Od lat na całym świecie podejmowane są wszelkiego typu działania zmierzające do ograniczenia liczby wypadków z udziałem pieszych. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, każdego roku na drogach całego świata ginie 1,3 mln osób, a 50 mln odnosi obrażenia. Do 2030 r. trwa ogłoszony w 2021 r. program ograniczenia liczby wypadków drogowych o 50 proc. W Polsce w 2021 r. wypadki z udziałem pieszych stanowiły ok. 21 proc. łącznej liczby wypadków drogowych. Poza wymiarem tragedii ofiar i ich rodzin, wypadki drogowe niosą także konkretne skutki gospodarcze. Aby to zobrazować – Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podała informację, że w 2018 r. koszty wypadków i kolizji wyniosły 56,6 mld zł. W 2021 r. było to 39,3 mld zł.
Pomysłów na poprawę bezpieczeństwa pieszych jest wiele – od zaostrzania kar za łamanie przepisów drogowych po wprowadzanie stref ograniczania prędkości. Równolegle realizowane są rozwiązania techniczne, związane z konstrukcją projektowanych samochodów. To m.in. poduszki powietrzne dla pieszego czy unoszące się w momencie wypadku maski pojazdów. Ich podstawowym celem jest złagodzenie skutków potrącenia.
Słowacja testuje zielone światło STOP
Obecnie na Słowacji testowane jest kolejne udogodnienie – czwarte światło stop, adresowane wyłącznie do pieszych. Ma ono kolor zielony i montowane jest w przednim zderzaku. Kształtem przypomina listwę świetlną. Zasada działania jest prosta – naciśnięcie pedału hamulca powoduje … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS