Ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację w roku 2023 zadań publicznych w zakresie powierzenia prowadzenia punktu
nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
Na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 945), art. 11 ust.1 pkt 2, ust. 2 i art.13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812), Zarząd Powiatu Grajewskiego ogłasza konkurs ofert na realizację w roku 2023 zadań publicznych w zakresie prowadzenia nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
I. Rodzaj zadania objętego konkursem:
Prowadzenie jednego „mobilnego” punktu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej na terenie powiatu grajewskiego.
II. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania:
Wysokość dotacji na zadanie publiczne polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej jest ustalana corocznie przez Ministra Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budżetu, w trybie i terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747, 1768, 1964), dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
Na realizację zadania w 2023 r. przeznacza się na rzecz wyłonionej organizacji pozarządowej kwotę 60 060,00 zł (słownie złotych: sześćdziesiąt tysięcy sześćdziesiąt i 0/100) na wynagrodzenia oraz kwotę 3 960,00 zł (słownie złotych: trzy tysiące dziewięćset sześćdziesiąt i 0/100) na edukację prawną.
III. Podmioty uprawnione do złożenia oferty:
W konkursie mogą brać udział organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
O powierzenie prowadzenia punktu na obszarze powiatu grajewskiego może ubiegać się organizacja pozarządowa, w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1b lub 22a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wpisana na listę, o której mowa w art.11d ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, prowadzoną przez Wojewodę Podlaskiego, w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Dopuszcza się możliwość wyboru więcej niż jednej oferty.
IV. Zasady przyznawania dotacji:
Zasady przyznawania dotacji na realizację zadania określają przepisy:
1) ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej,
2) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Dotacja przyznana organizacji pozarządowej zostanie przekazana po zawarciu umowy o wykonanie zadania publicznego na warunkach w niej określonych.
V. Termin składania ofert:
Warunkiem przystąpienia do konkursu jest złożenie oferty realizacji zadania w terminie do dnia 28 listopada 2022 r., do godz. 15.30.
VI. Termin i warunki realizacji zadania:
Zadanie musi być zrealizowane w całości w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie powinny być świadczone w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu, przez co najmniej 4 godziny dziennie w następujących lokalach:
1) w poniedziałek, w budynku Urzędu Gminy Radziłów, Plac 500-lecia 14, 19-213 Radziłów, w godzinach 8.00 -12.00,
2) we wtorek, w budynku Zespołu Szkół im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Szczuczynie,ul. Szczuki 1, 19-230 Szczuczyn, w godzinach 8.00 -12.00,
3) w środę, w budynku Gminnej Biblioteki Publicznej w Rudzie gm. Grajewo, ul. Szkolna 1, 19-200 Grajewo, w godzinach 10.00 -14.00,
4) w czwartek, w budynku Urzędu Miejskiego w Rajgrodzie, ul. Warszawska 32,19-206 Rajgród, w godzinach 8.00 -12.00,
5) w piątek, w budynku Szkoły Podstawowej w Wąsoszu, ul. Piaskowa 13, 19-222 Wąsosz,w godzinach 8.00 -12.00.
W przypadku, gdy liczba osób uprawnionych, którym ma zostać udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, uniemożliwia sprawne umawianie terminów wizyt w punktach na obszarze powiatu, czas trwania dyżuru może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie we wszystkich punktach na obszarze powiatu. Wydłużenie czasu trwania dyżuru następuje na żądanie Starosty Grajewskiego i nie powoduje zwiększenia środków przeznaczonych na realizację zadania w danym roku. Możliwość wydłużenia czasu trwania dyżuru w trakcie roku określa się jako jeden z warunków otwartego konkursu ofert.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r., poz. 1824 oraz z 2022 r. poz. 583 i 830), może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w sytuacji, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie powoduje zwiększenia środków przeznaczonych na realizację zadania w danym roku.
Ponadto w ramach umowy, organizacji pozarządowej powierza się zadanie z zakresu edukacji prawnej, realizowane w związku z problemami zgłaszanymi w trakcie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Organizacja ma obowiązek zrealizowania co najmniej jednego zadania z zakresu edukacji prawnej, w szczególności w formach określonych w art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Organizacja przedstawi w ofercie opis proponowanych działań z zakresu edukacji prawnej, formy ich realizacji wraz z wyodrębnieniem kalkulacji kosztów w kosztorysie.
Nieodpłatnej pomocy prawnej udzielać może:
1) adwokat i radca prawny,
2) doradca podatkowy (w zakresie prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej),
3) osoba, która:
a) ukończyła wyższe studia prawnicze i uzyskała tytuł magistra lub zagraniczne studia prawnicze uznane w Rzeczypospolitej Polskiej,
b) posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej,
c) korzysta z pełni praw publicznych oraz ma pełną zdolność do czynności prawnych,
d) nie była karana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,mediator w zakresie nieodpłatnej mediacji.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie może świadczyć osoba, która:
1) posiada wykształcenie wyższe,
2) ukończyła z oceną pozytywną szkolenie z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego albo posiada doświadczenie w świadczeniu poradnictwa obywatelskiego i uzyskała zaświadczenie potwierdzające posiadanie wiedzy i umiejętności w tym zakresie wydane przez podmiot uprawniony do prowadzenia szkolenia oraz kursu doszkalającego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej,
3) spełnia wymogi, o których mowa w art. 11 ust. 3 pkt 2 lit. c i d ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
W przypadku obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu. Do świadczenia pomocy stosuje się przepisy mające zastosowanie do osób, o których mowa w art. 8 ust. 8 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
Zarząd Powiatu Grajewskiego zastrzega, iż w przypadku zmiany przepisów regulujących prowadzenie nieodpłatnej pomocy prawnej organizacja pozarządowa wyłoniona w konkursie zobowiązana będzie do stosowania nowych uregulowań prawnych.
VII. Zasady składania ofert:
Ofertę realizacji zadania należy sporządzić według wzoru, zawartego w rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz.U. poz. 2057). Druk do pobrania na stronie internetowej starostwograjewo.pl (w zakładce Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej).
Do oferty należy załączyć następujące dokumenty (w przypadku kopii każda ze stron powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez upoważnione osoby reprezentujące dany podmiot):
1) dokument potwierdzający wpis na listę organizacji pozarządowych, o której mowa w art. 11 d ust. 1 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, prowadzoną przez Wojewodę Podlaskiego
2) zawarte umowy z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub osobą, o której mowa w art. 11 ust. 3 pkt 2 lub 3 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej – osobami, które będą świadczyć nieodpłatną pomoc prawną i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie,
3) pisemne zobowiązanie do:
a) zapewnienia poufności w związku ze świadczeniem nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i jego dokumentowaniem,
b) zapewnienia profesjonalnego i rzetelnego świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
c) przestrzegania zasad etyki przy świadczeniu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów;
d) dokument opisujący standardy obsługi i wewnętrzny system kontroli jakości, świadczonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Organizacja pozarządowa, w ramach oferty może przedstawić dodatkowo porozumienia o wolontariacie zawarte z osobami, które będą wykonywały świadczenia w ramach prowadzonego punktu, w tym służyły asystą osobom mającym trudność w samodzielnej realizacji porady, w szczególności z powodu niepełnosprawności, podeszłego wieku albo innych okoliczności życiowych.
Oferty wraz z załącznikami mogą być składane osobiście w Sekretariacie Starostwa Powiatowego w Grajewie przy ul. Strażackiej 6B, w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Grajewie lub przesłane pocztą na adres: Starostwo Powiatowe w Grajewie, ul. Strażacka 6 B, 19-200 Grajewo. Termin składania ofert upływa w dniu 28.11.2022 r. o godz. 15.30. W przypadku przesłania oferty pocztą o zachowaniu terminu decyduje data wpływu oferty do Starostwa Powiatowego w Grajewie. Nie będą przyjmowane oferty przesłane drogą elektroniczną lub faksem.
VIII. Kryteria i tryb stosowany przy dokonywaniu wyboru oferty:
Do opiniowania ofert złożonych w ogłoszonym konkursie Zarząd Powiatu Grajewskiego powoła Komisję konkursową. Szczegółowe zasady jej działania zostaną określone w Regulaminie Pracy Komisji.
Złożone oferty podlegać będą opiniowaniu w oparciu o wymagania wskazane w niniejszym ogłoszeniu.
Odrzuca się i pozostawia bez rozpatrzenia oferty:
1) złożone na drukach innych niż wskazane w niniejszym ogłoszeniu,
2) złożone po terminie składania ofert,
3) których termin realizacji zadania jest inny niż określony w ogłoszeniu,
4) dotyczące zadania, które nie jest objęte celami statutowymi organizacji składającej ofertę,
5) złożone przez podmiot nieuprawniony,
6) nie dotyczące pod względem merytorycznym zadania wskazanego w ogłoszeniu,
7) podpisane przez osoby nieupoważnione,
8) złożone bez dokumentów, o których mowa w dziale VII.
Po weryfikacji ofert w zakresie wymogów formalnych, zostanie dokonana ocena merytoryczna ofert spełniających wymogi formalne według przedstawionych poniżej kryteriów:
1) kwalifikacje i kompetencje zespołu osób realizujących zadanie, 0- 5 punktów;
2) dotychczasowe doświadczenie w realizacji zadań podobnego typu, 0- 5 punktów;
3) ocena kalkulacji kosztów przedstawionej oferty, 0- 5 punktów;
4) rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków (dotyczy organizacji, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne), 0-5 pkt.
