A A+ A++

DLACZEGO POTRZEBNY JEST FILTR KABINOWY?
Filtry kabinowe są stosowane od dość dawna (po raz pierwszy pojawiły się w samochodzie produkcyjnym w 1991 roku). Służy do oczyszczania napływającego powietrza z zanieczyszczeń, które dostają się do wnętrza kabiny pasażerskiej. Jeśli porównać ilość zanieczyszczeń na drodze i na chodniku, to koncentracja na jezdni jest ogromna. Aby kierowcy i pasażerowie nie wdychali tych zanieczyszczeń, stosuje się filtr powietrza, który oczyszcza powietrze wewnątrz pojazdu.

Chroni nie tylko przed spalinami innych pojazdów, ale także przed pyłkami i różnymi pyłami, które dostają się do kabiny. Radzi sobie również z zapachami pochodzącymi z produktów używanych do produkcji zimowych płynów do mycia. Przy długotrwałym wdychaniu oparów “antifreeze” z dużą zawartością szkodliwych substancji wystąpią bóle głowy, podrażnienie dróg oddechowych i wrażliwość oczu. Szczególnie wysokie stężenie substancji chemicznych powstaje przez pierwsze 5 sekund, gdy środek przeciw zamarzaniu jest nanoszony na szyby.

Filtr kabinowy zawierający węgiel aktywny zmniejsza kilkakrotnie stężenie izopropanolu. Aby podać przykład, konwencjonalny filtr przeciwpyłowy wykonuje gorszą pracę. Ale nawet najlepszy filtr węglowy nie “zabije” całkowicie wszystkich szkodliwych substancji z “antyfreeze”. Warto więc korzystać z niego tylko podczas jazdy lub wcześniej włączyć recyrkulację.
DLACZEGO FILTR Z WĘGLEM AKTYWNYM JEST LEPSZY
Mikropory węgla aktywnego absorbuje duże cząsteczki toksycznych gazów z powietrza: dwutlenek azotu, lekkie węglowodory (metan, propan, butan), węglowodory aromatyczne oraz opary alkoholu (zarówno metylowego jak i izopropylowego). Jeśli jest pytanie, który najlepiej kupić, to musi to być węgiel drzewny.

Węgiel aktywny nie jest chwytem marketingowym, ale rzeczą działającą, jeśli chodzi o wysokiej jakości filtry renomowanych firm. Tak, nie wychwytuje tlenku węgla i innych szkodliwych substancji o małej wielkości cząsteczek. Aby jednak z nimi walczyć, wiele nowoczesnych samochodów posiada czujniki jakości powietrza, które w trybie automatycznym sterują przepustnicą recyrkulacji.

Zwykły układ klimatyzacji nie zmniejsza ilości zanieczyszczeń w kabinie pasażerskiej. Tworzy jedynie fałszywe złudzenie bezpieczeństwa: tylko temperatura i wilgotność są komfortowe, a stężenie szkodliwych substancji wewnątrz jest wyższe niż na zewnątrz! Do zwalczania toksycznych gazów potrzebny jest specjalny system, który automatycznie przełącza wlot powietrza na tryb recyrkulacji.

Należy pamiętać, że węgiel aktywny wewnątrz filtra działa tylko wtedy, gdy przepływa przez niego powietrze. Jeśli nie ma przepływu powietrza, to nie działa – jego żywotność nie ulega skróceniu. Zwróć uwagę na wagę – im jest cięższy, tym więcej węgla aktywnego w środku, co oznacza, że będzie miał dłuższą żywotność.

Przy okazji można przedłużyć żywotność silnika wentylatora “nagrzewnicy” wyjmując i odkurzając filtr dwa razy w roku. Jesienią pod koniec opadania liści i latem po sezonie puchu topolowego z pyłkiem. Zmniejszy to nieco jego odporność.

Jaki jest wpływ spalin na organizm człowieka? Częsta jazda w korkach, a nawet w ruchu miejskim, a więc ciągłe wdychanie powietrza zawierającego szkodliwe substancje, może prowadzić nie tylko do bólów głowy i zaburzeń nerwowych. Zmotoryzowani narażają się również na ryzyko rozwoju przewlekłych chorób układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, nie wspominając o alergiach. Dlatego trudno przecenić konieczność dostępności i serwisowego stanu filtra przedziału pasażerskiego. W rzeczywistości czysty filtr może poradzić sobie z prawie 100% wszystkich tych problemów.
Jak działa filtr kabinowy?
Filtr przedziału pasażerskiego wykonany jest z wysokiej jakości, przepuszczalnego papieru. W ten sposób filtr zatrzymuje mikrocząsteczki kurzu i brudu praktycznie bez zatykania się i utraty wydajności. Istnieją filtry kabinowe impregnowane węglem, które lepiej zatrzymują tlenek węgla (CO).
Jaka jest funkcja filtra wentylacji przedziału pasażerskiego?
Zadaniem układu wentylacji pojazdu jest po prostu dostarczenie powietrza do kabiny pasażerskiej – niezależnie od tego, czy jest ono ciepłe, czy zimne. Nie może jednak samodzielnie pełnić roli oczyszczacza. Dlatego wymyślono ostatni element, zanim powietrze dostanie się do przedziału pasażerskiego. Filtr kabinowy zatrzymuje kurz, sadzę, spaliny samochodowe, brud i wszelkie cząstki. Nawiasem mówiąc, alergicy są wielokrotnie bardziej narażeni na zatrucie spalinami z zewnątrz. A pasażerowie samochodów wdychają nawet 10 razy więcej szkodliwych substancji niż piesi.
KIEDY NALEŻY WYMIENIĆ FILTR KABINOWY
Nie powinno być dokładnej daty wymiany. Okres eksploatacji nie zależy od liczby przejechanych kilometrów, ale od tego, jak często eksploatowane jest ogrzewanie i klimatyzacja oraz gdzie samochód jest prowadzony. Na przykład w dużych miastach, w których występuje duża liczba pojazdów, zaleca się wymianę wkładu filtra kabinowego raz w roku.
Wniosek
Normalny filtr przeciwpyłowy – oszczędność na własnym zdrowiu. Węgiel aktywny może złagodzić skutki wdychania zanieczyszczeń. Wybierz więc wkład filtrujący z węglem drzewnym – ma on więcej korzyści dla zdrowia niż zwykły bez węgla drzewnego.

Źródła informacji:
https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/filtr-przewietrzanie-przestrzeni-pasazerskiej.html

https://www.auto-swiat.pl/filtry-kabinowe-najwazniejsza-jest-regularna-wymiana/0vw89h9

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWybory sołtysa w Rycerce Górnej
Następny artykułKonrad Piechocki: Może za jakiś czas światło dzienne ujrzą niektóre sprawy