A A+ A++

Mimo, że polskie prawo nie nakłada obowiązku jazdy na oponach zimowych w określonych miesiącach,  to brak przepisów w tym zakresie  nie powinien usypiać czujności kierowców.  Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, zły stan opon może być przyczyną nawet 36,8proc. wypadków drogowych. W przypadku rażących naruszeń bezpieczeństwa, policja może na kilka sposobów karać  kierowców i właścicieli aut.

Mandat za opony 2022. Czy opony zimowe są obowiązkowe?

Teoretycznie policja w Polsce nie ma możliwości ukarania kierowcy  za brak opon zimowych. Jednak nie oznacza to, że kierujący pojazdem  nie dostanie mandatu w ogóle, gdyż według aktualnych przepisów, może dostać mandat za zły stan ogumienia. 

Mandat za brak opon zimowych. Za co dokładnie można dostać mandat?

W przypadku złego ogumienia, mandat można dostać za: 

  • zużycie bieżnika do poziomu poniżej 1,6 milimetra;
  • wszelkie przecięcia, rozdarcia  i popękanie opon;
  • sparciałą gumę;
  • wybrzuszenia, deformacje na boku związane z pęknięciem nitek osnowy;
  • plamy, odparzenia wewnątrz opony na warstwie butylowej (tak zwane zużycie marmurkowate);
  • zdeformowanie lub odkrycie drutówki (elementu, na którym guma montowana jest na feldze).

Ile wynosi mandat za opony 2022?

Wysokość mandatu za zły stan opon zmienił  się po 1 stycznia 2022 roku. Według nowego taryfikatora mandatów jest to wykroczenie z art. 97 KW tzw.  wykroczenie przeciwko innym przepisom. Przepis ten daje policji  możliwość wypisania kierującemu kary wynoszącej od 20 do 3000 zł. Ostateczna wartość grzywny jest wskazywana uznaniowo. 

W przypadku nałożenia mandatu za zły stan opon, policjant może też: 

  • odebrać kierującemu dowód rejestracyjny pojazdu, a tym samym zablokować go w bazie CEP.
  • wycofać pojazd z ruchu, a to oznacza, że auto może kontynuować podróż tylko na lawecie.

Obowiązkowa zmiana opon na zimowe. Mandat za brak opon zimowych możesz dostać w Europie

Prawidłowy stan opon jest niezbędny do swobodnego poruszania się po wszystkich krajach Europy. W niektórych jednak trzeba liczyć się z ostrzejszymi niż u nas przepisami i z mandatami za brak opon zimowych.

  • Austria.  Podobnie jak w Polsce prawo nie nakłada bezwzględnego obowiązku jazdy na oponach zimowych, jednak kierowcy powinni dopasować ogumienie do warunków na drodze. Zgodnie z austriackim prawem za okres zimowy przyjmuje się czas od 1 listopada do 15 kwietnia i to właśnie wtedy najczęściej wystawiane są mandaty za brak opon zimowych. Poruszanie się a Austrii zimą na oponach letnich, obarczone jest ryzykiem i kara w wysokości 60 euro. Jeśli natomiast kierowca będzie stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego, kara może sięgnąć aż 5 tys. euro.
  • Czechy.  Okres zimowy to czas między 1 listopada, a 31 marca. Jeśli warunki drogowe wymagają jazdy na oponach zimowych, to zgodnie z prawem opona musi mieć co najmniej 4 milimetrowy bieżnik w przypadku samochodów o masie do 3,5 tony oraz 6 mm w autach o wyższej masie. W sytuacji, gdy zima zaskoczy kierowcę i auto nie będzie miało opon zimowych w określonym powyżej terminie, kierowca musi się liczyć z karą grzywny. Czeska policja może nałożyć mandat w wysokości do 2000 czeskich koron, 2500 koron w postępowaniu administracyjnym, a także ma prawo unieruchomić pojazdu.
  •  Niemcy.  W okresie zimowym należy dopasować opony do warunków  klimatycznych. Zgodnie z niemieckim prawem opony zimowe, mogą mieć bieżnik o głębokości do 1,6 mm. Należy jednak wiedzieć, że za opony zimowe uznaje się wszystkie opony zawierające tzw. “alpejski symbol” czyli  ikonę góry z płatkiem śniegu. Opony typu przejściowego M+S czyli opony do jazdy na błocie i w lekkim śniegu- są legalnie uznawane za zimowe tylko, jeśli zostały wyprodukowane do 31 grudnia 2017 roku. Jeśli chodzi o mandaty za opony w Niemczech to w sytuacji, gdy posiadasz opony letnie i jeździsz po lodzie lub błocie pośniegowym możesz u naszych zachodnich sąsiadów zapłacić 60 euro kary oraz otrzymać jeden punkt w rejestrze przestępców drogowych we Flensburgu. Natomiast, jeżeli przeszkadzasz innym użytkownikom drogi, można zapłacić 80 euro kary. W przypadku spowodowania wypadku na nieodpowiednich oponach, można otrzymać mandat w wysokości nawet 120 euro.  
  •  Słowacja. Tu mandat za brak opon zimowych może spotkać każdego kierowcę autobusu lub ciężarówki, którzy nie stosują opon zimowych od 15 listopada do 31 marca, niezależnie od warunków na drodze. Kierowcy samochodów osobowych muszą stosować opony zimowe typu M+S tylko, jeśli droga jest w całości pokryta śniegiem lub lodem.
  • Szwajcaria.  Ze względu na górzysty teren w Szwajcarii możesz trafić na drogi, na których stosowanie łańcuchów na oponach jest wręcz wymagane. Szwajcaria jest też jednym z niewielu krajów, w których kolce na kołach są dozwolone na drogach publicznych od początku listopada do końca kwietnia. Maksymalna prędkość wynosi wtedy 80 kilometrów na godzinę.
  • Włochy. Jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa tylko w rejonie Val d’Aosta od 15 października do 15 kwietnia. Na pozostałym terenie Włoch opony należy dopasować do warunków na drodze. Należy jednak pamiętać, że  we Włoszech kierowcy mają obowiązek posiadania w samochodzie łańcuchów na koła w okresie od 15 października do 15 kwietnia.

 Źródło: Premio.pl/ Infor.pl/ Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego/ Prawokarneadwokat.com.pl/ 

Oponeo.pl/ Punkt Media/ 24opony.pl/  wulkanista.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDr Sopiński: Działania Komisji Europejskiej wobec Polski nie mają oparcia w prawie i traktatach
Następny artykułLubisz planszówki i serię The Last of Us? Ten projekt też Ci się spodoba