Komisja konkursowa zaopiniuje oferty i ze swoich prac sporządzi protokół, który zostanie przedstawiony Zarządowi Powiatu Grajewskiego.
IX. Wybór ofert:
Decyzję o wyborze ofert (maksymalnie 2 ofert) i przyznaniu bądź odmowie przyznania dotacji podejmuje Zarząd Powiatu Grajewskiego w formie uchwały, po zapoznaniu się z protokołem Komisji konkursowej w terminie do dnia 30 listopada 2022 r.
Wyniki otwartego konkursu ofert zostaną ogłoszone niezwłocznie na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Grajewie, Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Grajewie oraz na tablicy ogłoszeń w Starostwie Powiatowym w Grajewie. Dodatkowo podmioty zgłaszające oferty zostaną pisemnie powiadomione o decyzji Zarządu Powiatu Grajewskiego.
Od uchwały Zarządu Powiatu Grajewskiego w sprawie wyboru ofert nie przysługuje odwołanie.
X. Warunki realizacji zadania (umowa i przekazanie środków):
Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy.
W przypadku, gdy oferent chce wprowadzić zmiany w umowie, w tym wprowadzić nową pozycję do kosztorysu finansowanej z dotacji, konieczna jest pisemna zgoda Zarządu Powiatu Grajewskiego w formie aneksu do umowy.
Przekazanie środków finansowych na numer rachunku bankowego podany w umowie następuje po podpisaniu jej przez obie strony we wskazanym w umowie terminie.
Zleceniobiorca musi być jedynym posiadaczem wskazanego rachunku bankowego oraz zobowiązany będzie do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowej i ewidencji księgowej dotyczącej realizowanego zadania, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106 oraz z 2022 r. poz. 1488), w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych.
XI. Informacja o tego samego rodzaju zadaniach publicznych zrealizowanych przez Powiat Grajewski w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim oraz związanych z nimi kosztach:
Na realizację zadania publicznego polegającego na powierzeniu prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej organizacji pozarządowej w 2023 r. zamierza się przeznaczyć środki finansowe w wysokości: 60 060,00 zł (słownie: sześćdziesiąt tysięcy sześćdziesiąt złotych 00/100) oraz 3 960,00 zł (słownie złotych: trzy tysiące dziewięćset sześćdziesiąt 00/100) na zadanie z zakresu edukacji prawnej.
W 2022 roku Powiat Grajewski na realizację zadania publicznego polegającego na powierzeniu prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej organizacji pozarządowej przeznaczył kwotę w wysokości 60 060,00 zł (słownie: sześćdziesiąt tysięcy sześćdziesiąt złotych 00/100) oraz 3 960,00 zł (słownie złotych: trzy tysiące dziewięćset sześćdziesiąt 00/100) na zadanie z zakresu edukacji prawnej.
XII. Dane osobowe – klauzula informacyjna:
Dane osobowe są przetwarzane zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UEL 119 z 04.05.2016, str. 1 z późn.zm.), zwanego dalej „RODO”. Informuje się, że:
Każda organizacja przystępująca do otwartego konkursu ofert podaje swoje dane dobrowolnie. Bez podania wymaganych danych osobowych nie będzie możliwy udział w konkursie.
Administrator danych i kontakt do niego: Starosta Grajewski z siedzibą w Grajewie przy ul. Strażackiej 6B, 19-200 Grajewo, tel. 86 273 84 63.
Kontakt do inspektora ochrony danych: Inspektor Ochrony Danych w Starostwie Powiatowym w Grajewie, ul. Strażacka 6 B, adres e-mail:[email protected].
Cel przetwarzania danych: przeprowadzenie otwartego konkursu ofert na realizację w roku 2023 zadań publicznych w zakresie powierzenia prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
Informacje o odbiorcach danych: podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa, dane nie będą udostępniane podmiotom trzecim.
Okres przechowywania danych: okres niezbędny do przeprowadzenia otwartego konkursu ofert na rok 2023, a w przypadku wybrania danej oferty – także przez okres konieczny dla wykonania i rozliczenia umowy na realizację zadania publicznego określonego w złożonej ofercie. Ponadto dane osobowe będą przechowywane przez okres i w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności ze względu na cele archiwalne w interesie publicznym, cele badań naukowych lub historycznych lub cele statystyczne.
Uprawnienia:
1) prawo żądania od administratora danych dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania tych danych, a także prawo do przeniesienia danych; żądanie w tej sprawie można przesłać na adres kontaktowy administratora danych, podany powyżej.
2) prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych.
Podstawa prawna przetwarzania danych:
1) ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej,
2) ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zw. z art. 6 ust. 1 lit. b i c RODO.
Inne informacje: podane dane nie będą podstawą do zautomatyzowanego podejmowania
decyzji; nie będą też profilowane.
uchwała – ogłoszenie konkursu NPP 2023 r..pdf
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS