rozwiń ›
Silnik Diesla i benzynowy w nowych autach będzie dostępny jeszcze przez 12 lat, a później koniec. W 2035 roku wejdzie w życie zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. W salonach będą dostępne wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, czyli auta elektryczne czerpiące energię z akumulatora (BEV) lub wykorzystujące wodór do produkcji prądu przez ogniwa paliwowe (FCEV). Co ta rewolucja zmieni nad Wisłą?
Przemysł motoryzacyjny odpowiada dziś za 8 proc. PKB Polski oraz za ok. 13,5 proc. wartości eksportu, stąd jest jednym z filarów gospodarki. Pierwsze skrzypce grają tutaj dostawcy części. Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów. Do tego w 2021 r. w fabrykach rozsianych po Polsce wyprodukowano niemal 440 tys. pojazdów (m.in. Volkswagen – Poznań i Białężyce pod Wrześnią, Grupa Stellantis – Tychy i Gliwice). Pracę w polskim przemyśle motoryzacyjnym i branżach powiązanych znajduje ok. 400 tys. osób (to 7,6 proc. wszystkich zatrudnionych w przemyśle). Z takimi wynikami Polska zajmuje trzecie miejsce w Unii Europejskiej.
Zakaz nowych aut spalinowych od 2035 roku, dziś akumulatory to specjalność Polski
Polską specjalnością są akumulatory litowo-jonowe i autobusy. Pierwsze stanowią ponad 2 proc. całego polskiego eksportu. Wartość eksportu w tym sektorze wzrosła z ok. 1 mld zł w 2017 r. do blisko 30 mld zł w roku 2021. Oznacza to, że w ciągu zaledwie 5 lat polski eksport w sektorze akumulatorów li-ion powiększył się 30 razy. Pod względem produkcji Polska jest liderem w Unii Europejskiej, a w skali świata zajmuje czwartą lokatę. Pierwsze są Chiny, drugie miejsce dzielą Japonia i Korea, a podium zamyka USA.
Koreański gigant inwestuje na Dolnym Śląsku
W Polsce swoje zakłady produkcyjne otworzyli lub rozbudowują światowi giganci. Na szczególną uwagę zasługuje LG Energy Solution Wrocław – największy w Europie dostawca akumulatorów trakcyjnych z mocą produkcyjną na poziomie 70 GWh. Koreański koncern zamierza inwestować na Dolnym Śląsku i do 2025 r. zwiększyć produkcję do 115 GWh. Baterie produkowane w Polsce przez LG wykorzystuje m.in. Volkswagen (auta na platformie MEB), Ford czy Hyundai.
Dilerzy Volkswagena udostępniają punkty ładowania dla samochodów elektrycznych
/
Volkswagen
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS