A A+ A++

Dlaczego dopiero teraz poznaliśmy wydatki organizacji, która działa za publiczne pieniądze? Zgodnie z przepisami fundacje składają co roku dwa rodzaje sprawozdań – merytoryczne i finansowe. To pierwsze wysyłają do nadzorujących je organów, a to drugie do urzędów skarbowych. Sprawozdania merytoryczne organizacje muszą publikować w sieci do końca roku następującego po tym, którego dotyczy dokument.
Dla PFR składanie sprawozdań w noc sylwestrową to już najwyraźniej tradycja, bo tak samo uczyniła rok wcześniej. Pomijając już celowe odkładanie w czasie publikacji: czego dowiadujemy się z raportu?

W 2018 roku Polska Fundacja Narodowa wydała 111 mln zł, czego 6,05 mln zł to koszty administracyjne. 33,42 mln zł poszło na promocję i ochronę wizerunku kraju, 23 mln zł na działania w USA, a 9,8 mln zł na dwa rejsy z okazji 100-lecia niepodległości. PFN zatrudniała 36 osób (to dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2017), jej czteroosobowy zarząd zarobił 634 tys. zł (dla porównania: 473,6 tys. zł w 2017 r.).

Jak przypomina serwis “Konkret 24”, Polska Fundacja Narodowa jest w całości finansowana z budżetów siedemnastu spółek Skarbu Państwa. W 2016 i 2017 roku przekazały one na jej działalność łącznie 166 mln zł. W 2018 roku – 48,75 mln zł.

Obejrzyj: Kredyty dla firm. Oto co musisz wiedzieć

Wątpliwa promocja na oceanach

W jaki sposób PFN dbała w 2018 r. o dobre imię Polski? Najwięcej pieniędzy pochłonął program o nazwie “Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą, w tym ochrona jej wizerunku, a także przeciwdziałanie rozpowszechnianiu w kraju i za granicą informacji i publikacji o nieprawdziwych treściach historycznych, krzywdzących lub zniesławiających Rzeczpospolitą Polską i Naród Polski – Reputacja”.

Drugim najdroższym przedsięwzięciem fundacji był w 2018 roku projekt “Polska w Ameryce”, który kosztował ponad 23 mln zł. Sprawozdanie PFN nie podaje jednak żadnych szczegółów na temat tych projektów. Nie wiadomo na co dokładnie wydano pieniądze – czytamy w “Konkret 24”.

PFN płaci za wysyłanie maili i parkingi amerykańskich PR-owców. Przelał już 5,5 mln dolarów

W październiku 2018 r. Fundacja podpisała umowę z White House Writers Group, amerykańską agencją konsultingową. Firma w założeniu ma pomagać polskiej fundacji w promowaniu Polski za granicą, za co miała inkasować 45 tysięcy dolarów miesięcznie (około 164,5 tysiąca złotych) plus otrzymywać zwrot za “rozsądne wydatki”, nieprzekraczające dziesięciu procent wynagrodzenia, podejmowane za zgodą fundacji. Wynagrodzenie (“fee”) WHWG w późniejszym okresie zostało podniesione do 90 tys. dolarów miesięcznie.

PFN chce teraz promować polskie meble.

Polska Fundacja Narodowa wyda kolejny milion. Tym razem na promocję polskich mebli

Dziennikarze TVN 24 obliczyli, że w sumie PFN przekazało WHWG w 2018 r. na stałe wynagrodzenia (“fee”) 675 tys. dolarów. Do tego doszły wydatki określane w raportach jak “expenses” – w sumie prawie 2,6 mln dolarów oraz te określane jako “disbursement” (koszty np. podróży, reklam w mediach społecznościowych, różne usługi zewnętrzne) – 1,74 mln dolarów. W sumie daje to około 19,5 mln zł. W której pozycji sprawozdania jest uwzględniona ta kwota – nie wiadomo.

Wśród wydatków, które mogły dotyczyć działań za granicą, są też m.in. “kampania społeczna w Polsce i w innych krajach” za 1,5 mln zł i “kampania informacyjna w mediach zagr. – Upgrade” za 1,9 mln. zł.

Wśród wydatków Fundacji znalazła się również “promocja Polski w 100 rocznicę niepodległości poprzez rejs jachtu oceanicznego “I love Poland” (5 mln 525 tys. zł), “debata dziennikarzy” (977 tys. zł), “Rejs Niepodległości” (4 mln 244 tys. zł), czy “Polska noc w NBA” (305 tys. zł). Ponad 9 mln zł przeznaczono na dofinansowanie młodych sportowców.

Ponad 2,5 mln zł kosztował trwający minutę i 40 sekund spot “100-lecie Niepodległości” z udziałem znanego amerykańskiego aktora Mela Gibsona.

Nie brakuje w zestawieniu punktów brzmiących bardzo enigmatycznie. Wśród nich “kampania informacyjna dot. zmian nazw ulic – Dekomunizacja”. (1 mln 476 tys. zł), “konferencja naukowa” za 507 tys. zł, “kampania społeczna w Polsce i innych krajach” – 1 mln 458 tys. zł, a “kampania informacyjna w mediach zagranicznych – Upgrade” – 1 mln 888 tys. zł.

komentarze

irytujące

Napisz komentarz

42 min. temu

Elvis……..Mieszkam w Kalifornii.. Nic o działalności tej organizacji nie słyszałem. Moi znajomi tez. Wyglada ze PiS stworzył kolejna lewa firmę aby swoi się … Czytaj całość

1h temu

TorunianieToż to pralnia pieniędzy. Ukrywanie złodziejstwa.

1h temu

anonimA na służbę zdrowia brak. Kryształowe państwo.

Rozwiń komentarze (15)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNajlepszy i najgorszy polityk roku? W obu kategoriach wygrywa ta sama osoba
Następny artykułW świątecznym nastroju…