijne, które pokryją około 65% wszystkich wydatków. Z budżetu państwa ma pochodzić 25% kosztów, a pozostałą część PKP S.A. sfinansuje z własnych środków.
Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A., mający na celu zastąpienie dużych, niefunkcjonalnych budynków – nowymi, parterowymi. W IDS-ach stosowane są liczne rozwiązania proekologiczne, takie jak m.in. panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED i pompy ciepła.
PKP S.A. realizuje również projekt na rzecz elektromobilności, udostępniając stacje ładowania pojazdów elektrycznych przy wybranych dworcach kolejowych. Ma to zachęcić kierowców do korzystania z pojazdów przyjaznych środowisku. Dotychczas oddano do użytku stacje ładowania przy dworcach Katowice, Katowice Ligota, Gliwice, Częstochowa, Opole Główne, Wrocław Główny, Warszawa Wschodnia i Bydgoszcz Główna. Kolejne zostaną otwarte w 2020 roku przy dworcach Gdańsk Wrzeszcz i Gdynia Główna.
PKP S.A. nie zapomina również o dziedzictwie historycznym. Ponad połowa spośród wszystkich dworców, ujętych w PID, jest objęta ochroną konserwatorską. W ramach inwestycji spółka przywraca zabytkowym dworcom dawny blask. Dzięki temu ponownie stają się one wizytówkami miast i powodem do dumy dla lokalnych społeczności. Modernizacji poddawane są elewacje, wymieniane są stolarki okienno-drzwiowe, pokrycia dachów. Dzięki uzgodnionym ze służbami konserwatorskimi inwestycjom udaje się odkryć, zakonserwować i wyeksponować wiele detali architektonicznych.
Inwestycje na dworcach kolejowych mają też na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb wszystkich grup podróżnych. Zatroszczono się również o osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, wśród których są nie tylko podróżni z niepełnosprawnościami, ale także osoby starsze, pasażerowie z dziećmi czy z dużymi bagażami. Standardem na polskich dworcach są już także ogrzewane poczekalnie czy ogólnodostępne toalety.
Od 2019 roku pasażerowie mogą sami proponować rozwiązania usprawniające podróż, m.in. korzystanie z dworców. 13 sierpnia, pod patronatem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, odbyła się w Warszawie pierwsza obywatelska burza mózgów z cyklu „GovTech Polska – Aktywuj pomysły”. Wzięło w niej udział 45 osób wybranych z blisko 150 nadesłanych zgłoszeń. Uczestnicy pracowali nad innowacyjnymi rozwiązaniami ułatwiającymi planowanie podróży i zwiększającymi komfort przejazdu koleją. Organizatorem wydarzenia była Fundacja Grupy PKP.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS